Falskbotten av plast i kastrullen?

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Falskbotten av plast i kastrullen?

Inlägg av Lindh »

Det är ingen fara med att recirkulera mycket så länge du inte plaskar med det, hela RIMS-metoden bygger ju på recirkulering och de flesta kommersiella bryggerier har konstant omrörning i sin mäsk för bättre utbyte. Röra=ok, plaska=nono.
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av rossen »

Jag har kört med "brewinabucket" i ca 10 bryggningar. Funkar helt OK med RIMS så länge du undviker stuck sparge och effektiviteten är bra. Anledningen att jag slutat är att jag tröttnade på slabbet med att lyfta hinken och sätta den på ställning ovanpå grytan. Kör nu med woodpecker istället och tycker det är lite enklare och mindre kladdigt.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Falskbotten av plast i kastrullen?

Inlägg av Cederbusch »

rossen skrev:Jag har kört med "brewinabucket" i ca 10 bryggningar. Funkar helt OK med RIMS så länge du undviker stuck sparge och effektiviteten är bra. Anledningen att jag slutat är att jag tröttnade på slabbet med att lyfta hinken och sätta den på ställning ovanpå grytan. Kör nu med woodpecker istället och tycker det är lite enklare och mindre kladdigt.
Hur gjorde du? Körde med allt vatten från start eller fördelat som om du skulle flödeslaka? Lakade du övht?

Stuck sparge och woodpecker? Lust att utveckla? :smile:

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
rossen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av rossen »

När jag körde med hink så lakade jag med 4 liter till min 30l Patina. Det var enklare än att stå och trycka ur de sista dropparna när jag väl lyft hinken. Jag fick ofta stop i circuleringen så istället för en massa hål i hink så skar jag hinken bottenlös och band ett sarita tyg till hinken som botten istället. Med det hade jag aldrig stop igen. Men som sagt jag tyckte det blev slabbigt med att lyfta hinken och det var tungt och otympligt.

Numera använder jag en woodpecker, som är en silplåt, till min Patina. Woodpecker finns på humle och fungerar ypperligt. Till detta kör jag RIMS. Setupen är nästan identisk med Brewster.
http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... k-20-liter
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vad har du för pump?
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Nu blev jag ju sugen på att bygga automatisk recirkulering. Vad tror ni om denna pentrypump från Biltema? Kan den pumpa runt lite vört under mäskningen?

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bat/Pump/Vatte ... 2-V-25983/

Edit: ser att det står maxtemp 60 gr. + 7 grader kanske inte tar kål på den?

Det står inget om kontinuerlig drift. Tittade på en pump på Jula som rekommenderas i en annan tråd. Men där står tydligt att den är avsedd för intervallkörningar. RIMS innebär väl kontinuerlig cirkulation?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag skulle köpa en pump avsedd för ändamålet direkt, allt annat kommer gå sönder ganska fort enligt vad jag läst.
Humlegården har denna http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... 15-pl-230v men det finns kanske billigare? Det dyraste köpet du gör är ett felköp =)
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Lindh skrev:Jag skulle köpa en pump avsedd för ändamålet direkt, allt annat kommer gå sönder ganska fort enligt vad jag läst.
Humlegården har denna http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... 15-pl-230v men det finns kanske billigare? Det dyraste köpet du gör är ett felköp =)
Ähm... 1900 kr Vs 99 kr! Kan bränna nästan 20 pumpar för priset av den där. Får klura på det lite. Tack för svaret dock!
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Nu har jag bryggt min andra batch och provade också mina förbättringar. Tänkte avlägga en rapport för den som är intresserad.

Jag höftade detta recept lite baserat på de ingredienser jag hade kvar och med lite hjälp från forumet. Eftersom jag använde ungefär samma mängd malt som vid förra batchen så följde jag det receptets vattenmängder, dvs att målvolymen för kok skulle vara 27 liter. Jag värmde ca 21 liter vatten till 78 gr med min kapade hink med hål i nedstoppad i grytan. Sen hällde jag i maltet och mäskade som vanligt. Recirkulerade några liter var 20:e minut.

Värmde resterande vattenvolym, ca 6 liter, till 78 grader. När tiden var inne lyfte jag ur hinken ur kastrullen och ställde ner i en jäshink med kran på. Det var tungt men gick bra. Nu kunde jag dra på kastrullen för kok direkt. Lakade sedan med resterande vatten över hinken och recirkulerade några liter och hällde tillbaka i kastrullen.

Jag tyckte det blev lite i kastrullen och då slog det mig att jag inte hade räknat med volymen som maltet binder. Så jag värmde snabbt upp ytterligare 2 liter och slog över maltet och recirkulerade ett tag. Detta gav då en volym för kok på 24 liter. Sen kokade jag och hällde ner i jäshink som vanligt. Slutvolym 19 liter. OG 1.054. Lite lågt kanske. Möjligen hjälper det att recirkulera mer. Men jag har en pump på G och tänker recirkulera under hela mäskningen nästa gång så då borde jag kunna få ut mer effekt.

Summa summarum: En betydligt snabbare bryggning än min första och jag är helnöjd med min BrewInABucket-lösning.

En fråga:
Jag använde MM Klar från MaltMagnus, som ska vara en vidareutveckling av Protafloc. Vet inte om det beror på den, men under kylningen lade sig en kompakt massa av humle och maltrester jag inte fick bort vid recirkuleringen i botten på kastrullen precis under utloppet på kastrullen. Det är ju ändå några liter vört där så jag tippade ut det i syltduken. Men jag fick ju sitta med sked och skrapa för att det övht skulle rinna igenom. Ska man strunta i sumpen i botten nästa gång eller hur gör ni andra?
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Fick tips om en pump i England i en annan tråd som jag beställde. Så nu har jag uppdaterat utrustningen ytterligare med pump och filter där tanken är att cirkulera vörten under mäskningen. Får se i helgen om det fungerar bra. Cirkulerade kokande vatten en stund och slängde i lite malt bara för att testa hur filtret fungerar och det ser bra ut.

Sen kan man ju fundera över hur bra materialet i filtret är. Det står hårdplast på. Får hoppas att det inte fäller ut massa otrevligheten under mäskningen.

Bild
Bild
Bild
Nilsen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nilsen »

Cederbusch: var har du hittat filtret?
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Nilsen skrev:Cederbusch: var har du hittat filtret?
Jula. En båtpryl som antagligen inte är tänkt att filtera varm vört.

http://www.jula.se/vattenfilter-650240
Kostir
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Kostir »

Smart med pumpen och filtret! Men har du nåt filter i kastrullen elle? Annars kommer väl det lilla filtret sätta stopp direkt när det kommer in malt?

Sen är jag lite ny på recirkulationsbiten, är det för att få bättre utbyte och således kunna använda mindre mängd malt?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Du vet om att man aldrig ska strypa en pump på sug-sidan va? Den där ventilen ser ut att sitta på fel sida.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Kostir skrev:Smart med pumpen och filtret! Men har du nåt filter i kastrullen elle? Annars kommer väl det lilla filtret sätta stopp direkt när det kommer in malt?

Sen är jag lite ny på recirkulationsbiten, är det för att få bättre utbyte och således kunna använda mindre mängd malt?
På sätt och vis. Jag har en hink med massa hål i där maltet ligger, lite som BIAB. Så jag räknar med att det ska klarna fort.

Bee: Njae, jag var inte direkt medveten om det. Men jag använder inte ventilen till att strypa flödet. Jag satte dit den för att kunna förhindra att vätskan rinner bort från pumpen om jag vill ta ut lite vört för att kolla SG. Pumpen är inte sugande nämligen.
Skriv svar