Lite oklarheter med jäsningen...

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Lite oklarheter med jäsningen...

Inlägg av Cederbusch »

Jag är som min status antyder, en nybryggare. Första ölen är bryggd och står nu på jäsning sin 2:a dag. Torrjäst och det lever tusan i hinken.

Det jag läst mig till så verkar rekommendationen vara att jäsa i 2 veckor (hoppar nog över omtappning). Men i receptet jag utgick från står det 1 vecka, sen tappa på flaska. Jag har också läst kommentarer som att "när jästen har jäst ut..." eller "det beror på hur starkt öl du vill ha...". Allt det här känns ganska abstrakt. Hur avgör jag när jästen är färdig med sockret?

Jag tog OG som prickade 1.060, precis enligt recept. FG ska tydligen vara 1.015. Ska jag ta ett prov från ölen efter en vecka och om FG hamnar på önskat värde så är den klar? Vad händer om jag avbryter jäsningen även om det finns socker kvar? Vad händer om jag låter den stå en vecka till? Enligt receptet skulle batchen bli 20 l, men jag fick ut 22. Kan det påverka?

Hoppas ni kan reda ut detta för en förvirrad nybryggare.

/Cederbusch
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Re: Lite oklarheter med jäsningen...

Inlägg av Lindh »

Jäsningen är klar när FG inte rört sig på några dagar och landat runt 1.005-1.015. En indikator kan vara att jäsröret inte bubblar mer än 1-2 ggr per minut men det är ingen garanti.
När jag jäser i rumstemp 17-20c så låter jag det stå i två veckor så vet jag att det med största sannolikhet är färdigjäst, kallare temp=längre tid. Ibland kan en jäsning gå på en vecka men jag skulle inte chansa med risk för att en viss jäsning fortsätter i dina flaskor som blir till bomber. Man har lätt bråttom och är otålig de första gångerna man brygger men det lägger sig med tiden. Själv blir jag mer stressad av att INTE ha någon tunna på jäsning, vad ska man då lyssna på när man ska somna? =)
Dina 2 extra liter påverkar inte jäsningen. Att du skulle landa på 1.015 exakt har med en rad faktorer som mäskningstemperatur, maltval, pigghet i jästen etc att göra. Skulle du landa på 1.012 eller 1.017 är det inte hela världen, du kan inte styra vad jästen vill göra i det här stadiet ändå så "relax and have a homebrew", det kommer bli bra.
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Inlägg av ekstedt »

Cederbusch skrev: FG ska tydligen vara 1.015.
/Cederbusch
Jag förmodar att det är bryggprogrammet du har fått detta ifrån? Typ "estimated FG" eller liknande?

Är det något hos bryggprogrammen man ska ta med en rejäl skopa salt är det just denna uppgift. Det verkar som om bryggprogrammen använder 75 % skenbart utbyte som standard. Detta kan man säkert ändra på men det är ju sällan lätt att veta så exakt i förväg.

Med skenbar utjäsning (appearant attenuation) menar man hur många procent av "överskottet i densitet jämfört med vatten" som försvinner vid jäsningen. Eftersom vatten har (ungefärlig) densitet 1.0 så innebär jäsning från 1.060 till 1.015 en skenbar utjäsning på (60-15)/60 = 0.75 = 75 %. Ordet "skenbar" kommer ifrån att man inte beräknar hur många procent av sockret som har jäst ut eftersom alkoholen som bildas även bidrar med att sänka densiteten. Den faktiska utjäsningen är något lägre än den skenbara, och skillnaden ökar med ökande alkoholhalt.

Skenbar utjäsning på 75 % är nog ett bra snittvärde, men i praktiken kan det som Lindh skriver variera rätt mycket beroende på en rad faktorer. Allt i intervallet 70-80 procent får ses som fullt normalt. Själv har jag som lägst haft 50 % (en brunporter med massa karamell- och brunmalt och hög mäsktemperatur) och som högst 90 % (en stark saison med en del socker).
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Precis, det är programmet som jag hämtade upp receptet till som säger att det är det värdet jag ska uppnå. Det är även receptet som säger att efter 7 dagar ska det tappas på flaska. Det kanske är så att den som gjorde receptet hade andra förutsättningar och valde att tappa efter en vecka.

Personligen kan jag vänta, det är nog med saker i livet ändå att pyssla med. Tex att brygga nästa sats!

En fråga som hör till men kanske är orimlig: jästen lägger sig och vilar när maten är slut, dvs sockret är förbrukat. Sen tillsätter man mer socker för en sista jäsning i flaskan. Eftersom det jäser i flaskan innebär det att det fortfarande finns aktiv jäst. Om jag fortsatte att mata jästen i jästunnan, skulle den då teoretiskt kunna leva där på obestämd tid? Vad skulle så småningom hände med ölet (förutom att bli odrickbart)?
Cederbusch
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Cederbusch »

Hör kanske inte till jäsningen, men sedan när jag tappar på flaska så ska ju en sockerlösning i. Har läst att man brukar ha den i en ny hink som man leder ner ölet i och därifrån tappar på flaska. Om jag vill slippa detta moment, hur ska jag dosera sockerlagen i flaskan direkt?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Man kan dosera i flaskan antingen med löst socker, maltextrakt, sockerlag eller sockerbitar (druvsockerbitar/mochabitar går också såklart). Jag brukar köra på sockerbitar när jag kört en testbatch på 3-5 liter, annars är sockerlag väldigt smidigt. Anledningen till att du vill flytta ölet är för att avskilja det drickbara från jästkakan som sitter i botten. När du häller i ditt sockerlag rör du runt försiktigt i hela ölet så sockret blandar sig jämt och hade du då inte avskiljt jästen skulle det se förfärligt ut/bli odrickbart.

I korthet gör jag såhär med normalbatcher 19-40 liter:
Koka upp ett enkelt sockerlag på 2dl vatten med 4-9g socker/l (88-200g för 22l öl).
Flytta grönölet från jäshinken med hävert till nytt kärl, se till att ingen jäst följer med.
Diska och desinfecera flaskorna med starsan.
Häll sockerlösningen i ölet (det behöver inte svalna speciellt eftersom temperaturen höjs ytterst marginellt), rör om 30 sek försiktigt. Plaska INTE!
Börja häll i flaska antingen med hävert eller kran på jäshink med slang+flaskfyllare.
Rör om sockerblandningen i grönölet efter var 5-10 flaska så inte sockret satt sig på botten vilket ger ojämn kolsyra i flaskorna.
Lägg starsannade kapsyler löst på flaskorna allt eftersom, kolsyra som frigörs från vätskan driver då ut syre sägs det.
Dra på kapsylerna och låt stå 1-2 veckor i samma temperatur som du jäst i eller rumstemp.

Ett hett tips är att stå ovanför en utfälld diskmaskin om du har. Annars går en handduk bra, det kommer bli kletigt!
Lite bilder på det hela finns på min blogg under "Flaskning av Weißbier V": http://www.gustavlindh.com/blog/
Bilagor
130120_flaskning_0004.jpg
Skriv svar