Öltypsdefinitioner 2013
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
- martinb
- Utbildningsansvarig
- Kontakt:
Öltypsdefinitioner 2013
Tänkte bara säga bra jobbat! Känns som en vettig uppdelning av de "vanligare" ölen och väldigt genomarbetat! Keep up the good work!
Re: Sv: Öltypsdefinitioner 2013
Jag ska uppdatera filen för BeerSmith2 så snart jag får lite tid över.
Re: Öltypsdefinitioner 2013
Tyckte först det var positivt att man har separerat engelsk och amerikansk ipa samt lagt till black ipa. Men sedan läste jag deffarna för de två sistnämnda underklasserna och såg att karamellmalt ska vara med och vara en del av aromen/smaken. Vadan detta? Några sådana krav finns inte hos BJCP:s typdefinitioner för amerikansk ipa i alla fall, och det finns ju gott om kommersiella amerikanska ipor som inte har någon karaktär av karamellmalt över huvud taget.
Instämmer i bra jobbat. Tror dock jag hittat ett fel i stycke 11 C, där det står i slutet. "I så fall bör man absolut överväga att lämna in sin öl i klass 10C - Modifierade öl".
Jag misstänker att "10 C" borde vara "11 C", eller hur?
Jag misstänker att "10 C" borde vara "11 C", eller hur?
Jag funderar en del på typ deffen av Black IPA. EBC 80-100?
"Black ipa bryggs på pilsnermalt eller neutral pale-ale malt samt några procent rostade maltsorter. De mörka maltsorterna ska bidra med färg samt lättrostade och chokladig aromer och smaker."
Vidare står det mycket om att malten inte får överskugga humle och inga brända toner osv.
Känns lite tufft att kräva 80 ebc med bara några % mörk malt och ingen rostad ton?
Till SM 2012 hade jag med en Black DIPA (som jag förresten saknar typdeff på) som var rätt mörk tyckte vi- närmare svart än brun men enligt mitt recept kommer den bara upp i 62,44 EBC. Den hade för övrigt en BU på 89,5 och 10,78 gram humle/L. Typdeff på Black IPA anger för övrigt BU på 40-60. Nu kan man ju i och för sig uppnå rejäl humlearom utan hög BU med sena givor men jag tycker ändå att beskrivningen på Black IPA i typdeffen inte går hand i hand med siffrorna - om ni förstår vad jag menar?
"Black ipa bryggs på pilsnermalt eller neutral pale-ale malt samt några procent rostade maltsorter. De mörka maltsorterna ska bidra med färg samt lättrostade och chokladig aromer och smaker."
Vidare står det mycket om att malten inte får överskugga humle och inga brända toner osv.
Känns lite tufft att kräva 80 ebc med bara några % mörk malt och ingen rostad ton?
Till SM 2012 hade jag med en Black DIPA (som jag förresten saknar typdeff på) som var rätt mörk tyckte vi- närmare svart än brun men enligt mitt recept kommer den bara upp i 62,44 EBC. Den hade för övrigt en BU på 89,5 och 10,78 gram humle/L. Typdeff på Black IPA anger för övrigt BU på 40-60. Nu kan man ju i och för sig uppnå rejäl humlearom utan hög BU med sena givor men jag tycker ändå att beskrivningen på Black IPA i typdeffen inte går hand i hand med siffrorna - om ni förstår vad jag menar?
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
För svart-ipa använder man lämpligen "avbittrad" rostad malt som exempelvis Carafa-varianterna. Dessa ger en ganska mjuk lätt rostad ton. Men jag håller med om att färgintervallet känns ganska smalt (och högt). BJCP verkar köra med SRM >30 i sin kommande stil (http://byo.com/component/k2/item/2013-b ... Itemid=398).angr skrev:Jag funderar en del på typ deffen av Black IPA. EBC 80-100?
Beskan är ju samma som för vanlig ipa vilket inte känns helt fel. Det är som sagt de sena humlegivorna och torrhumlingen man ska satsa på. Även här verkar dock BJCP satsa på ett vidare spann för såväl IBU som OG/ABV.
Självrättning: det verkar inte helt spikat vilka intervall BJCP kommer använda, olika förslag verkar finnas. Men en lägre undre färggräns än 40 SRM pekar det mot i alla fall.
[quote="ekstedt]För svart-ipa använder man lämpligen "avbittrad" rostad malt som exempelvis Carafa-varianterna. Dessa ger en ganska mjuk lätt rostad ton.
Beskan är ju samma som för vanlig ipa vilket inte känns helt fel. Det är som sagt de sena humlegivorna och torrhumlingen man ska satsa på. Även här verkar dock BJCP satsa på ett vidare spann för såväl IBU som OG/ABV.
[/quote]
Ok, ska kolla carafa nästa gång, Midnight wheat kanske?
Njaaeee, BU för Ipa är 50-75 och Black Ipa 40-60.
[/quote]
Ok, ska kolla carafa nästa gång, Midnight wheat kanske?
Njaaeee, BU för Ipa är 50-75 och Black Ipa 40-60.
Vem sa att bakterier i kroppen inte var kul? Drack en brettad Saison i helgen och hade jättekul sen.
Ah, det var den gamla ipa-definitionen som hade 40-60 IBU. Då är det definitivt lite konstigt att ha ett lägre intervall för svart-ipa.Njaaeee, BU för Ipa är 50-75 och Black Ipa 40-60.