Det här med lakning.

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Det här med lakning.

Inlägg av Mathia5 »

Hej!

Ju mer jag läser, desto mindre vet jag känns det som. Det verkar som om det finns stora kulturella skillnader mellan t.ex. USA och Sverige i hur vi lakar och alla verkar ha sin metod som fungerar (bäst?). Jag har kollat på ett antal videos från USA när de batchlakar och där så verkar flera först cirkulera för att sedan tappa ut nästan allt vatten, fylla på och röra om ordentligt (!) och sedan låta det vila ett tag innan man återcirkulerar och lakar igen. Som jag förstått det är det baserat på det engelska sättet att göra två skilda batcher öl, en starkare och en svagare men att man slår ihop vörten på slutet istället. Så har jag aldrig sett någon som gör här och det är notoriskt dåligt med videos på nätet med hur folk i Sverige gör. Kan ni inte dela med er ?

Jag personligen har cirkulerat, lakat ur till det att maltbädden precis är täckt, hällt på med 78C vatten och sedan tappat ur vörten igen utan omrörning eller väntetid i mellan. Sen har det inte varit ett under av effektivitet heller! :-)

Tacktack,
Mathias
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Det här med lakning.

Inlägg av ekstedt »

Jag tyckte också att detta med lakning var ganska svårt att få grepp om, och jag kan fortfarande inte säga att jag har kläm på de olika varianternas för- och nackdelar. Själv har jag sinom förstått att den metod jag använder kallas flödeslakning, vilket väl är det vanligaste i Sverige.

Dvs. jag fyller kontinuerligt på med lakvatten ovanför maltbädden medan jag tappar ur. Har funkat bra och inte gett några problem, så jag har inte orkat sätta mig in olika alternativ och deras eventuella fördelar.

Det enda som har fångat mitt intresse är lakningsfri bryggning, dvs man tappar bara ut vörten efter mäskningen. Ska tydligen ge bättre maltighet för svagare öl (typ bitter) men kräver också avsevärt mer mäskvatten.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Vi använder satslakningsmetoden som du beskriver först, fast vi inte är amerikaner. Det har funkat bra för oss. (Förutom senast när allt gick åt skogen, men det var nog knappast lakningsteknikens fel.)
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag har kört med bägge metoderna också. Började med flödeslakning och tyckte det blev bra men tog lång tid (1 timmes lakning). Läste att det gick att spara upp till en halvtimme med satslakning och det gjorde det också... tills jag gick upp i storlek. Nu när jag kokar ca 45 liter så blir det satslakning i tre steg och jag är tveksam på om det faktiskt är någon tidsbesparing då med alla recirkuleringar. Med så mycket malt (8.5-9kg) i en hink-i-hink så går det inte köra fullt ös ut ur kranen heller eftersom tyngden av maltbädden sätter igen falskbotten. Effektiviteten sjunker några procent med flödeslakning, i övrigt tycker jag slutresultatet blir det samma. Med en bazookascreen eller manifold och kylväska skulle jag lätt satslaka, eller om jag hade en såndär fin orange rund kylväskatunna som amerikanerna kör med. Den här filmen tycker jag är bra som instruktionsfilm (fast vattenbehandlingsdelen kan man ju vänta med): http://www.youtube.com/watch?v=h5J8S5nBdUc
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Jag kör med flödeslakning med en enkel hink-hink lösning. (Mäskar i en stor kastrull)
Anledningen till det är att jag tycker att jag får en bra kontroll på flödet och lätt kan stänga av det mhja kranen på den yttre hinken.
Har en slangstump på kranen som leder ner till botten på uppsamlingskärlet så att vörten inte strilar genom luften för att minska HSA.
Det gör det också lätt att ta ett SG prov om man vill, bara att lyfta upp slangen, sätta dit provröret och fylla det och lägga tillbaka slangen i uppsamlingskärlet.

I början körde jag med endast en hink som jag borrade en massa hål i botten på jag riggade upp den hinken ovanpå en jäshink, det blev ett slags batch/snabbflödeslakning med fullt flöde och då fick jag vänta på att det hade runnit klart för att kunna recirkulera.
Det var inte särskilt kul, men trots det gick det att göra riktigt bra öl.

BIAB verkar vara enkelt, men lida lite av samma problem som med endst en hink med avsaknad av kontroll.
Det blir mer slask o slabb och desutom ökad mängd HSA när vörten strilar fritt ner i ett uppsamlingskärl.

Satslakning har jag provat någon gång, men fick problem med att draven packades ihop för mycket => total stopp i flödet.

Men som mycket annat så är det vad man själv föredrar och tycker fungerar för en själv.
Jag har inte något emot att lakningen tar en timme eller mer, jag har inte så bråttom.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Kenneth skrev:
BIAB verkar vara enkelt, men lida lite av samma problem som med endst en hink med avsaknad av kontroll.
Det blir mer slask o slabb och desutom ökad mängd HSA när vörten strilar fritt ner i ett uppsamlingskärl.
.
Jag kör BIAB och förstår inte vad du menar här?

Grejjen med BIAB är ju att man använder ett och samma kärl att mäska och koka i.
När mäskningen är klar lyfter man ur påsen och drar på värmen.
Man lägger påsen med malten i ett durkslag eller något och låter det rinna av från påsen ner i mäsk/kokkärlet, men det är inte i samma omfattning som vid lakning t ex så att det skulle öka risken för HSA när man brygger BIAB ställer jag mig frågande till ( vörten ligger still i samma kärl man mäskar i hela tiden och tappas inte över till något uppsamlingkärl...) mängden som rinner av från mäskpåsen är ett par liter som mest oftast.
På temperatur under mäskningen har jag stenkoll, stegmäskar i 5 steg och har som sagt järnkoll på temperatur etc under hela mäskningsförfarandet och kan betydligt enklare reglera temperaturen om den faller eller är för hög i jämförelse med t ex hink i hink.
Tycker inte heller det är mer slabb med BIAB än med hink i hink, tvärtom.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Nu är väl HSA ett ganska omtvistat begrepp och vad jag förstått är det få människor som överhuvudtaget kan känna felsmaken det ger?
Hursomhelst gäller inte tråden BIAB men HSA, "avsaknad av kontroll" och slabb är knappast några av nackdelarna med den. Vill man hitta några är grumlig vört, lägre enzymtäthet och mer omfattande pH-justering det jag kan komma på.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Jag tror vad jag är ute efter med min fråga är inte så mycket vilken metod man använder utan hur man gör när man gör sin lakning. Jag har aldrig läst på ett svenskt fora om någon som rör upp maltbädden efter första lakningen i en batchlakning t.ex.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

När jag batchlakar gör jag såhär:
Vatten i hink-i-hink, i med malten i 3-4 omgångar och röra om med mäskpaddel mellan varje för att mäska in. Se till att landa på önskad temperatur (64-68 grader beroende på öl).
Vänta 45-75 min för konvertering. Ibland kollar jag med lite mäsk på en vit tallrik + en droppe jod. Annars sitter jag i soffan med en öl och chillar.
Häller av 1-3 liter i tillbringare som hälls tillbaka i bädden på ett lock i toppen av bädden (Vorlauf).
Töm all vätska från hink-i-hinken via silikonslang ner i kastrullen (som sätta igång för att spara tid). Jag kan inte ösa på full patte på kranen för då sätter bädden fast sig. Kanske 75% är mitt max.
I med lakvatten i hink-i-hinken. Numera ca 20 liter i två steg eftersom jag gått över till dubbla 5-gallon-batcher.
Rör runt de 20 litrarna i maltmädden ordentligt men utan att plaska.
Vänta 5-10 minuter.
Häll av 1-3 liter i tillbringare som hälls på ett lock i toppen av bädden igen.
Töm all vätska från hink-i-hinken via silikonslang ner i kastrullen.
Häll i motsvarande så mycket lakvatten (10-20liter) som saknas i kastrullen för önskad total preboil (ca 45 liter totalt i mitt fall).

När jag flödeslakar gör jag de första stegen samma fram t.om. vorlauf. Skillnaden är att kranen på hink-i-hinken hålls kvar öppen på ca 30% öppen, sen fyller jag på med vatten över bädden så det är ca 2 cm vätska ovanför hela tiden. Här ska densiteten inte understiga 1010 och 30-60 minuter är bra hastighet. Jag orkar inte mäta med hydrometer eftersom det är jobbigt att kyla snabbt så här har jag chansat och hållit tummarna att pH inte sjunkit för mycket i bädden.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Härligt! Tack för beskrivningen Gustav!
Användarens profilbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare

Inlägg av Kenneth »

Ok, det där med BIAB verkar vara lite känsligt och det känns som jag trampat på några ömma tår.
Låt mig förklara lite bättre vad jag menar med avsaknad av kontroll och slabb samt HSA (lite off topic kanske, men jag tycker det är viktigt att klargöra problemen)

1) Med kontroll menar jag kontroll av flödet under lakningen, samt kontroll av att SG inte sjunker för lågt under lakningen.
Det handlar inte om kontroll av temperaturen under lakningen.
Med en för enkel lakningsprocess/utrustning, typ den som jag beskrev att jag själv gjorde med ett enhinkssystem, samt med BIAB så är det svårt att kontrollera att SG inte går under 1010 och att man man inte kan stoppa flödet (med mindre än att man tar bort sin BIAB påse)

2) slask o slabb o HSA
Jag har svårt att förstå att när man drar upp sin BIAB påse och låter det rinna av en del vört i ett uppsamlingskärl inte riskerar att det spiller lite vört hit o dit och att den vört som rinner av BIAB påsen ner i uppsamlingskärlet inte utsätts för syresättning i en varm vört (HSA).
När jag började brygga så hade jag inte en aning om HSA och dess inverkan på ölet. Då använde jag en enkel hink med hål i som jag skrivit tidigare i denna tråd.
Vad jag kunde märka var att ölets fräschör försvann ganska fort. I början var ölet friskt och bra, men efter en till två månader så blev ölet inte så bra, dvs kort hållbarhet.
På den tiden fanns inte så mycket information att tillgå, en av de bästa ställen att hänga på på internet var Home Brewers Digest.
Dvs en mail-lista som sammanställdes en gång per dag.
Se http://hbd.org/hbd/
Nu förtiden är den inte särskilt aktiv, men kolla bakåt i arkivet så kan man hitta massor med bra information.
Där finns inlägg från alla de "stora" bryggarna i USA (och lite europeer)
Där diskuterades väldigt mycket HSA (Hot Side Aeration) och vad man skulle göra för att undvika det.

För min egen del så insåg jag att syresättning av varm vört inte är bra för hållbarheten på ett öl.
Så jag såg till att undvika syresättning av varm vört så mycket som möjligt.
Och när jag gjorde om min lakutrustning och lakprocesserna för att förhindra syresättning av den varma vörten så har jag fått mycket bättre öl med bättre hållbarhet.

Som slutkläm kan jag säga att jag druckit så många hembryggda öl som lider av oxidation, pappiga, unkna smaker som troligen beror på att man syresatt den varma vörten.

Så min slutsats är att det blir ett bättre öl om man undviker att syresätta varm vört under lakningen.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Hej Kenneth,
Inga ömma tår här, de oxiderade ölen du beskriver kommer troligen av oförsiktig hantering av ölen efter att jäsningen är klar.

Skillnaden mellan genererandet av HSA (eller snarare betydelsen av) i olika processer på hembryggningsnivå måste vara minimal. Jämför du tex en recirkulering av en maltbädd med en ständig recirkulering av en braumeister och droppandet från en BIAB-påse var hittar man den största HSA boven där? Just det, braumeistern - ur HSA-synpunkt måste den vara ett praktexempel på att producera öl med HSA-problem. Jag tror inte användare känner igen sig där lika lite som en BIAB-bryggare gör.
En bra länk för den som vill åt mer fakta om HSA: http://thebrewingnetwork.com/shows/475

Som svar på 1) så lakar man i regel inte vid BIAB, dvs SG kan aldrig nå 1,010. SG är alltid samma som mäskens OG eller first runnings om man skall likna det vid en mäsk/laknings metod.

Som svar på 2) Slabbet pressas rakt ner i kitteln man mäskar i. Påsen är centrerad över grytan eller ligger i ett durkslag eller liknande, inte många droppar hamnar utanför. Man hissar upp påsen strax över ytan och det mesta av vörten rinner då ur påsen. Sedan pressar man ut de sista säg 1-2l vört som då givetvis syresätts på vägen ner till ytan. Men jämför det med 25l vört som lakas genom en maltbädd ner i en kittel där hela tiden ytan på den varma vörten under säg en timme har kontakt med luft både i mäskkärl och kokkittel , eftersom det är ett flöde kommer översta lagret successivt bytas ut mot ny vört som kommer oxideras. Ju mer jag tänker på det framstår BIAB som en metod som snarare producerar en mindre mängd HSA gentemot en vanlig lakningsprocedur.

Min uppfattning är dock som ni redan förstår att HSA är ett icke problem vid hembryggning så länge man inte beter sig helt rabiat när man framställer sin vört. Oxidationsproblemen uppstår snarare vid flasktappning och omtappningar av färdigjäst öl, men en hel del av det syret tar den levande jästen hand om som tur är.

Mina öl har helt klart blivit bättre ju längre jag hållit på (lite mer än fyra år nu) och jag har provat de flesta metoder. Jag kan själv inte finna någon skillnad i oxidationsnivå på mina BIAB-öl och Mäsk/Lak öl så jag anser att HSA inte är något att oroa sig för. Huvudsaken är att man hittar en metod som fungerar och som man trivs med.
Användarens profilbild
Brandis
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Brandis »

Inga ömma tår Kenneth :D
I övrigt är Weinkellers svar klockrent.
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Jag pratade med Stefan Gustavsson (Mohawk) om HSA och han hade varit med om det vid ett tillfälle. Det var en vän till honom som hade hade en märklig metod för kylning där han hällde över halva vörten åt gången i en jäshink där han körde kylspiral. Plaskandet där gav upphov till en enorm kartongsmak och metoden skrotades ganska snart. Själv har jag inte upplevt HSA men försöker undvika det för hållbarhetens skull, smakmässigt tror jag som Weinkeller att man måste jiddra ordentligt med vörten för att som hembryggare stöta på problem. En slang mellan lakkärl ner direkt i kastrull får mig att sova gott om nätterna iallafall =) Tidigare samlade jag vört i jäshinkar som jag vet många gör och märkte inget problem så nu känns det som jag har en del marginaler...
Bilagor
hink-i-hink ner via 12X16 silikonslang rätt ner i patinan...
hink-i-hink ner via 12X16 silikonslang rätt ner i patinan...
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Mathia5 skrev:Jag tror vad jag är ute efter med min fråga är inte så mycket vilken metod man använder utan hur man gör när man gör sin lakning. Jag har aldrig läst på ett svenskt fora om någon som rör upp maltbädden efter första lakningen i en batchlakning t.ex.
Så gör jag, dock har jag aldrig skrivit om det! :)

Jag har en 10gal (38L) rubbermaid som mäskbehållare:

1. Recirkulerar tills vörten är "klar"/fri från bös
2. Tömmer ur vörten från mäskningen (långsamt flöde ~1 - 1.5 min/L för att inte få stopp i lakningen)
3. Tillsätter resterade mäskvatten i ett steg.
4. Recirkulerar tills vörten är "klar"/fri från bös
5. Tömmer ur resterande vört (långsamt flöde ~1 - 1.5 min/L för att inte få stopp i lakningen)
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Skriv svar