hur fort går det att få kolsyra i ett corneliusfat
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
hur fort går det att få kolsyra i ett corneliusfat
om man vaggar ett fat hur lång tid tar det att få ölen kolsyrad
Re: Sv: hur fort går det att få kolsyra i ett corneliusfat
Beror på temperaturen och trycket men säg 15-30 minuter.
Re: hur fort går det att få kolsyra i ett corneliusfat
Ju lägre temperatur desto snabbare
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Ja.. Tänk om det fanns en tabell....
Fatet är 18L Cornelius. Ölet är 10C. 0,5L dead space i fatet, trycket är 3bar, önskad CO volym=2.4 = skaka fatet horisontellt X minuter...
Det skulle göra min dag...
Fatet är 18L Cornelius. Ölet är 10C. 0,5L dead space i fatet, trycket är 3bar, önskad CO volym=2.4 = skaka fatet horisontellt X minuter...
Det skulle göra min dag...
Jag brukar (de få gångerna jag inte låter sakerna ha sin gilla gång vilket är säkrare och enklare egentligen) lägga på rejält övertryck och ölet brukar ha en plusgrad eller kanske två. Då tar det absolut inga 30 minuter. Snarare 5 - fast det beror ju på vilket tryck man siktar på.
Annars kan ni kolla in den här:
http://maltmagnus.se/kolsyretabell
Ja... Det är en bra länk om man kolsyrar under lång tid, men det var inte det han frågade om, utan hur snabbt man kan kolsyra med tryck och skakande. Ställer man in den på 1 bar vid 4°C och skakar ölet kan man få hålla på bra länge.jeddiper skrev:Annars kan ni kolla in den här:
Däremot kan man använda den för att se hur mycket kolsyra man fått in.
Vrid av regulatorn till noll och skaka tills dess att Manometern slutat minska i värde. Kolla tabellen mot temperaturen på ölet så vet du hur mycket det blivit kolsyrat.
Skaka förresten - jag tycker det är lättare att lägga fatet ned och rulla det på golvet med foten.
Edit: Fast jag tycker vi missar en viktig poäng här: det är rätt lätt att överkolsyra ett öl och när man har gjort det så är det hart när omöjligt att få ner nivåerna om tiden är knapp. Och jag antar att enda anledningen att kolsyra på det här sättet är när man har bråttom att få bjuda på ölet.
Edit: Fast jag tycker vi missar en viktig poäng här: det är rätt lätt att överkolsyra ett öl och när man har gjort det så är det hart när omöjligt att få ner nivåerna om tiden är knapp. Och jag antar att enda anledningen att kolsyra på det här sättet är när man har bråttom att få bjuda på ölet.
Ja, jag brukar se till att koppla rätt tryck på fatet i kylen och glömma det en vecka.
Jag tror faktiskt att frågan egentligen handlade om vaggande av fat så att vi använder slarvigt termen skaka istället... Men jag håller absolut med. Vagga fatet med gaskopplingen överst så kan man använda foten istället. Betydligt skönare för ryggen...
Jag tror faktiskt att frågan egentligen handlade om vaggande av fat så att vi använder slarvigt termen skaka istället... Men jag håller absolut med. Vagga fatet med gaskopplingen överst så kan man använda foten istället. Betydligt skönare för ryggen...
Nu har jag lyckats få in kolsyra i ölen nu är problemet att tappa det på flaska det skummar väldigt mycke måste ölen ha en temp. på 3 grader eller nåt
Använder du sytråd för att sänka trycket?
- Bilagor
-
- 10735428-origpic-f7490f_jpg_0_0_100_100_300_300_75.jpeg (10.35 KiB) Visad 8372 gånger
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Inte för att vara sån, men en strypning höjer trycket... Däremot sänker den flödet, vilket är vad man vill åstadkomma med sytråd.Dompan skrev:Använder du sytråd för att sänka trycket?
Jag slår gärna på min egen trumma...kenth skrev:Nu har jag lyckats få in kolsyra i ölen nu är problemet att tappa det på flaska det skummar väldigt mycke måste ölen ha en temp. på 3 grader eller nåt
Kolla in denna http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?t=7764
Bee's improved Ghetto Blaster