Ska göra ca 100 liter på ölsatser - Några frågor

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Ska göra ca 100 liter på ölsatser - Några frågor

Inlägg av johnny_dove »

http://www.weyermann.de/usa/hr.asp?go=d ... &sprache=2

Behöver nog inte vara komplicerat. Är nog bara att köra med extrakt istället för pilsner malt. Jästen som heter kölsch istället för s33. Jag skulle kört tysk eller tjeckisk humle.

Men går säkert bra med amerikanska sorter om man gillar frukt, bär och citrussmaker i denna typ av öl. Skulle nog inte blandat tyska och amerikanska sorter.

I receptet tror de menar totalt 31 ibu. Spalt som smak/arom humle.

Läs på om extraktbryggning. De kokar inte spraymalten så länge. De har bara i lite grann från början, resten i slutet.
Heretic
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Ska göra ca 100 liter på ölsatser - Några frågor

Inlägg av Heretic »

Hej Johnny_Dove!

För mig är det ganska komplicerat. Om jag ska göra ett recept så brukar jag först kolla vad jag tänker använda mig av.
Jag har räknat upp en lista om vad jag funderar på använda mig av. Det är
  • Ljust spraytorkat maltextrakt, Muntos 12 EBC
  • Ljus Karamellmalt
  • Havre
  • bashumle
  • Cascade som aromhumle
  • Kölsch jäst
  • Klarningsmedel t.ex Profloc
Ölen som jag vill att den ska smaka är en lätt lager som har en lätt gräsig bassmak och en avslutande citrussmak. Den ska även smaka lite söt också men det gör den ljusa karamellmalten jobbet. Det är grunden hur den ska smaka. Färgen ska vara mycket ljus och jag hoppas på 12 EBC. Det ska vara en bra kolsyra så ett vitt tjockt skum ska kunna bevaras på ytan. Det gör havren till hjälp.

Nu är det dags att bestämma hur mycket man ska göra. Jag börjar med att kolla igenom vilka frågor jag ska behandla. Då får jag dessa frågor.
  • * Vad ska jag använda som bashumle?
  • * Hur mycket ska jag använda mig av allt?
  • * Vilken jäst ska jag använda mig av?
Sen är det kört! :(
Just det här steget brukar jag alltid sitta fast på.
Skriv svar