Det kanske är en banal fråga, men jag är nybörjare och vill veta. Det står i wikin att man gör en förkultur för att det "är ett bra sätt att få igång jäsningen på ett betryggande sätt". Jag har bryggt några gånger och inte haft något problem att få igång jäsningen. Finns det fler anledningar? Om man på bryggdagen inte har någon förkultur kan man då använda en flytjäst eller torrjäst istället? Vad blir skillnaden jämfört med en förkultur?
En fråga till: Om man brygger 10 liter kan man använda hela paketet flytjäst? Eller smakar ölet jäst då? Jag använder ju ett helt paket flytjäst till 25 liter.
Varför förkultur?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Re: Varför förkultur?
Förenklat: Om du har för lite jäst kommer ölet antagligen att jäsa ut ändå, men med risk för oönskade smaker och dofter. (I vissa öl kan det vara en vits att ha en förhållandevis liten mängd jäst för att provocera den till att frambringa spretiga smaker och dofter, i andra inte.) För mycket jäst är (inom rimliga gränser) sällan ett problem. Jästen lägger sig på botten när den är klar, särskilt om man kyler ölet ordentligt ett tag. Ett paket torrjäst innehåller fler jästceller än ett paket blötjäst. Där man skulle göra förkultur av blötjästen kanske ett paket torrjäst räcker gott. (Annars kan man ta två paket. Torrjäst är billigt.)
Re: Varför förkultur?
För min egen del gör jag numer alltid förkultur på flytande jäst 1-2 dagar innan bryggdag för att veta om jag har en fungerande och pigg jäst innan jag drar igång bryggningen. Det har hänt ett par gånger att flytande jäst inte har sparkat igång inom två dygn varvid jag har fått tillsätta någon torrjäst i stället.