Bryggverk eller köpa grejer var för sig?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bryggverk eller köpa grejer var för sig?

Inlägg av joh-ande »

Jag är helt ny på området så jag har dålig koll men efter att ha tittat runt i alla webshoppar undrar jag vad som är vettigast.
Om jag skulle plocka ihop allt jag vill ha så drar det iväg ganska fort. Jag kommer ganska fort upp i nästan samma belopp som en Brewster på Humlegården. Finns det mågon anledning att välja en massa hopplock? Min känsla är att det är lika bra att köpa en pryl som klarar allt på ett smidigt sätt. Det blir hur som helst ungefär lika dyrt till sist.
Eller är det så att en Brewster helt enkelt är sämre än de delar jag plockar ihop?

/Johan
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bryggverk eller köpa grejer var för sig?

Inlägg av claeseliasson »

Hej!

Brewster kostar 5990 spänn. När jag drog igång köpte jag och polaren grejer, inklusive malt humle jäst mm, för cirka 2000 kr tillsammans.
25L gryta med tappkran från biltema cirka 400kr, kopparrör samt kopplingar och slangar för runt 200kr till kylanordning. Jäshinkar 89 spänn ggr 3.
Sen är det en massa småtjafs som jag inte orkar skriva ner, men min poäng är att du kan få tag i allt du behöver för bryggning för en ganska billig peng. Sen kan man ju uppgradera allt eftersom.

Hoppas det hjälpte något.

/Claes
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Ja. Fast om man tror att man tänker skaffa sig ett komplett bryggverk någon gång i framtiden så är det egentligen ingen ide att vänta och köpa massa andra grejor längs vägen. Så fort jag köpte min Braumeister hamnade ju alla gamla DYI-lösningar i en hög i källaren och det har inte rört på sig sedan dess..
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Jag tror iofs att det kan vara ganska bra att brygga manuellt för att lära sig om processen. Därmed inte sagt att det är fel att skaffa ett bryggverk. Personligen skulle jag nog gå på en braumeister hellre än en brewster (känns inte riktigt som att den håller rent kvalitetsmässigt, upplagt för strul).
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

Du måste förstå processen också för att brygga med BM. Skillnaden är bara att du träffar temperaturintervallerna och inte missar tidpunkterna.
claeseliasson
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av claeseliasson »

För mig så är det ett rent ekonomiskt val, en BM kostar j%#ligt mycket. Men visst, hade jag känt att jag hade de pengarna över hade jag kanske köpt en sån.
Annars tycker jag det är riktigt roligt med allt små-meck runt DIY grejerna. Hitta lösningar och förbättringar.
joh-ande
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av joh-ande »

Håller med om att man måste kunna processerna oavsett om man använder bryggverk eller inte.
Jag tittade lite på videoklipp på båre brewster och braumeister och det är verkligen skillnad. Brewster framstår som ganska plastig och meckig. Det är som gjort för att grejer skall paja.
En braumeister däremot. Väldigt mycket dyrare men oj vilket habegär den väcker :)
Undrar om jag inte skall vänta någon månad och lägga pengarna på en sån istället.

Finns det någon marknad för begagnade bryggverk?
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

En braumeister vill jag hävda att du säljer på under en timme om du lägger ut den. De har dessutom mycket gott andrahandsvärde. Brewstern har väl ännu aldrig sålts begagnad i Sverige någon gång..
horrorhead
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av horrorhead »

Jag skulle säga vänta i så fall. Jag har ett par bekanta som kör och har kört braumeister i flera år och dom är alla väldigt nöjda. För egen del tittar jag på att bygga allt själv med ett par kompisar med en raspberry pi som styrenhet. Blir billigare och större men det är ju rätt mycket tid som går åt till det.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Blir någonting någonsin billigare när man bygger det själv? ;) Men visst, jag är på!
Användarens profilbild
jästkultur
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jästkultur »

Är inte främsta fördelen med DIY att du har full kontroll (förutsatt att du har kunskaperna)? Jag gillar braumeisterkonceptet men det är inte för mig - det är värt mer att kunna påverka bryggprocessen precis som jag själv vill. Billigare blir det nog inte normalt om man inte har tillgång till en bra verkstad.
mathiasbrorson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mathiasbrorson »

För min egen del gillar jag att man lättare kan uppgradera sitt system om man köper delar istället för ett fast bryggverk. Tex har jag en Top tier brännare som klarar kastruller upp till 100 l. Så nu när jag vill gå upp till att brygga 50 l så behövs det bara en investering på en liten del jämfört med att köpa en Braumeister på motsvarande mängd.
Karpen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Karpen »

Många verkar vara överens om att gör-det-själv kostar lika mycket som ett färdigt, jag håller inte riktigt med där. Det klart, det beror nog på hur man gör. Men min åsikt är att man aldrig kan komma undan så billigt som om man gör det själv.

Mitt första verk kostade inte många kronor. Köpte en mjölkkanna på loppis för en hunka, plockade värmeelementet från en tvättmaskin (som jag hämtade på återbruket=gratis) och stoppade in. Jäshink där jag gjorde en falskbotten av plexiglas (tror hink-i-hink hade varit smidigare, som många andra kör med). En gammal sädeskvarn för 150 spänn funkade fint att krossa malten med. Sen blir det ju lite kringutrustning, men det behövdes inte många hundralappar för mig att komma igång.

Det jag håller på att bygga nu kommer inte vara i närheten av samma pris som ett färdigt det heller, även om det mesta jag köper är nytt denna gång.

Sen om man ser sin tid som en kostnad kanske det blir dyrt :) själv tycker jag bara det är skoj att klura på lösningar och leta efter prisvärda grejer.
Användarens profilbild
MRCajun
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av MRCajun »

cajun.se
Skriv svar