En fråga: ser att mitt bazooka-filter har oxiderat. Borde jag bygga ett nytt i aluminium istället? Vad kan hända med ölen och smaken?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

Jaha, jag har missat detta att alu skulle fälla ut dåliga ämnen. Hm.... Nu har mitt, icke rostfria, stålnät oxiderat som sagt. Frågan är om det kommer påverka smaken på något sätt. Eller i värsta fall förstöra ölen? Igår såg jag dock en annan lösning jag nu funderar på: ett grövre kopparrör som monterats i hålet med vanliga kopplingar. Röret hade krökts så det gjorde en liten böjd ner mot botten och gick längs botten. Flera små hål hade borrats upp. Borde funka att såga upp ett antal små skåror också. Kanske blir en bättre lösning till filter. Just nu är bazookan slut på humle.se verkar det som.Lindh skrev:Oj, den gamla aluminium-ger-dig-alzheimer-myten =). Aluminium ska gå bra men du kan köpa 2-3 DIY-lösningar innan du blir nöjd men humles barocka-screen är så billig så jag vet inte om det är värt det. Jag tycker det verkar som du gått lite till överdrift med isoleringen. Jag har ett varv av ett 0,5cm liggunderlak på mitt mäskkärl och tappar ca 1grad på 75 minuter men jag har kanske lite större mängd mäsk än dig (20l+9kg). Classes liggunderlag du har är grymt effektivt. Jag har ett varv runt min kastrull under kok och den är som mest ljummen på utsidan, väldigt lite energiförlust den vägen med andra ord. Jag gillar skarpt din "hatt" du gjort, den varianten har jag inte sett tidigare. Fungerar tyvärr mindre bra för mig som kompletterar med grilltändare. Har du limmat värmefilten till liggunderlaget och i så fall med vilket limm? Limpistolslim smäter under koket märkte jag tyvärr senaste gången jag bryggde...

Nu har jag bett en plåtis i närheten att skära till en galvaniserad stålplåt som är perforerad med 3 mm hål. 160 kr + moms. Tillkommer lite rostfri gängstång eller liknande som ben samt handtag. Tyckte plåten från humle.se känns i dyraste laget. Får bara hålla tummen nu att den inte är några mm för liten. Jag har bara gått på specen från humle.se att Patinan är 36 cm i diameter.Bee skrev:Grönmarks i Vasastan, Stockholm, har rostfritt stålnät på löpmeter, men man måste fråga efter det.

Suck... ngn som kan ge svar på denna fråga skulle jag vara tacksam. Annars har jag köpt en plåt för att slänga. Är det alltså rostfritt som gäller rakt igenom?bjolu340 skrev:Jag undrar om galvningen är så speciellt lyckad i så pass låga ph-nivåer som det kommer handla om här - är det inte risk att man lakar ut dumheter ur den?

Tack, det var en bra länk. Men som alltid: ju mer jag lär mig, desto jobbigare och krångligare tenderar allt att bli.Lindh skrev:Angående metaller så tycker jag denna artikel är bra även om jag med mina år av kemilektioner inte kan verifiera innehållet. In Palmer and Zainasheff we trust!
http://byo.com/scottish-ale/item/1144-m ... omebrewers