Läckade kapsyler?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Läckade kapsyler?

Inlägg av Dompan »

mathiasbrorson skrev:Jag köpte precis en Corona. Den är väldigt gedigen och kapsylerna sitter mycket bra. Det blir märken i kapsylen men ett ganska snyggt mönster dock. Jag är mycket nöjd med den. Det känns som den kommer att hålla för evigt. Jag har bara haft en Greta fram tills nu.
Låter intressant. Är det lätt och går det snabbt att ställa in höjden på Coronan? Det blir ju en salig blandning flaskor när man butlejerar.
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Gedman: Det verkar vara samma huvud?

"Denna följer med när man köper "FIW" och behöver alltså inte köpas separat, annat än som reservdel"
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Är det rentav så att det är det dyrare FIW-huvudet som är skurken?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Mathia5 skrev:Gedman: Det verkar vara samma huvud?

"Denna följer med när man köper "FIW" och behöver alltså inte köpas separat, annat än som reservdel"
Ja, precis, bara inte "uttänjt".
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Foodhead 1 skrev:Är det rentav så att det är det dyrare FIW-huvudet som är skurken?
Ahhh, nu ser jag. Jo, så kanske det kan vara om nu Dompan kör med den dyrare varianten. Har gjutet till 29 mm men har kapsylerat för få för att kunna bilda mig en uppfattning.
mathiasbrorson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mathiasbrorson »

Dompan skrev:Låter intressant. Är det lätt och går det snabbt att ställa in höjden på Coronan? Det blir ju en salig blandning flaskor när man butlejerar.
Det är väldigt lätt att ändra höjd och höjden är inte heller så känslig. Om det skiljer sig någon cm så går det ändå. Jag gillar också att huvudet är magnetiskt så man lätt sätter dit en kapsyl och sen trycker till. Men det har kanske Fiw också.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Jo, jag kör den dyrare varianten med gjuten hylsa. Den ju vara så att den har lite större toleranser än plåthylsan eftersom den är helt stum. Kan tänka att plåthylsan kan flexa lite och därför medger en tightare passform?
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Skriv svar