Bara skum från fatet

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

jonvox
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Bara skum från fatet

Inlägg av jonvox »

Jag har för någon vecka sedan tappat en ipa på fat. När jag tar ut ölet via en 2m lång sytråd kommer bara skum.

Jag försöker reda ut vad detta kan bero på eftersom jag inte haft detta problemet tidigare. Dock har en kompis nästan jämt detta problem.

Jag har bryggt på ungefär samma recept många gånger tidigare. Inga konstigheter. ca 5kg pale ale, 250gr crystal ca 140, 100gr vete, 300gr spraymalt pale ale.. ungefär.. gips, protafloc, WLP001, totalt ca 250gr humle + 130gr torrhumle. OG1060 FG1013

En sak som skiljer sig från tidigare recept är spraymalten. Den har jag inte haft med innan.

Har jäst i 2.5v i 20-22 grader (primär + sekundär)

Ölet har sedan stått kallt. Mellan 1 och 4 grader i 1.5v.

Samma dag bryggde vi en dubbel-ipa samma recept i grunden fast mycket mer humle och OG1080-FG1019. Denna har jäst i samma rum under samma tid och stått på fat i samma rum och temperatur. Dubbel-ipan innehåller inte någon spraymalt och har safale us-04.

Dubbel-ipan skummar helt normalt. D.v.s inga problem att fylla ett glas utan att det bubblar över.

IPA:n - d.v.s den som skummar bryggdes i en braumeister medans dubbel-ipan mäskades i kylväska.

En sak som skiljer sig från tidigare är att jag har en ny regulator (Den som humlegården säljer). Skillnaden på den och min tidigare är att jag kan få mycket högre tryck i fatet. Jag trycker i ca 4-5 bar, kopplar från, gör om samma sak dagen därpå.. Samma sak med båda faten.

Ytterligare en sak som skiljer sig är att ölet som skummar är tappat på ett fat med bajonettkoppling. Jag är osäker på om jag någonsin använt fat med bajonettkoppling innan.
Att det är bajonettkoppling innebär ju att ölet får passera en annan sorts koppling än på faten med kulkoppling. En tanke är att det är något med min koppling som ställer till det. (Jag menar alltså inte själva kopplingen i fatet utan den på slangen)

Det har ingen betydelse hur lågt tryck jag än har när jag tar ut ölet. Det skummar till jag har 0 bar och slutar komma något ö.h.t.

Jag tror inte att jag har tryckt i för mycket kolsyra. Skummandet började innan kolsyrningen var klar.

Som jag skrev ovan har min kompis haft ett ständigt problem med skum. Vi har haft samma typ av "fatanläggningar". D.v.s samma sorts fat, samma kopplingar och slangar.

Vad är det som har hänt? Varför kommer det bara skum från fatet och varför har detta inte hänt tidigare?
Vad skall jag göra för att bli av med skummet. Ölet bryggdes till en fest nu på fredag och jag börjar bli lite orolig att den inte kommer kunna serveras.

/Jonathan
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Bara skum från fatet

Inlägg av Bee »

Läcker det in luft i någon koppling? Dvs det är lite löst kopplat och suger in lite luft i kopplingen som skapar turbulens.

Luft kan sugas in i slangen när du öppnar kranen om du inte har slangklämma. Det låter konstigt men det är något som kallas ejektorprincipen och bl a används för att skapa vakuum med tryckluft. Kallas även ejektorpump.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pump
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Bara skum från fatet

Inlägg av Sebastian Berg »

Jag hade problem med skum som liknar din beskrivning. Då var det humlepartiklar från torrhumlingen som hade hängt med i fatet som sedan satte sig i stigrör samt fatpost.

Jag lättade på trycket i fatet (höhö) och skruvade sedan loss utposten, tog ut röret, gjorde rent och satte tillbaka röret och posten. Sedan var det inga problem med skum längre...

Min torrhumling låg på 100 gram i pellets utan påse. Ifall du körde utan påse när du torrhumlade skulle det mycket väl kunna vara samma problem.
Bild
Användarens profilbild
PiteMalt
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av PiteMalt »

Kan det vara så att du har lyckats trycka i för mycket kolsyra? Du pratar om låga temparaturer och höga tryck 4-5 bar. Så högt tryck kan man kanske trycka i första gången för att snabba på kolsyresättningsprocessen men pratar vi jämviktsläget på låga temperaturer är det på tok för högt. Vid 4 grader ska det t.ex vara ca 0.8 bar för att få 2.4 vol CO2 när det är jämvikt. Har du för mycket kolsyra kan det börja skumma direkt när du sänker trycket under jämvikts trycket.
Här har du en tabell med där du kan kolla vilken jämviktstryck i bar eller psi du ska ha beroende på temperatur: http://www.humle.se/library/kolsyretabell.html
Jag råkade få för mycket kolsyra i en öl lagrat på fat och då började det skumma när trycket sjönk. Jag försökte sänka jämviktstrycket men det tog lång tid att få kolsyran att gå ur. Jag fick höja trycket tillfälligt när jag skulle ta ett glas för att det inte skulle skumma och sänka igen under lagringen.
Det är mycket enklare/snabbare att höja kolsyrenivån i en öl än att sänka den. Speciellt snabbt går det när ölen är kall.

/Jörgen
PiteMalt - Helmaltsbryggare från Piteå.
http://www.pitemalt.se/
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Inlägg av Ale Bundy »

Som Jörgen skriver är det alldeles för högt tryck(för någon temperatur).
Eller har du tvångskarbonerat med det trycket, under max 10 minuter i den temperaturen du skriver?
Du skriver också att du nu har bajonett för första gången, du misstänker jag att du satt på nya/gamla slang bitar på kopplingarna.
<(Skummandet började innan kolsyrningen var klar)>
Om så, kan det vara så att slang-skarvarna i JG koppligen inte sitter helt i eller inte är kapade rakt?

Mvh Fredrik
jonvox
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonvox »

Tack för era svar.

Jag har helt klart för högt tryck i fatet nu. Kollade precis och det ligger på 2.5bar vid 2 grader C.

Men jag upplevde skummet innan jag fått i så mycket kolsyra. Det kan visserligen vara så att jag haft tillräckligt med kolsyra tidigare än jag trott och att jag upplevde det som lite p.g.a att det skummade så mycket så att kolsyran gick ur när jag serverade.

Jag har beställt nya kopplingar eftersom de gamla mycket väl kan läcka in luft. Vi får se om det gör någon nytta.

Eftersom fatet förmodligen kommer tömmas på festen imorgon kanske jag får servera med pumphävert istället :-)
jonvox
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av jonvox »

Det var i stort sett omöjligt att få ut ölet från fatet när det var dags att servera men det löste sig till sist.

Att det var för mycket kolsyra i fatet var det ingen tvekan om. Stack ordentligt på tungan :)

Jag tittade lite på flödet i slangen och noterade att i den lilla stumpen mellan bajonettkopplingen och JG-kopplingen var det öl. Efter den, d.v.s i sytråden var det bara skum.
Ölet var alltså väldigt känsligt när det var så hårt kolsyrat.

Lösningen blev till sist att jag tog bort JG-kopplingen och sytråden och fick servera genom en 4cm lång stump i bajonettkopplingen. Inte så snyggt men fatet är tomt och ölet uppskattat!

/Jonathan
Skriv svar