Hur förhåller sig OG till FG?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Hur förhåller sig OG till FG?
Jag håller precis på att brygga men har eventuellt lite för lite jäst hemma.
Jag brygger en i skrivandets stund en 22L ipa med ett mål-OG på 1070 som jag vill skall jäsa ut ordentligt. Gärna så lågt som till 1012. Ofta när jag brygger starka öl har jag svårt att få dem att jäsa ut. Tycker att de borde jäsa ut mer med tanke på min relativt låga mäsktemp (64-65 grader). Idag mäskar jag i braumeister på 64grader.
Sist jag bryggde var det en batch på ca 30L med ett OG på 1056 som jäste ut till 1011. I den hade jag ca 1.6pkt safale us-05. Är en tänkbar förklaring till utjäsningen jästmängd?
Jag brukar försöka höja jästempen till 22-23 grader i slutet på jäsningen för att jäsningen inte skall avstanna för tidigt.
Jag känner till att det finns olika anledningar till att FG:t blir högt men undrar om ett skäl kan vara för lite jäst?
Mina huvudfrågor:
1. Idag har jag bara ett pkt safale us-05 hemma och kommer jäsa med relativt högt OG. Rekommenderar ni mer än 1pkt? Kan jag isåfall hälla i mer jäst på måndag d.v.s 2 dagar efter jässtart?
2. Hur skall jästmängden relatera till OG, volym och önskat FG?
Jag brygger en i skrivandets stund en 22L ipa med ett mål-OG på 1070 som jag vill skall jäsa ut ordentligt. Gärna så lågt som till 1012. Ofta när jag brygger starka öl har jag svårt att få dem att jäsa ut. Tycker att de borde jäsa ut mer med tanke på min relativt låga mäsktemp (64-65 grader). Idag mäskar jag i braumeister på 64grader.
Sist jag bryggde var det en batch på ca 30L med ett OG på 1056 som jäste ut till 1011. I den hade jag ca 1.6pkt safale us-05. Är en tänkbar förklaring till utjäsningen jästmängd?
Jag brukar försöka höja jästempen till 22-23 grader i slutet på jäsningen för att jäsningen inte skall avstanna för tidigt.
Jag känner till att det finns olika anledningar till att FG:t blir högt men undrar om ett skäl kan vara för lite jäst?
Mina huvudfrågor:
1. Idag har jag bara ett pkt safale us-05 hemma och kommer jäsa med relativt högt OG. Rekommenderar ni mer än 1pkt? Kan jag isåfall hälla i mer jäst på måndag d.v.s 2 dagar efter jässtart?
2. Hur skall jästmängden relatera till OG, volym och önskat FG?
Re: Hur förhåller sig OG till FG?
Det vanligaste sättet att mäta utjäsningsgraden är skenbar utjäsning (appearant attenuation) som försöker mäta hur stor andel av sockret i vörten som omvandlas till alkohol. Det definieras som (OG-FG)/OG, där SG mäts i Öchslegrader. Tillägget "skenbart" finns där eftersom den faktiska utjäsningen är något lägre då alkoholen har lägre densitet än vatten, en effekt som ökar med ökande alkoholhalt.
Utjäsningen beror på flera faktorer, främst
Vörtens sammansättning är central för att få din önskade utjäsning. Att mäska vid 63-64 C är en bra utgångspunkt. Ta det försiktigt med karamellmalt och skippa den gärna helt. Att använda några hundra gram strösocker kan vara ett annat tips, i synnerhet om du använder karamellmalt.
Att höja jästemperaturen på slutet är också en bra strategi.
Utjäsningen beror på flera faktorer, främst
- Jäststam
- Jästmängd
- Jästens skick
- Vörtens sammansättning
Vörtens sammansättning är central för att få din önskade utjäsning. Att mäska vid 63-64 C är en bra utgångspunkt. Ta det försiktigt med karamellmalt och skippa den gärna helt. Att använda några hundra gram strösocker kan vara ett annat tips, i synnerhet om du använder karamellmalt.
Att höja jästemperaturen på slutet är också en bra strategi.
Re: Sv: Hur förhåller sig OG till FG?
Man brukar räkna med att du behöver 75 miljoner celler per liter per plato. 1.070 är ungefär 17 plato o du ska ha 22 L. Då räknar du 17*22=374*0.75=280
Med andra ord behöver du 280 miljarder jästceller.
Ett paket torrjäst innehåller ca 200 miljarder men häller du det rakt ner i vörten så dör ca 50%.
Så i det fallet behöver du nästan 3 paket för en optimal jäsning.
Med andra ord behöver du 280 miljarder jästceller.
Ett paket torrjäst innehåller ca 200 miljarder men häller du det rakt ner i vörten så dör ca 50%.
Så i det fallet behöver du nästan 3 paket för en optimal jäsning.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Tack för utmärkta svar!
Hur är det med att tillsätta mer jäst mitt i jäsningen? Kan jag göra det? Något speciellt att tänka på iåfall förutom hygien?
Hur är det med att tillsätta mer jäst mitt i jäsningen? Kan jag göra det? Något speciellt att tänka på iåfall förutom hygien?
Re: Sv: Hur förhåller sig OG till FG?
Vissa säger att man kan göra det men det har aldrig funkat för mig. Släng i mer jäst medans det är mkt aktivitet i kärlet isåfall. Jag skulle dock avvakta o ifall det inte jäser ut göra en ny förkultur o ha i den jästen när den är högaktiv. De flesta smakämnen har redan producerats nu så det kommer inte bli någon skillnad för den sakens skull om du har i mer jäst nu.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Jag har svårt att se att det skulle göra någon skillnad att slänga i mer av samma jäst i efterhand.
Det enda läget då det är poäng att slänga i mer jäst i en påbörjad jäsning är om den första jästen hade dåliga utjäsningsegenskaper. Då kan man tillsätta jäsande förkultur av en mer utjäsande jäst och få en bättre utjäsning.
Det enda läget då det är poäng att slänga i mer jäst i en påbörjad jäsning är om den första jästen hade dåliga utjäsningsegenskaper. Då kan man tillsätta jäsande förkultur av en mer utjäsande jäst och få en bättre utjäsning.
ekstedt, du menar att det är skillnad på att lägga i all jäst i början och att lägga i delar av jästen i början och delar några dagar senare? Varför är det så?
Kommer den nya jästen ta stryk av att jäsningen redan är i full gång?
Jo, det är väl uppstartsfasen som blir lidande kan jag tänka mig. Syret är förbrukat, brist på näring och enkla sockerarter, osv. Men någon mer insatt får gärna reda ut det ordentligt. Calle T?jonvox skrev:ekstedt, du menar att det är skillnad på att lägga i all jäst i början och att lägga i delar av jästen i början och delar några dagar senare? Varför är det så?