50 cl flaskor i röd 33 cl drickaback?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
50 cl flaskor i röd 33 cl drickaback?
Hallå,
Ska till att börja brygga snart & vill ha ölen i 50 cl flaskor.
Är det någon som vet om man kan trycka ned vanliga 50 cl flaskor i de röda 33 cl drickabackarna?
J
Ska till att börja brygga snart & vill ha ölen i 50 cl flaskor.
Är det någon som vet om man kan trycka ned vanliga 50 cl flaskor i de röda 33 cl drickabackarna?
J
-
mathiasbrorson
- Helmaltsbryggare

Re: 50 cl flaskor i röd 33 cl drickaback?
Det går inte! Men de blåbackarna är gjorda för det.
Det går men du kan bara använda varannat hål. Köp de blåa istället, du får dem ju gratis mot pant. Blåa och röda går att stapla tillsammans oberoende av ordning, kan vara bra att veta om man som jag är uppe i 17-18 backar...
Lindh, du måste skaffa corny!
Ok, tack för tipsen!
J
J
Urk, jag vet. Jag kämpar emot in i det sista. SWMBO kommer slakta mig när hon ser prislappen =)bjolu340 skrev:Lindh, du måste skaffa corny!
Inte då! Köp fyra begagnade + kolsyreflaska 2kg + ett par kopplingar+ regulator från lundteknik. Du hamnar på 3000 danska inklusive frakt - 3k4 svenska. Du kommer aldrig ångra dig.
Och skaffa en 2kg-flaska direkt. De där sodastreamflaskorna med adaptrar som tappar trycket när det inte finns något mottryck och släpper upp öl i regulatorn.. Nej, det är värt en femhundring extra.
Och skaffa en 2kg-flaska direkt. De där sodastreamflaskorna med adaptrar som tappar trycket när det inte finns något mottryck och släpper upp öl i regulatorn.. Nej, det är värt en femhundring extra.
3400kr, det tåls att tänka lite på. Åker ju på problemet att jag måste springa ut i boden och fylla på glaset då jag inte får plats med ett extra kylskåp i huset.
Hur gör man med hefeweizen i fat när man vill ha med jästen i glaset?
Hur gör man med hefeweizen i fat när man vill ha med jästen i glaset?
Gjorde en blanche de bruxelles-klon till midsommar förra året på fat och den höll sig faktiskt skönt disig också en månad senare när jag serverade slatten på min födelsedag. Annars får man väl ge fatet en omgång om man tycker det har blankat till sig för mycket.. 
Nu är jag i Cornytankar igen efter att humlearomen börjat avta efter endast några veckor från min godaste APA jag gjort
Räcker det att beställa följande två produkter från Lunda eller saknas co2slang + PEslang/ölslang + sytråd och JG-kopplingar?
4 * Brugt Cornelius fustage, tryktestet
http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=14245
Tappesæt til Cornelius med 2 kg CO2, miniregulator, koblinger og picninctap.
http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=14720
Hur är miniregulatorerna jämfört med Humlegårdens standardregulator: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... kolsyretub ??
Har jag förstått rätt att trapetzadapter inte behövs till större flaskor (dvs allt större än sodastream)?
Finns den någon annan annan slangklämma än oetiker eller går det klämma ihop skiten utan specialverktyg?
Hur många meter slang av co2 resp ölslang rekommenderar ni för kylskåpsbruk med picnic-kran?
Räcker det att beställa följande två produkter från Lunda eller saknas co2slang + PEslang/ölslang + sytråd och JG-kopplingar?
4 * Brugt Cornelius fustage, tryktestet
http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=14245
Tappesæt til Cornelius med 2 kg CO2, miniregulator, koblinger og picninctap.
http://shop.lundteknik.dk/product_info. ... s_id=14720
Hur är miniregulatorerna jämfört med Humlegårdens standardregulator: http://shop.humle.se/utrustning/fattapp ... kolsyretub ??
Har jag förstått rätt att trapetzadapter inte behövs till större flaskor (dvs allt större än sodastream)?
Finns den någon annan annan slangklämma än oetiker eller går det klämma ihop skiten utan specialverktyg?
Hur många meter slang av co2 resp ölslang rekommenderar ni för kylskåpsbruk med picnic-kran?
Med risk att låta som en motvallskärring så ska jag nu säga tvärtom på nästan alla saker ni andra har sagt...
1. För att svara på grundfrågan: Om du kör tyska 50cl typ dem som Nynäshamn har så går de perfekt ner i röda backar. De sticker ju så klart upp lite, men har du samma höjd på flaskorna går de utmärkt att stapla. Däremot så är blåa backar bättre men då måste man ju köpa ölen som står i dem, och de är ju inte alltid så goda... Mitt systembolag bråkade när jag ville stoppa i andra flaskor.
2. Smaken på ölen tycker jag inte är någon som helst anledning till att börja med fat. Det du vinner med fat är att slippa slabba med flasktappning och lite annat som att kunna drick 10 cl öl. Men om jag verkligen vill vara säker på att en öl håller sig så tappar jag den på flaska. Med fat har du mycket större risk för oxidering, ölsten, läckage, kontaminering med mera. Jag tycker fat är fantastiskt men det har inget med smaken på ölen att göra, tvärtom snarare.
3. Jag har själv aldrig haft några som helst problem med 420grams Sodastreamflaskor. Jag lämnar dock aldrig mina fat på flödande kolsyra eftersom det kan läcka upp - eller läcka ut, vilket hände med en 5kgs kolsyretub en gång... Är man rätt för att få öl i regulatorn kan man köpa en backventil. Däremot är Sodastreamflaskorna enkla att byta, så man kan alltid sticka till närmaste stormarknad istället för att tajma in något bransdskyddsställes konstiga öppettider och butiksplacering. Priset är ju dessutom ganska marginellt om man som jag har ett ställe i närheten som byter för 60 spänn.
Du behöver inte några specialverktyg för oetiker, det funkar bra med en gammal hovtång. Jag själv föredrar dessa: http://www.clasohlson.com/se/Minikl%C3% ... r406821000 som är mycket enklare att sätta på och framförallt ta av om det behövs. Samt är återanvändningsbara.
1. För att svara på grundfrågan: Om du kör tyska 50cl typ dem som Nynäshamn har så går de perfekt ner i röda backar. De sticker ju så klart upp lite, men har du samma höjd på flaskorna går de utmärkt att stapla. Däremot så är blåa backar bättre men då måste man ju köpa ölen som står i dem, och de är ju inte alltid så goda... Mitt systembolag bråkade när jag ville stoppa i andra flaskor.
2. Smaken på ölen tycker jag inte är någon som helst anledning till att börja med fat. Det du vinner med fat är att slippa slabba med flasktappning och lite annat som att kunna drick 10 cl öl. Men om jag verkligen vill vara säker på att en öl håller sig så tappar jag den på flaska. Med fat har du mycket större risk för oxidering, ölsten, läckage, kontaminering med mera. Jag tycker fat är fantastiskt men det har inget med smaken på ölen att göra, tvärtom snarare.
3. Jag har själv aldrig haft några som helst problem med 420grams Sodastreamflaskor. Jag lämnar dock aldrig mina fat på flödande kolsyra eftersom det kan läcka upp - eller läcka ut, vilket hände med en 5kgs kolsyretub en gång... Är man rätt för att få öl i regulatorn kan man köpa en backventil. Däremot är Sodastreamflaskorna enkla att byta, så man kan alltid sticka till närmaste stormarknad istället för att tajma in något bransdskyddsställes konstiga öppettider och butiksplacering. Priset är ju dessutom ganska marginellt om man som jag har ett ställe i närheten som byter för 60 spänn.
Du behöver inte några specialverktyg för oetiker, det funkar bra med en gammal hovtång. Jag själv föredrar dessa: http://www.clasohlson.com/se/Minikl%C3% ... r406821000 som är mycket enklare att sätta på och framförallt ta av om det behövs. Samt är återanvändningsbara.
Jag har fått uppfattningen att med fat så går det fylla faten med kolsyra först och flytta från jäshink direkt dit (slippa flaskningshink) och kolsyresätta direkt. Jag har flaskfyllare vit och den svarta men tycker att bägge splashar i botten och ger lite skum. Men som du säger är jag väldigt trött på att flaska och när man är trött så blir man slarvig kanske... Jag kanske helt enkelt får ha i ännu mer humle och "overshoota min target" för att få bättre hållbarhet. Har inte helt släppt tanken om partyfat heller för den delen.
Re: Sv: 50 cl flaskor i röd 33 cl drickaback?
Jag skakar fatet med StarSan i innan. Då får man pluseffekten att det bildas en skumkrona som minska kontakten med luften. Efter fyllning när jag kopplar på CO2 har jag säkerhets ventilen öppen några sekunder för att vädra ur luften som finns kvar så den inte trycks in i ölet när jag trycksätter. Därefter trycksätter jag fatet. Ölet borde vara mättat med gas och inte ta åt sig luften under själva omtappningen.
Blå 50cl backar går alldeles utmärkt att panta ut från vanliga livsmedelsbutiker.
Blå 50cl backar går alldeles utmärkt att panta ut från vanliga livsmedelsbutiker.
??? Du får fylla på med vilken öl du vill i en blå eller röd back på Bolaget. Burk som flaska. Pant behöver du dock alltid erlägga. Förresten skulle du lika gärna kunna fylla backen med vin eller sprit. Eller inget alls.
...och hör sen!
...och hör sen!
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.