Har ikväll tappat om till andra jäsningen men upptäckte att FG var 1011. Klart och fint och en alkoholhalt som hamnade 0,6% över tänkt alkoholhalt.
Nu till min fråga!
Måste man jäsa en andra gång eller är det oki att ställa jäshinken kallt ett par dagar och sedan tappa upp!
Kunde inte låta bli att smaka och jag är helnöjd redan!
2:a jäsningen?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Re: 2:a jäsningen?
Nej, du behöver inte sekundärjäsa. Låt ölet stå 10-14 dagar i primär och kallkrascha sedan. Kul när det blir bra - själv har jag just provsmakat min duvel-klon och konstaterar att hembryggarens liv är lätt att leva...
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Nu gjorde jag så att jag tappade över det till en ny jäshink och ställde det kallt. Har sedan två alternativ - flasktappa eller fattappa. Får se vad det blir...
Väntar på 2st Corneliusfat 18 liter.
Hembryggning är verkligen in intressant livsstil... Fattar bara inte hur jag skall hinna dricka upp allt
Har nu 80 liter som skall tappas inom två veckor.
Väntar på 2st Corneliusfat 18 liter.
Hembryggning är verkligen in intressant livsstil... Fattar bara inte hur jag skall hinna dricka upp allt
Har nu 80 liter som skall tappas inom två veckor.
Oftast är väl detta en börda som är lätt att dela.
Re: Sv: 2:a jäsningen?
Ju bättre ölen smakar desto fler kompisar får man... Själv brygde jag blygsamma 150 liter förra året, av dessa finns det endast 3 flaskor kvar.