Det här med sköljning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Det här med sköljning

Inlägg av jästkultur »

När jag frågar hembryggare hur dom sköljer bort desinfektionsmedel så får jag oftast svaret att de sköljer med kallt kranvatten. Samtidigt har jag från flera bra amerikanska källor (John Palmer, Murl Landman/National Chemicals och Charlie Talley/Five Star Chemicals) hört att det är dumt och en vanlig orsak till infektioner. Hur ligger det till? Är bryggarna jag har talat med slarviga eller är vårt vatten så mycket säkrare?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Det här med sköljning

Inlägg av Lindh »

Man sköljer bort PBW eller VWP som är "grovrengöraren".
Man sköljer inte bort Starsan som är "desinficeraren".
Jodofor är det väl inge som använder längre eller? Sköljs bort även den.
Klor ska du ge tusan i. Sköljes. Sköljes. Sköljes och ja du ser mönstret. Sköljes igen. Sätter sig som en hinna.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Lindh skrev:Man sköljer bort PBW eller VWP som är "grovrengöraren".
Man sköljer inte bort Starsan som är "desinficeraren".
Jodofor är det väl inge som använder längre eller? Sköljs bort även den.
Klor ska du ge tusan i. Sköljes. Sköljes. Sköljes och ja du ser mönstret. Sköljes igen. Sätter sig som en hinna.
Frågan är inte om man ska skölja utan vad man använder när man sköljer bort desinfektionsmedel. Det här med no-rinse/rinse är ju bara en fråga om koncentration (oavsett om man har jodophor eller starsan) och även om jag har en no-rinse-koncentration vill jag gärna ha bort de lite större mängderna som kan samlas i min pump t.ex. Så, när du behöver skölja bort desinfektionsmedel - använder du kranvatten utan att koka det och varför varnar de duktiga personerna som jag nämnde ovan för detta? Gäller det inte under svenska förhållanden?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag kör alltid med no-rinse starsan, häller bort det som är flytande. Skummet blir till jästnäring.
Sköljer gör jag när jag rengjort utrustningen efter bryggning. Sen starsan:ar jag jäsutrustning och flaskor före jäsning/flaskning.
Bryggutrustning får VWP och sköljes i vatten, ingen starsan inblandad eftersom all vätska som kommer i kontakt med denna utrustning
kokas vid något skede (hink-i-hink, mäskpaddel, kastrull mm).

Man kan säga såhär: Om du sköljer desinficerad utrustning som ska användas efter att kokplattan är avstängd är kokat vatten att rekommendera, framförallt om du har egen brunn.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Lindh skrev:Jag kör alltid med no-rinse starsan, häller bort det som är flytande. Skummet blir till jästnäring.
Sköljer gör jag när jag rengjort utrustningen efter bryggning. Sen starsan:ar jag jäsutrustning och flaskor före jäsning/flaskning.
Bryggutrustning får VWP och sköljes i vatten, ingen starsan inblandad eftersom all vätska som kommer i kontakt med denna utrustning
kokas vid något skede (hink-i-hink, mäskpaddel, kastrull mm).

Man kan säga såhär: Om du sköljer desinficerad utrustning som ska användas efter att kokplattan är avstängd är kokat vatten att rekommendera, framförallt om du har egen brunn.
Tack för svaret!

För 90% av min utrustning så kan jag köra med no-rinse - det är vörtpumpen, tillhörande slangar och motflödeskylaren som det är svårt att få ut all vätska ur. Utan att skölja så skulle jag tro att upp till en deciliter desinfektionsmedel kan bli kvar i "systemet" vilket är på tok för mycket. Talar man om no-rinse så brukar det vara betydligt lägre restmängder (några ml).

Jag ser över min bryggprocess just nu och försöker hitta sätt att arbeta effektivare, därav funderingar kring om kranvattnet är en möjlig väg att gå eller ej. Du verkar inte anse att vårt svenska kranvatten skulle vara mycket säkrare än amerikanskt, och om så är fallet är kranvatten ett klart "nono" för mig. Då återstår att skölja ur med kokat kranvatten eller med lite vört som jag slänger bort.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Vört är inte så dumt som rengörare där det passar. Jag brukar rengöra tappkranen på vörtkokaren genom att recirkulera en liter vid fullkok. Sen sprayar jag in lite starsan före tappning till jäshink. Smidigt tycker jag...
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Koka upp vatten och pumpa det genom systemet?
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Jim [skutte] skrev:Koka upp vatten och pumpa det genom systemet?
Absolut en möjlighet, jag försöker bara hitta det smidigaste (snabbaste, minst arbetskrävande och ofarligaste) sättet att brygga på med den utrustning jag har idag. Just nu lutar jag åt att rensa med lite vört (dvs - slänga bort det första som går genom pump och kylare).
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Normalt är svenskt kommunalt vatten säkert att skölja med, jag och många andra hembryggare har sköljt med kranvatten i hundratals brygder utan några kända problem. Du kan ju alltid kolla upp just ditt kranvatten om du vill vara på den säkra sidan.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

ekstedt skrev:Normalt är svenskt kommunalt vatten säkert att skölja med, jag och många andra hembryggare har sköljt med kranvatten i hundratals brygder utan några kända problem. Du kan ju alltid kolla upp just ditt kranvatten om du vill vara på den säkra sidan.
Enligt vattenrapporten är det fritt från farliga organismer, så det verkar inte som om vi har speciellt dåligt vatten här med svenska mått. Intressant - du tror alltså att svenskt kommunalt vatten är säkrare än amerikanskt kranvatten?
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Jag har egentligen ingen aning om amerikanskt kranvatten (utöver att det smakar klor - åtminstone det jag har provat), men sannolikt är det säkert att skölja med också.
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

ekstedt skrev:Jag har egentligen ingen aning om amerikanskt kranvatten (utöver att det smakar klor - åtminstone det jag har provat), men sannolikt är det säkert att skölja med också.
John Palmer skriver i "How to brew" (webbversion här - http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-2.html):
Do not rinse them out with tap water unless it has been boiled first. Rinsing with unboiled tap water is a number one cause of spoiled batches.
Samma åsikt framförs mer eller mindre av Murl Landman och Charlie Talley i Basic Brewing Radio avsnitten "March 22, 2007 - Sanitizing with Iodophor" och "March 29, 2007 - Sanitizing with Bleach and Star San". Mycket intressanta avsnitt för övrigt - http://www.basicbrewing.com/index.php?p ... radio-2007.

Samtidigt har jag uppfattningen att de flesta svenska bryggare behandlar kranvatten som något relativt säkert så jag är osäker på hur stor risk man tar med kranvatten.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jim [skutte] skrev:Koka upp vatten och pumpa det genom systemet?
Nae. Alltså när jag kokar vörten så öppnar jag kranen och tappar upp en liter vört i en tillbringare som jag häller tillbaka i koket. Då är kranen kokad och klar så att säga.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

jästkultur skrev:
Samtidigt har jag uppfattningen att de flesta svenska bryggare behandlar kranvatten som något relativt säkert så jag är osäker på hur stor risk man tar med kranvatten.
Väldigt liten risk skulle jag säga i normalfallet.
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Olsvamlarn »

De bryggföreningar jag har varit med i har alltid använt kranvatten för att skölja rent med och vi har inte haft några problem med infektioner. Tror Källarknut har gjort det sedan 90-talet eller när de nu började. Själv har jag fått ett par flaskor (av flera tusen) infekterade men jag är rätt säker på att det berodde på dålig grundrengjörning av flaskor eller att vi slarvat med något annat.

Angående klor så är det absolut inga problem att använda som decinfecering. Jag har gjort det i 7 år nu utan några problem. Visst får man skölja, men det går fort och är absolut inte svårt att få bort. Skölja skulle vi få göra oavsett eftersom t.ex. flaskorna står i ett garage och behöver tvättas ur oavsett. Men vi har ju fördelen och nackdelen att hållas i en brygglokal och brygger 100-130 liter öl åt gången. Då är det enkelt att skölja rent saker och billigt med tanke på mängden deceinfeceringsmedel som behövs. Kan tänka mig att Star San är väldigt mycket smidigare för en som brygger i hemmet och håller sig med mindre volymer.

Hinnan som Gustav pratar om sitter troligtvis på händerna, lukta på saken du spolar ur så märker du när den är ren.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Skriv svar