Vad tycker ni om denna maskin?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Vad tycker ni om denna maskin?

Inlägg av Heretic »

Hej vad tycker ni om denna maskin?

Bild

Temp1 ska stänga av Dopp1 vid 70 grader.
Temp1 ska ställa på Dopp1 vid 68 grader.

Temp2 ska stänga av Dopp2 vid 78 grader.
Temp2 ska ställa på Dopp2 vid 76 grader.

Temp3 ska stänga av Dopp3 vid 100 grader.
Temp3 ska ställa på Dropp3 vid 98 grader.

Pump1 ska pumpa samma hastigt som pump2 i enheten mm/min.

Då är min frågeställning:
Är Temp3 nödvädnig?
Vad ska jag använda mig för pump som kan både suga luft och vätska?
Vad ska jag använda mig för filter för att förhindra att Pump1 ska täppas igen.

Andra synpunkter?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Re: Vad tycker ni om denna maskin?

Inlägg av Morgan »

Hej

Kolla in länken: https://www.dropbox.com/l/C9iqcWkzFgKyYAQyg8nk3b

Jag beskriver mitt bryggverk i tråden om Herms i samma underkategori som denna ligger i. Du behöver inget filter. Din pump behöver bara kunna pumpa vätska. Jag rekommenderar att du skaffar en pump till en tvättmaskin eller diskmaskin. De har gott om plats i pumphuset så lite maltkorn kan passera utan problem. De är också ganska billiga som reservdelar.

Morgan
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Temp3 ska stänga av Dopp3 vid 100 grader.

Känns som om du riskerar att få dåligt kok, kanske bättre med ett överhettningsskydd en bra bit över 100 C?
Användarens profilbild
Morgan
RIMS-byggare
RIMS-byggare
Kontakt:

Inlägg av Morgan »

Hej

Du har ritat det som att kärlen står över varandra. Vitsen med det är ju att man ska kunna använda sig av hävertverkan mellan kärlen så mycket som möjligt. Så varför du då behöver två pumpar förstår jag inte riktigt. Om du med "lakkärl" menar HLT: kärl för rent varmt vatten att laka med så är jag med. Jag antar att ditt "försockringskärl" är det kärl där du mäskar och lakar (MLT)? Pump två verkar onödig. Om du ställer din kylspiral i HLT:n och använder pump 1 för att recirkulera mäsken genom spiralen och tillbaka ner i din MLT så får du både filtrering av mäsken/vörten och varmhållning av densamma samtidigt. Då kan du alltså skippa värmeelementet i din MLT! Filtret tycker jag du kan skippa helt, när du lärt dig hantera bryggverket kommer du kunna få ut klar mäsk/vört ändå. Den tempgivare (alternativt termostat) som du behöver är "temp 2". Temperaturen du ställer in där kommer vara aningen högre än den du vill ha i mäsken pga av värmeförluster i värmeväxlingen i din HLT. För värmeelementet i kokärlet ska du bara ha en på/av-knapp. När du vill koka ska elementet brassa på för fullt hela tiden. Det blir snabbt komplicerat om du vill kunna reglera effekten med ett värmelement, då måste du ha nån slags styrning som slår på och av elementet men inte pga temp, för tempen under koket är alltid 100 grader oavsett hur mycket det kokar. Om du vill kunna reglera är det lättare att ha två små element som du kan slå på och av som du känner.

Om du använder ett värmeisolerat kärl med lock som din MLT så kan du skippa pumparna helt och hållet. Då kan du infusions- eller stegmäska utan att tillsätta värme under tiden. Börjar du bara med en tjock mäsk kan du hälla på lite varmt vatten efter halva tiden för att hålla tempen rätt eller öka till nästa rast. Detta kräver dock att du recirkulerar manuellt (vorlauf). Det första som rinner av när du ska börja laka häller du försiktigt tillbaka på maltbädden med en tillbringare tills det som kommer ut är klar vört. Istället för pumpar behöver du då bara två hävertar med avstängningsventil.

Jag hoppas du kan följa med i mitt resonemang här, det blev lite långt. Jag tycker att man ska inte komplicera saker i onödan. De som har Herms-system med två pumpar har det för att deras kärl står på samma nivå, då går det inte att använda hävert mellan kärlen.
Medlem i Ekens Bryggerisällskap och bryggkursledare i SHBF
Läs gärna min blogg: bruggarn.blogspot.se
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Tack Morgan! Jag hade tänkt skriva samma sak första gången jag läste tråden men gav upp pga stökiga barn :D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Skriv svar