Receptstöd

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Receptstöd

Inlägg av jorwal »

Hej
Jag ska till att brygga min första lager (6:e bryggningen för mig), 25 l ska det bli är det tänkt.

Ska bli något som liknar en tysk dunkel lager, typ Festbier eller liknande, men det får gärna vara lite mer humleton och kanske något mer bitter än vad typ-ölet är, alkoholhalt runt 5-6 %

Min malt är:
Pilsnermalt 2,5 kg
Münchener 3,5 kg
Melanoidinmalt 0,25 kg (har 0,5 kg hemma)
Halvmörk karamellmalt 0,4 kg (har 1,0 kg hemma)

Kommer köra BIAB, enstegsmäskning
Jäst: Oktoberfest lager

- Jag är osäker på humlegivorna. Jag har Saaz, Hallertauer Mittelfru samt Tettnanger hemma, 100 g av var.

Tack för hjälpen//Jörgen
ekstedt
Munk
Munk
Kontakt:

Re: Receptstöd

Inlägg av ekstedt »

Jag skulle göra det enkelt för mig och använda 100 g av en enda humlesort, och fördela dessa hyfsat jämnt över 60 minuter, 15-20 minuter samt kokslutet, med smärre justeringar för att uppnå önskad beska. Jag skulle sikta på runt 30 IBU, detta är väl lite mer än vad som är stiltypiskt.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jorwal »

enkelhet är bra, tack för tipset. Har kikat lite mer nu, blir lite för mycket malt tror jag, drar nog ner 0,5 kg på pilsner- samt münchenermalten.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jorwal »

Min första lager som sagt, lite osäker

- Två veckors jästning i 10 grC, bubblar med 3,5 -4 min mellanrum nu. Ska jag låta den stå längre eller är det dax att tappa över till en ren jästunna för sekundärjäsning? Eller helt enkelt vänta ett par veckor till och direkt tappa på flaska och därefter lagra i källaren (nu ca 5 grC). Jag har egentligen inte bråttom utan kan ta den tid på mig som det behövs.

- Bör jag ställa ut jäshinken i minusgrader under en natt (kallkrasch) innan tappning på sockerladdad flaska? Hur blir det med jästens förmåga att jäsa kolsyra av min sockerbit då? (Wyeast lager) Behöver jag tillsätta ny jäst för kolsyrejäsningen?

Jag vill ju ha ett så klart öl som det går.

Tack för era tips//Jörgen
Användarens profilbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Weinkeller »

Mitt tips är att inte tappa om ölen och om möjligt flytta den till runt 15 grader nu och en vecka framåt så har du säkerligen en diacetylfri och utjäst öl vid flasktappning. Du kan även kallkrascha den om du vill men jag tycker inte det behövs. Du behöver heller inte extra jäst.
jorwal
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av jorwal »

Tack för tipset

Ställde jäshinken i 17 gr i en vecka. Har tappat till ren jäshink med lock idag. Ska nu in i källaren en vecka till efter att den får stå ute i kylan kväll.

Tappade upp en flaska som jag primade, ett tidigt smakprov till påsk :-)

/J
Skriv svar