75 liter kärlek
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
75 liter kärlek
Idag fick jag utrustningen för att återuppta en
sysselsättning som upptog många år av min
fritid för 20 år sedan...
Nu blir det att iordningställa ett rum i källaren
och fundera ut något bra recept att brygga!
sysselsättning som upptog många år av min
fritid för 20 år sedan...
Nu blir det att iordningställa ett rum i källaren
och fundera ut något bra recept att brygga!
Re: Sv: 75 liter kärlek
Underbart! Välkommen tillbaka! 
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: 75 liter kärlek
En rejäl och påkostad satsning ser jag. Vad går allt lös på 7KSEK? Hur har du tänkt att använda pumpen, RIMS?
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Det gjorde ett rejält hål i plånboken... 15 papp...
Ja, jag kommer att köra rims-metoden!
Nu är det bara att hitta några goa recept och köra på.
Tanken är att göra en och samma stam-vört och sedan halvera och jäsa med två olika jästsorter, ca. 25 liter per jäskjärl.
Har ni några synpunkter på detta förfaringssätt?
Ja, jag kommer att köra rims-metoden!
Nu är det bara att hitta några goa recept och köra på.
Tanken är att göra en och samma stam-vört och sedan halvera och jäsa med två olika jästsorter, ca. 25 liter per jäskjärl.
Har ni några synpunkter på detta förfaringssätt?
- Klas Welin
- Torrhumlare

Låter som en strålande idé!
Re: Sv: 75 liter kärlek
Varför in köra lite parti gyle brewing: http://byo.com/india-pale-ale/item/1963 ... techniques
Så får du ut två olika öl t o m.
Så får du ut två olika öl t o m.
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Nu börjar bygget ta form, kvällens projekt!
Kylare med filtrering - check!
Pump med fäste - check!
Kylare med filtrering - check!
Pump med fäste - check!
Trevlig utrustning och välkommen tillbaka!
Några funderingar kring bilden med PPV:n. Jag antar att flödet är från höger till vänster. Att filtret sitter på utgående sida borde vara för att det inte klarar kokande vört eller hur? Om det klarar kokande vört borde den inte sitta på ingående sida så det skyddar PPV:n från igensättning? Samtidigt är inte ett sånt filter svårt att hålla riktigt rent, tänker på infektionsrisken, särskilt om det sitter på den utgående sidan?
Om du kör vidare med hur det ser ut på bilden hur är dina tankar kring igensättning av PPV:n och eventuell komplettering med förfilter till PPV:n?
Var har du köpt filtret och termomtern, gärna länkar?
Några funderingar kring bilden med PPV:n. Jag antar att flödet är från höger till vänster. Att filtret sitter på utgående sida borde vara för att det inte klarar kokande vört eller hur? Om det klarar kokande vört borde den inte sitta på ingående sida så det skyddar PPV:n från igensättning? Samtidigt är inte ett sånt filter svårt att hålla riktigt rent, tänker på infektionsrisken, särskilt om det sitter på den utgående sidan?
Om du kör vidare med hur det ser ut på bilden hur är dina tankar kring igensättning av PPV:n och eventuell komplettering med förfilter till PPV:n?
Var har du köpt filtret och termomtern, gärna länkar?
En blogg om öl(bryggning): Rydebäcks Bryggeri
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Dina antaganden är helt rätt! Anledningen till att jag valde att sätta filtret efter kylaren är just värmen, jag har bytat patronfiltret och gjort ett rostfritt inner-filter istället. Bryggde i helgen och det fungerade felfritt! Kylde 48 liter på 2 minuter... Termometer och patronfiltret är saker som låg och skräpade... PVV är köpt från Humlegården, det som sved var t-kopplingen i rostfritt samt muffarna från 1/2 tum till 3/8 tum... 700:- från en lokal rörfirma...
Önskvärt vore ett rostfritt filter innan PVV:n, men man får hålla i slantarna!
Nu skall jag bara fixa till en fast installation med vatten.
Önskvärt vore ett rostfritt filter innan PVV:n, men man får hålla i slantarna!
Nu skall jag bara fixa till en fast installation med vatten.
48L på 2minuter låter väldigt bra!
Ja, att köpa rostfritt, särskilt kopplingar, i Sverige är inte billigt. När det blir aktuellt för egen del kommer jag kolla runt i Europa vad som finns. I USA finns det en hel del men där får man ta hänsyn till fraktkostnaden och ökad chans att Tullen blir "intresserad".
Ja, att köpa rostfritt, särskilt kopplingar, i Sverige är inte billigt. När det blir aktuellt för egen del kommer jag kolla runt i Europa vad som finns. I USA finns det en hel del men där får man ta hänsyn till fraktkostnaden och ökad chans att Tullen blir "intresserad".
En blogg om öl(bryggning): Rydebäcks Bryggeri
Hejsan jag har funderat på blichmanns 75 litrare också.
Är det fortfarande 75 litrar kärlek? är du nöjd? vad tycker du om utrustningen?
Vågar du köra inomhus med gasolen ex källare?
Har du falskbotten också och kanske även hoprocket och isåfall är du nöjd med dem.
Har det fungerat bra med RIMS metod?
Ursäkta jag har så många frågor men är inne på nästan exakt samma utrustning! =)
Mvh Torke
Är det fortfarande 75 litrar kärlek? är du nöjd? vad tycker du om utrustningen?
Vågar du köra inomhus med gasolen ex källare?
Har du falskbotten också och kanske även hoprocket och isåfall är du nöjd med dem.
Har det fungerat bra med RIMS metod?
Ursäkta jag har så många frågor men är inne på nästan exakt samma utrustning! =)
Mvh Torke
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Hej Torke! Jag körde 60 liter igår, och är mycket nöjd med resultatet. Inga problem med gasol i källaren, det blir en liten bastu, men sätter man källardörren på glänt är det riktigt behagligt. Jag har idag skaffat spirorör och en fläkt kåpa för att få ut kokångorna.
Jag hade lite problem första gången jag bryggde, för jag recirkulerade (RIMS) lite för snabbt. Maltbädden satte sig i falsbotten och det blev som betong... igår körde jag riktigt sakta och resultatet blev perfekt!!! Klar och fin vört. Jag använder enbart falsbotten, och denna gången använde jag enbart humlekottar och det passade bättre än pellets.
Givetvis blir det ett extra moment att tömma grytan när man mäskat in, men det funkar jättebra. Tänk bara på att skaffa en kraftig brännare, det är guld värt för att snabba på bryggningen.
5 timmar från start till mål med mäskning, kokning och kylning!
Har du vägarna förbi Falkenberg är du välkommen!
//BB
Jag hade lite problem första gången jag bryggde, för jag recirkulerade (RIMS) lite för snabbt. Maltbädden satte sig i falsbotten och det blev som betong... igår körde jag riktigt sakta och resultatet blev perfekt!!! Klar och fin vört. Jag använder enbart falsbotten, och denna gången använde jag enbart humlekottar och det passade bättre än pellets.
Givetvis blir det ett extra moment att tömma grytan när man mäskat in, men det funkar jättebra. Tänk bara på att skaffa en kraftig brännare, det är guld värt för att snabba på bryggningen.
5 timmar från start till mål med mäskning, kokning och kylning!
Har du vägarna förbi Falkenberg är du välkommen!
//BB
Låter helt perfekt 60l är vad jag vill brygga. Jäser du i 60L spann? Att det blir lite varmt i källaren är nog bara skönt för har väldigt kallt just nu =). Men jag behöver nog också fundera på någon ventilation.
Har en brännare sedan tidigare men har för mig den är på 8kw men går kanske och få mer kraft om man ställer upp bar. Men är ju en hel del skillnad på toptier som är på 21kw.
Känns som detta är den utrustningen jag ska köpa. Kanske jag får planera in att ha vägarna förbi falkenberg, för är väldigt nyfiken på utrustningen och hade varit väldigt skönt att se innan man lägger ut 15k
// Torke
Har en brännare sedan tidigare men har för mig den är på 8kw men går kanske och få mer kraft om man ställer upp bar. Men är ju en hel del skillnad på toptier som är på 21kw.
Känns som detta är den utrustningen jag ska köpa. Kanske jag får planera in att ha vägarna förbi falkenberg, för är väldigt nyfiken på utrustningen och hade varit väldigt skönt att se innan man lägger ut 15k
// Torke
-
BryggareBengtsson
- Helmaltsbryggare

- Kontakt:
Jag har både jäst i 60 liter och delat batchen till två 30 liters jäskärl. Givetvis funkar 8 kw också, det tar bara lite längre tid... Vessigebro 15 km öster om Falkenberg - ring innan bara!
//Ola Bengtsson
//Ola Bengtsson
Senast redigerad av BryggareBengtsson den torsdag 2013-04-04 23:09, redigerad totalt 1 gång.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

trevligt!
Pmá numret så slipper du få ditt nummer på alla möjliga listor via googlebotar etc.
Pmá numret så slipper du få ditt nummer på alla möjliga listor via googlebotar etc.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"