SM 2013 - LAHS-priset

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2013 i Eskilstuna

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare

SM 2013 - LAHS-priset

Inlägg av fredrik.stahl »

Jag tycker det är jättekul att det äntligen kommit en motvikt till trenden mot väldigt starka öl i och med LAHS-priset, Låg Alkohol Hög Smak. I och för sig är det synd att man satte gränsen så högt som 3,5%, det hade varit mer utmaning med den vedertagna svenska definitionen av lättöl. 3,5% är för starkt för t.ex. bilförare och det är mycket lättare att göra smakrik öl på 3,5% än 2,1%.

Men hur gör vi med öltypsdefinitionerna? Nu när jag ska registrera en lättöl på 2,1% till folkets val så får jag problem eftersom den bara passar in i 11C Modifierade öl. Det finns i själva verket bara ett fåtal klasser som tillåter öl med alkoholhalt lägre än 3,5%. Behövs det nya klasser för svaga öl eller går det att bredda några av de befintliga klasserna? Jag tycker det vore väldigt bra om domarkommittén kunde ta upp den frågan och försöka hitta en lösning.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: SM 2013 - LAHS-priset

Inlägg av gedman »

När det kommer till Folkets Val är det ju inget direkt problem, eftersom öltyperna spelar väldigt liten roll där. Men det hade varit väldigt roligt om DK kunde ta sig en funderare till nästa års deffar. En 11-klass med "Låg alkohol" kanske hade varit något att börja med, lik 11 D, G eller H.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Närliggande fråga: Hur kommer deltagarna på SM rösta på LAHS? Är det på enskild röstsedel eller graderas LAHS-ölen helt enkelt efter vilka poäng de fått i hela FV?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
Kontakt:

Inlägg av Janne gnoff Berglund »

Jag vet inte, men gissar på att LAHS bedöms av en speciell jury av utvalda domare, liksom några av andra specialpriserna har gjorts förr.
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Janne gnoff Berglund skrev:Jag vet inte, men gissar på att LAHS bedöms av en speciell jury av utvalda domare, liksom några av andra specialpriserna har gjorts förr.
I så fall, kollar de i så fall listan/programbladet över FV-ölen och plockar sedan ut samt hämtar prover på alla öl som har den rätta "pocenten"?
Björn Petersson
Användarens profilbild
martinb
Utbildningsansvarig
Kontakt:

Inlägg av martinb »

Jag tror att ifall det har varit som tidigare, har man fått anmäla ölet till en viss specialtävling, t.ex. Gröngöling, INKA, när man registrerar sig på tävlingsdagen. Sedan går de utvalda domarna runt och smakar lite "anonymt" därefter.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

gedman skrev:Närliggande fråga: Hur kommer deltagarna på SM rösta på LAHS? Är det på enskild röstsedel eller graderas LAHS-ölen helt enkelt efter vilka poäng de fått i hela FV?
Det kommer att finnas en röstsedel för LAHS-priset, så det är folket som väljer även där. Du får en skylt som talar om att du tävlar med ett LAHS-öl.(jag har tryckt upp 35 stycken!!) Skriv i kommentaren att ölet tävlar om LAHS-priset när du anmäler det.
Vill man kan man ju även rösta på LAHS-öl i vanliga Folkets val-klasserna.
Senast redigerad av Jonas den onsdag 2013-04-10 13:11, redigerad totalt 1 gång.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarens profilbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Fredrik Almgren »

Jonas skrev:Skriv i kommentaren att ölet tävlar om LAHS-priset när du anmäler det.
Är det inte bättre att låta alla öl under 3,5% delta automagiskt?
My hope is hops
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Du har en ordentlig poäng där men det finns säkert någon som inte vill tävla om LAHS-priset, så det är väl bäst att vi inte tvingar någon. :D
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

Fredrik Almgren skrev:Är det inte bättre att låta alla öl under 3,5% delta automagiskt?
Eftersom informationen om hur detta ska gå till kommer fem i tolv så håller jag med Fredrik.

När man hämtar ut sin ordinarie skylt och då även LAHS-skylten så har man ju i detta läge möjlighet att säga ifrån om man inte vill vara med.
Björn Petersson
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

assistredo skrev:När man hämtar ut sin ordinarie skylt och då även LAHS-skylten så har man ju i detta läge möjlighet att säga ifrån om man inte vill vara med.
+1 på det. Känns som att ganska många kommer missa det annars. Och det MÅSTE ju vara det enklaste sättet för såväl arrangörer som tävlande?
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Inlägg av Jonas »

Personligen tror jag på både hängslen och livrem men visst funkar det med bara hängslen också.
Relax, dom't worry -Have a homebrew som jänkar'n säger
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

När man nu läser programmet så blir det alltså både en LAHS-domartävling och en LAHS-Folkets Val. Det saknas dock uppgift i programmet för när senast röstsedlar för LAHS-Folkets ska vara inlämnade.
Björn Petersson
Skriv svar