Bielmeier 29L (malt Magnus)
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
Bielmeier 29L (malt Magnus)
nån fler som har problem med termostaten på plastisgrytan (inställt värde)
Blir sjukt irriterad på diffen.
inställt värde:
65 grader = tillslag 62 - frånslag 77.5
65 grader = tillslag 57 - 72.5
65 grader = tillslag 58 - 74
60 grader = 54 - 68.5
55 grader = 50 - 61.5
50 grader = 46 - 56
och så fortsätter det med lägre temp.
hur i h....te ska man kunna träffa in rätt temp för inmäsk.
tips?
Om frånslaget hade varit på inställt värde så vore det inga problem, men det diffar ca:16 grader....... inge kul!!!!
inställt värde:
60 grader = 54 - 68.5
55 grader = 50 - 61.5
50 grader = 46 - 56
tips?
Om frånslaget hade varit på inställt värde så vore det inga problem, men det diffar ca:16 grader....... inge kul!!!!
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Bielmeier 29L (malt Magnus)
Har en emaljgryta (från LIDL) med väldigt osäker termostat. Fruktansvärt irriterande, då det HADE kunnat vara så smidigt med en exakt termostat.
Jag använder mig av en digital termometer, drar på full patte och stänger av manuellt när jag får upp till rätt temp. Jag stegmäskar inte, utan kör single step, men annars hade man väl fått repetera processen för varje steg.
Rör om i min BIAB mäsk lite försiktigt mest hela tiden under värmning, och isolerar med en fleecejacka och locket på, med digitermometern nerstucken rätt igenom (tyvärr sprack locket när jag försökte "vålda" ner proben, skulle rekommendera förborrning ifall nån annan skall testa liknande). Får ett temperaturfall på nån grad i halvtimman, men om jag har tålamod så drar jag på värmen i korta intervall samtidigt som jag rör om i mäsken typ en gång i kvarten eller så.
Jag använder mig av en digital termometer, drar på full patte och stänger av manuellt när jag får upp till rätt temp. Jag stegmäskar inte, utan kör single step, men annars hade man väl fått repetera processen för varje steg.
Rör om i min BIAB mäsk lite försiktigt mest hela tiden under värmning, och isolerar med en fleecejacka och locket på, med digitermometern nerstucken rätt igenom (tyvärr sprack locket när jag försökte "vålda" ner proben, skulle rekommendera förborrning ifall nån annan skall testa liknande). Får ett temperaturfall på nån grad i halvtimman, men om jag har tålamod så drar jag på värmen i korta intervall samtidigt som jag rör om i mäsken typ en gång i kvarten eller så.
Sv: Bielmeier 29L (malt Magnus)
Hur är det med elektroniken, har någon kunnig tittat på kretskortet. Det kanske bara är två komponenter som behöver bytas. Det låter som att hysteresen behöver korrigeras med nya motstånd. Men systemet kanske är styrt av en microprocessor då är det svårare.
Mvh
/
Björn
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Mvh
/
Björn
Jag har haft LIDL-gryta, Bielmeier och flera kylskåp - termostaten har varit usel i samtliga. Jag har kört en enkel lösning och kört med en extern termostat, till exempel Humlegårdens http://shop.humle.se/utrustning/matning ... 9c-230v16a
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Sv: Bielmeier 29L (malt Magnus)
TJa det finns en rätt massiv tråd om ämnet på humle.se, den rekommenderas varmt.Bee skrev:Hur är det med elektroniken, har någon kunnig tittat på kretskortet. Det kanske bara är två komponenter som behöver bytas. Det låter som att hysteresen behöver korrigeras med nya motstånd. Men systemet kanske är styrt av en microprocessor då är det svårare.
Mvh
/
Björn
Vad jag kunde läsa så tar den inte upp modifiering av termostat elektroniken.
Den handlar ju mest om att folk vill ta bort överhettningsskyddet och att dom använder externa termostater för att styra.
Den handlar ju mest om att folk vill ta bort överhettningsskyddet och att dom använder externa termostater för att styra.
Precis som andra har svarat så råder jag dig till att inte använda termostaten vid mäskning. Jag har isolerat min med liggunderlag vilket gör att tempen max sjunker med 2 grader under mäskningen.
Låt ett bryggprogram typ beersmith hjälpa dig att räkna ut vid vilken vattentemperatur du ska tillsätta malten för att få rätt inmäskningstemperatur.
Låt ett bryggprogram typ beersmith hjälpa dig att räkna ut vid vilken vattentemperatur du ska tillsätta malten för att få rätt inmäskningstemperatur.
Själv tänker jag nog bygga en kylbox med manifold när jag väl ger mig på helmaltsbryggning. Men som elektronikingenjör hade det varit lite coolare att köra med elektronisk temperatur reglering. Har kollat på plastis som ett alternativ, men jag blir mer och mer övertygad om kylboxens storhet.
jeddiper skrev:nån fler som har problem med termostaten på plastisgrytan (inställt värde)
inställt värde:
60 grader = 54 - 68.5
55 grader = 50 - 61.5
50 grader = 46 - 56
tips?
Hej
Skulle vara mycket intressant att höra från Maltmagnus själv varför att skillnaden är så stor? Har du kokat vörten i plastisen? om i så fall fungerar det? Jag vet ju att Humle för ett x antal år tillbaka hade problem med siana grytor, nu vet jag ju inte om det var samma sorts gryta. Jag mejlade Magnus och frågade om grytan, den var super, klart att den fungerade. Hur är det?
Bo
Nu va det ju inte mig du frågade Bo, men jag har under mina senaste 5 bryggningar både mäskat och kokat vört i min plastis vilket har fungerat bra och ännu bättre efter isolering med liggunderlag. Lite skit sätter sig på värmeslingan men det har inte varit några problem att diska bort.
Anledningen till att Bielmeier reglerar dåligt är att den använder en kapillärtermostat.
Tempgivaren är av kapillärtyp, dvs en massa som expanderar vid uppvärmning. Denna expansion påverkar ett mekaniskt relä.
En väldigt billig termostat men fungerar tyvärr där efter.
Jag har beställt en billig regulator på ebay, blir det en succe ska jag försöka minnas att skriva här.
Tempgivaren är av kapillärtyp, dvs en massa som expanderar vid uppvärmning. Denna expansion påverkar ett mekaniskt relä.
Jag har beställt en billig regulator på ebay, blir det en succe ska jag försöka minnas att skriva här.
sladdbarn skrev:Anledningen till att Bielmeier reglerar dåligt är att den använder en kapillärtermostat.
Det var ju ett tag sen du skrev nu och jag funderar också på något liknande, blev det någon succe?
Nej tyvärr inte. Blev alldeles för dålig reglering. För att det ska bli en bra reglering och då krävs det cirkulation på vätskan.Kostir skrev: Det var ju ett tag sen du skrev nu och jag funderar också på något liknande, blev det någon succe?
Har isolerat min Bielmeier ganska bra så att den tappar bara några grader på 60 min,
tappar den för mycket temp så häller jag på kokande vatten.