Ok, det där med BIAB verkar vara lite känsligt och det känns som jag trampat på några ömma tår.
Låt mig förklara lite bättre vad jag menar med avsaknad av kontroll och slabb samt HSA (lite off topic kanske, men jag tycker det är viktigt att klargöra problemen)
1) Med kontroll menar jag kontroll av flödet under lakningen, samt kontroll av att SG inte sjunker för lågt under lakningen.
Det handlar inte om kontroll av temperaturen under lakningen.
Med en för enkel lakningsprocess/utrustning, typ den som jag beskrev att jag själv gjorde med ett enhinkssystem, samt med BIAB så är det svårt att kontrollera att SG inte går under 1010 och att man man inte kan stoppa flödet (med mindre än att man tar bort sin BIAB påse)
2) slask o slabb o HSA
Jag har svårt att förstå att när man drar upp sin BIAB påse och låter det rinna av en del vört i ett uppsamlingskärl inte riskerar att det spiller lite vört hit o dit och att den vört som rinner av BIAB påsen ner i uppsamlingskärlet inte utsätts för syresättning i en varm vört (HSA).
När jag började brygga så hade jag inte en aning om HSA och dess inverkan på ölet. Då använde jag en enkel hink med hål i som jag skrivit tidigare i denna tråd.
Vad jag kunde märka var att ölets fräschör försvann ganska fort. I början var ölet friskt och bra, men efter en till två månader så blev ölet inte så bra, dvs kort hållbarhet.
På den tiden fanns inte så mycket information att tillgå, en av de bästa ställen att hänga på på internet var Home Brewers Digest.
Dvs en mail-lista som sammanställdes en gång per dag.
Se
http://hbd.org/hbd/
Nu förtiden är den inte särskilt aktiv, men kolla bakåt i arkivet så kan man hitta massor med bra information.
Där finns inlägg från alla de "stora" bryggarna i USA (och lite europeer)
Där diskuterades väldigt mycket HSA (Hot Side Aeration) och vad man skulle göra för att undvika det.
För min egen del så insåg jag att syresättning av varm vört inte är bra för hållbarheten på ett öl.
Så jag såg till att undvika syresättning av varm vört så mycket som möjligt.
Och när jag gjorde om min lakutrustning och lakprocesserna för att förhindra syresättning av den varma vörten så har jag fått mycket bättre öl med bättre hållbarhet.
Som slutkläm kan jag säga att jag druckit så många hembryggda öl som lider av oxidation, pappiga, unkna smaker som troligen beror på att man syresatt den varma vörten.
Så min slutsats är att det blir ett bättre öl om man undviker att syresätta varm vört under lakningen.