Sterilisera flaskor och hävert smidigt
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Sterilisera flaskor och hävert smidigt
Nu kommer jag med mina nybryggarfrågor igen...
Sterilisera flaskor:
En del anser i ugnen ett par timmar. Känns inte helt aktuellt, hur klämmer man in 50 flaskor i en ugn? Andra menar koka dem. Hur kokar man 50 flaskor i en kastrull?
Vad tror sällskapet om att blanda till en steriliserande blandning (typ starsan eller liknande) i en jäshink och doppa i flaskorna? Eftersom det ska räcka med 2-5 min så borde man ju kunna arbeta sig igenom 50 flaskor hyffsat snabbt. Om man gör detta i samband med tappningen borde det väl inte krävas att dra på en folie eller liknande?
Sterilisera häverten
Den är ju lång, hur gör man detta smidigast?
Sterilisera flaskor:
En del anser i ugnen ett par timmar. Känns inte helt aktuellt, hur klämmer man in 50 flaskor i en ugn? Andra menar koka dem. Hur kokar man 50 flaskor i en kastrull?
Vad tror sällskapet om att blanda till en steriliserande blandning (typ starsan eller liknande) i en jäshink och doppa i flaskorna? Eftersom det ska räcka med 2-5 min så borde man ju kunna arbeta sig igenom 50 flaskor hyffsat snabbt. Om man gör detta i samband med tappningen borde det väl inte krävas att dra på en folie eller liknande?
Sterilisera häverten
Den är ju lång, hur gör man detta smidigast?
Re: Sterilisera flaskor och hävert smidigt
Jag gör såhär och har med 80+ backar öl inte haft någon infekterad flaska hittills:
När jag druckit upp en öl så sköljer jag ur flaskan och låter den stå med hett kranvatten i sig över natt. Sedan får flaskan stå upp-och-ner i backen tills den ska fyllas. På fyllningsdagen så kör jag starsan genom alla flaskor på en gång så de får stå minst någon minut med en halv dl starsan i sig som hälls ut precis innan just den flaskan ska fyllas.
Ett tag så körde jag med en flaskrensare innan men den gick sönder och kostade 250 spänn så nu har jag hoppat över det momentet tills vidare. Flaskborste är bra om man är lite nojjig men jag skulle säga att många överlag är lite overkill med sin flaskrengöring. Finns de som kör med pbw, ugnsbakning och starsan och det är verkligen för mycket. Principen från J. Palmer är Clean after use and sanitize before filling. Men riktigt smutsiga flaskor (dvs som jag inte själv druckit för de sköljer jag ur direkt) har jag gjort VWP-bad som flaskorna stått i en hel back i taget. Men då måste de sköljas med kallvatten efteråt och alltså starsannas innan fyllning...
Häverten görs rent med VWP/PBW efter användning. Sprayas med starsan från blomspruta innan användning. En del fyller en balkongblomsterlåda med starsan och doppar häverten i men jag tycker det är överdrivet.
Orkar du med lite bilder igen? =)

Min förra rensning med flaskrensare som spolar hett vatten med bra tryck.

Pumpa 3-4 ggr med starsan i flasksköljaren. Låt lite vara kvar som får mysa i botten.

När jag druckit upp en öl så sköljer jag ur flaskan och låter den stå med hett kranvatten i sig över natt. Sedan får flaskan stå upp-och-ner i backen tills den ska fyllas. På fyllningsdagen så kör jag starsan genom alla flaskor på en gång så de får stå minst någon minut med en halv dl starsan i sig som hälls ut precis innan just den flaskan ska fyllas.
Ett tag så körde jag med en flaskrensare innan men den gick sönder och kostade 250 spänn så nu har jag hoppat över det momentet tills vidare. Flaskborste är bra om man är lite nojjig men jag skulle säga att många överlag är lite overkill med sin flaskrengöring. Finns de som kör med pbw, ugnsbakning och starsan och det är verkligen för mycket. Principen från J. Palmer är Clean after use and sanitize before filling. Men riktigt smutsiga flaskor (dvs som jag inte själv druckit för de sköljer jag ur direkt) har jag gjort VWP-bad som flaskorna stått i en hel back i taget. Men då måste de sköljas med kallvatten efteråt och alltså starsannas innan fyllning...
Häverten görs rent med VWP/PBW efter användning. Sprayas med starsan från blomspruta innan användning. En del fyller en balkongblomsterlåda med starsan och doppar häverten i men jag tycker det är överdrivet.
Orkar du med lite bilder igen? =)

Min förra rensning med flaskrensare som spolar hett vatten med bra tryck.

Pumpa 3-4 ggr med starsan i flasksköljaren. Låt lite vara kvar som får mysa i botten.

- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag kör i ugn. 50 vet jag inte om jag får in, men väl 30. Tycker det är skönt att slippa slabba mer än nödvändigt vid buteljering.
Och balkonglådan är suverän!
Och balkonglådan är suverän!
-
pilsnergubben
- SHBF - Bryggkursledare
- Kontakt:
Jag Kör också i ugn. Jag kan få in kanske 30 0,5l flask.
Dessa köra jag normalt i 1h.
Min flaskhals är definitivt inte ugnen, snarare rengöringen innan denna.
Där brukar jag lägga flasken i maskindiskmedel i en tunna ett tag beroende på smutsighetsgrad.
Och som de flesta verkar påpeka har jag inte märkt några infektionstendenser beroende på flasken.
Vissa kanske känner att det kan vara överdrivet med flera rengöringssteg och desinfektion men hellre det än förstörd öl.
Dessa köra jag normalt i 1h.
Min flaskhals är definitivt inte ugnen, snarare rengöringen innan denna.
Där brukar jag lägga flasken i maskindiskmedel i en tunna ett tag beroende på smutsighetsgrad.
Och som de flesta verkar påpeka har jag inte märkt några infektionstendenser beroende på flasken.
Vissa kanske känner att det kan vara överdrivet med flera rengöringssteg och desinfektion men hellre det än förstörd öl.
Re: Sv: Sterilisera flaskor och hävert smidigt
Jag kör också egendruckna flaskor i ugnen, har en ganska liten ugn, men får in 24 33 cl att 20 50cl. Flaskorna är väl sköljda innan (sköljer ur 2-3 gånger direkt efter tömmning). En timme i ugnen ungefär, ca 125 grader varmluft.
Begagnade, osköljda, flaskor har jag jobbat lite rigorösare med. Först ett klorinbad för att bli av med etiketter och ev. mögel. Sedan sköljs flaskan 2 ggr och körs sedan i diskmaskinen utan spolglans, sköljer ytterligare en gång manuellt efter disken och låter någon tesked vatten ligga kvar i botten. Fäster lite folie runt halsen (öppningen) och kör de sedan i ugnen enlig ovan.
Skickat från min R800i via Tapatalk 2
Begagnade, osköljda, flaskor har jag jobbat lite rigorösare med. Först ett klorinbad för att bli av med etiketter och ev. mögel. Sedan sköljs flaskan 2 ggr och körs sedan i diskmaskinen utan spolglans, sköljer ytterligare en gång manuellt efter disken och låter någon tesked vatten ligga kvar i botten. Fäster lite folie runt halsen (öppningen) och kör de sedan i ugnen enlig ovan.
Skickat från min R800i via Tapatalk 2
Det låter som ni flaskar för lite =) Jag snittar 6 backar (100+ 33or) per batch och det blir ett enormt ugnsbakande om flaskorna ska hinna svalna långsamt och inte spricka. Needless-to-say funderar jag på att gå över iaf delvis till fat/partyfat. Är en rackarns logistik med alla flaskor och nu till på onsdag skulle jag behöva 4 tomma backar mer än jag har ledigt för tillfället. Hörde jag ett skål någon?
Körde flaskor och partyfat men har nu gått över till corneliusfat. Kommer inte att gå tillbaka... Flaskar fortfarande all öl, men det är lättare att rengöra. Det är mycket skönt att slippa rengöra bottensats. Dessutom har jag slutat köra flaskorna i ugnen, kör endast med starsan när flaskorna är rena.
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Bilder är bra, bring it on!Lindh skrev:Orkar du med lite bilder igen? =)
Hur rengör du häverten invändigt? Bara spola igen din rengörningslösning eller använder du ngt verktyg?
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Kan du beskriva lite mer? Du tappar över till fat efter jäsningen. Har du i socker där så att kolsyra bildas, eller när/hur gör du det? I vilket moment är det du tappar till flaska?Bee skrev:Körde flaskor och partyfat men har nu gått över till corneliusfat. Kommer inte att gå tillbaka... Flaskar fortfarande all öl, men det är lättare att rengöra. Det är mycket skönt att slippa rengöra bottensats. Dessutom har jag slutat köra flaskorna i ugnen, kör endast med starsan när flaskorna är rena.
Jag brukar spraya ner i det större röret och när jag ändå gör rent jäshinken brukar det bli 1dl starsan i botten som jag pumpar genom slangen några ggr.Cederbusch skrev: Hur rengör du häverten invändigt? Bara spola igen din rengörningslösning eller använder du ngt verktyg?
Jag tappar ölet på fat när det är färdigjäst och ölet klarnat. Eventuellt kallkraschar jag det i mitt kylskåp som klarar av att gå ner till nollgradigt.
Därefter tappar jag ölet på fat, ställer in det i kylen, kollar i kolsyretabellen och sätter rätt tryck på det. (temperaturberoende)
...väntar några dagar, men jag kollar kolsyran varje dag genom att tappa 5-10cl att smaka på. Det är lättare att trycka i kolsyra i ölet än att få ur det.
När ölet fått rätt kolsyrning låter jag det antingen stå på fat för att mogna eller tappar på flaska.
Flasktappning sker mha min Ghetto Blaster mottrycksfyllare. https://www.youtube.com/watch?v=b7wRA5d ... ata_player
Jag har även skapat en tråd som beskriver hur du gör din egen.
Därefter tappar jag ölet på fat, ställer in det i kylen, kollar i kolsyretabellen och sätter rätt tryck på det. (temperaturberoende)
...väntar några dagar, men jag kollar kolsyran varje dag genom att tappa 5-10cl att smaka på. Det är lättare att trycka i kolsyra i ölet än att få ur det.
När ölet fått rätt kolsyrning låter jag det antingen stå på fat för att mogna eller tappar på flaska.
Flasktappning sker mha min Ghetto Blaster mottrycksfyllare. https://www.youtube.com/watch?v=b7wRA5d ... ata_player
Håller på och kolsyrar min olagrade pilsner hemma. Eftersom den smakar precis som en Zwickl (på det bra sättet) så har kolsyretestmängderna blivit rena rama halvlitrar de senaste kvällarna.. 
-
Cederbusch
- Torrhumlare

Men det går att tappa en kolsyrad vätska på flaska utan att det bubblar över eller för mkt kolsyra försvinner?Bee skrev:Jag tappar ölet på fat när det är färdigjäst och ölet klarnat. Eventuellt kallkraschar jag det i mitt kylskåp som klarar av att gå ner till nollgradigt.
Låter hur som helst ganska smidigt. Om jag fastnar för det här med ölbryggning så kan det tänkas att jag hamnar i ditt läge så småningom också.
Jajjemen, du har säkert hällt upp riktigt kall läsk i ett glas utan att det skummat. Hade du gjort det i en flaska och satt på korken hade den blivit som ny.Cederbusch skrev:Men det går att tappa en kolsyrad vätska på flaska utan att det bubblar över eller för mkt kolsyra försvinner?
Det är ganska enkelt, framförallt om man har en mottrycksfyllare. Då minskar man risken för att kolsyra lämnar ölet i onödan. Annars ser man till att ha ölet väl kylt, så nära nollgradigt man kan och flaskorna ska ha samma temperatur, då kommer ölet tappa minimalt med kolsyra. Vid tappning. Om man mottrycksfyller kommer ölet och flaskan få samma temperatur innan trycket släpper och därför är det inte lika viktigt att ha flaskorna kylda.
- fredrik.stahl
- Dekoktionsmäskare

Den största poängen med att desinficera flaskorna i ugn tycker jag är att man kan göra det långt i förväg när man får några minuter över. Jag sköljer ur med vatten, täcker öppningen med en bit aluminiumfolie och kör en laddning i ugnen någon timma. Efter att flaskorna svalnat i ugnen under natten ställer jag ner dem i matkällaren. När jag behöver flaskor är det bara att hämta och fylla utan vidare förberedelser, foliebiten gör att de håller sig rena så gott som i evighet. Om jag varit lat och inte förberett så får jag slabba med Starsan, det är mycket mer jobb.