Har nyligen börjat samla på mig utrustning för mitt pannrums-bryggeri. Jag vill kunna brygga exprimentsatser på 10 liter likväl som 50 liter per bryggdag. Det som jag inledningsvis har köpt på mig i utrustningsväg är två beg rostfria byttor (tidigare militära tryckkokare) om 36 liter. Och 2 st Jula 7 kW gasol brännare, letar efter ett lakkärl helst rostfritt (att isolera) om c:a +50 liter. Samt har köpt diverse jäskärl och kringutrustning, malt, humle och jäst i samband med en resa till Stocholmstrakten hos Malt Magnus.
Nu till själva frågan. Det ställs, har jag förstått här i forumet, ibland mot varandra, olika teknikers fördelare och nackdelar. Och det är väl bra. Det är ju bland annat därför ett tockent här forum har sitt berättigande. Jag har försökt. Men skall jag vara ärlig så har jag inte lyckats att utse en vinnare vad avser de olika teknikerna som förespråkas för att brygga öl. De som gillar HERMS systemens fördelar har sina poänger. RIMS anhängarna har även de sina fördelar. BIAB entusiasterna sjunger enkel hetens lovsång. Traditionlisterna med batchlakning gör himla gott öl, därom behöver vi inte tvista. Vad jag funderar på är. I vilken ända skall en nybörjare med stora ambitioner börja?
Herm, Rims, Flödes eller Sats?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Re: Herm, Rims, Flödes eller Sats?
Nu ska jag inte kalla mig erfaren på något sätt men jag skulle definitivt börja enklare än RIMS och HERMS och brygga 10-20 ggr för att få kläm på alla moment innan du bygger automation för de stegen. För du kommer få uppfinna en hel del själv och då är det bra att veta vilka tekniker man föredrar. Det finns ju 5 sätt att göra varje moment och alla har sina för- och nackdelar. Det är ganska dyrt med alla pumpar och kontrollpaneler osv så jag skulle vänta ett tag och läsa på lite kanske i någon av de magasin som gått djupt i ämnet. Du hittar mer galna prylsnickrare på Homebrewtalk än på shbf/humles forum tror jag och där finns långa bildtrådar med en uppsjö inspiration. Jag tror dock du får lite problem att brygga en tioliters-sats på samma sätt som en 50-liters med ett rims/herms-system. De är byggda för lite större batcher, annars kan det plaska mycket etc. Om du står och tvekar mellan att välja RIMS eller BIAB så behöver du verkligen testa först skulle jag säga. Om du bor nära någon hembryggare kan du kanske göra studiebesök och spana in deras metod och se vad som faller dig i smaken. Jag är övertygad om att man kan göra grymma öl med samtliga metoder. De är bara olika dyra, arbetskrävande, platskrävande, effektiva att utvinna socker samt olika irriterande för SWMBO.
Oj, väldigt dravlande långt svar. Jag drar korta svaret. En nybörjare ska göra några satser med hink-i-hink eller kylväska innan han bygger rims/herms. Vill du komma igång snabbt tycker jag du ska testa BIAB först eftersom det är väldigt billigt/enkelt och du kan fokusera på kok och jäsning till det sitter. Sarita-tyg från IKEA till biab-påsen kostar som två bra öl och går att använda många ggr. Och just till 10-literssatser framöver skulle jag köra biab, med de andra metoderna får du en väldigt bred och låg lakbädd om lakkärlet även ska fungera till 50-liters-batcher.
Oj, väldigt dravlande långt svar. Jag drar korta svaret. En nybörjare ska göra några satser med hink-i-hink eller kylväska innan han bygger rims/herms. Vill du komma igång snabbt tycker jag du ska testa BIAB först eftersom det är väldigt billigt/enkelt och du kan fokusera på kok och jäsning till det sitter. Sarita-tyg från IKEA till biab-påsen kostar som två bra öl och går att använda många ggr. Och just till 10-literssatser framöver skulle jag köra biab, med de andra metoderna får du en väldigt bred och låg lakbädd om lakkärlet även ska fungera till 50-liters-batcher.
Re: Herm, Rims, Flödes eller Sats?
Tack för ett långt och engagerat svar Lindh!
Jo, det lutar nog åt BIAB direkt i grytan de första satserna. Just för att som du säger få upp lite känsla. Har redan inhandlat några påsar. Sen är grejen den att jag är tekniskt intresserad och kommer förmodligen att försöka hitta på egna lösningar så småningom. Att köpa dyrt och färdigt är för lite utmaning i min värld. Men just att lyfta tunga kärl funkar inte för mig så det blir nog en pump eller ev. en hissanordning av något slag. Har en gammal diskmaskin som står och väntar på dissekering innan den skall vidare till diskmaskinshimlen. Skall se om inte pumpen och ev någon magnetventil går att konvertera till bryggeri ändamål.
Jag tittade som hastigast in på din blogg Lindh, trevlig och mycket inspirerande. Kommer tillbaka dit vid senare tillfälle när mer tid finns...
En fråga till forumet: Jag bor i Lilla Edets Kommun, finns det möjligen några bryggarbröder här i närheten, (5 mil norr om Göteborg)?
Jo, det lutar nog åt BIAB direkt i grytan de första satserna. Just för att som du säger få upp lite känsla. Har redan inhandlat några påsar. Sen är grejen den att jag är tekniskt intresserad och kommer förmodligen att försöka hitta på egna lösningar så småningom. Att köpa dyrt och färdigt är för lite utmaning i min värld. Men just att lyfta tunga kärl funkar inte för mig så det blir nog en pump eller ev. en hissanordning av något slag. Har en gammal diskmaskin som står och väntar på dissekering innan den skall vidare till diskmaskinshimlen. Skall se om inte pumpen och ev någon magnetventil går att konvertera till bryggeri ändamål.
Jag tittade som hastigast in på din blogg Lindh, trevlig och mycket inspirerande. Kommer tillbaka dit vid senare tillfälle när mer tid finns...
En fråga till forumet: Jag bor i Lilla Edets Kommun, finns det möjligen några bryggarbröder här i närheten, (5 mil norr om Göteborg)?