Läckade kapsyler?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Läckade kapsyler?

Inlägg av Dompan »

Hej!

Nu har man fått en hink kallt vatten över sig helt utan förvarning.. eller?

Har bryggt öl hemma, enbart helmalt, i två år nu och tycker att jag vet vad jag gör även om det finns oändligt mycket kvar att lära sig (bara det är ju en insikt). Är dessutom "galet nogrann" enligt vänner och bekanta vilket jag tror är en av anledningarna till att jag sluppit många problem med bryggning och jäsning fram till nu..

De två senaste bryggningarna jag gjort är en Tjeckisk Pilsner och en Vete-IPA. Båda har efter 2-3 veckors tid i rumstemp efter primär och sekundärjäsning saknat kolsyra, med ett undantag vad gäller IPA'n där en av tre öppnade flaskor hade kolsyra! Jag har inte tillsatt ytterligare jäst vid primning. Primning har skett med rumstemperatur på både öl och sockerlag som varsamt rörts om i en jäshink (full koll på hygien/desinfektion givetvis). Denna metod har funkat i två år.. men alltså inte nu längre.

De förändringar som skett inför dessa bryggningar är att jag skaffat en kyl för att kunna ha bättre koll på jästemp, inte minst för pilsnern och Ale'n fick jäsa i +18C istället för rumstemp (23C). Man kan spekulera i att den något lägre jästempen i kombination med högflockande jäst ger för lite jäst i suspension för att fixa kolsyrejäsningen. Dock har det bildats "normal" mängd jästsediment på flaskbottnarna så jag bedömmer det om osannolikt.

Jag har kommit fram till att det måste vara läckande kapsyler som gäckar mig. (Jag använder den kraftiga FIW-varianten för kapsylering och förstår inte hur man ska misslyckas med att få på kapsylerna ordentligt med denna).

En sak jag glömt är att mäta FG på en flaska som saknar kolsyra.. det borde bli det slutliga beviset för min teori..

... men om jag nu har rätt.. hur skiljer man på "goda" och "onda" kapsyler?

Någon annan som haft detta problem?

/Dompan
Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Läckade kapsyler?

Inlägg av bjolu340 »

var IPA:n som saknade kolsyra söt i smaken?
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Svaret på frågan blir "vet ej". Blev uppjagad och tänkte inte rationellt.. skulle ha smakat nogrannare och mätt FG.

Får mäta FG vid tillfälle.
LuckyDuck
Belgomästare 2009

Inlägg av LuckyDuck »

Jag hade precis samma problem med FIW och läckande kapsyler.
Jag konstaterade tidigt att den inte pressar jämt. Trycket blir högst längst ut, det syns tydligt på fördjupningen som blir i korken.
Numera pressar jag varje kapsyl tre gånger och vrider flaskan mellan varje tryck så att det blir en jämn fördjupning i kapsylen och jag har inte några problem med läckage.
Peter Nilsson

Ge Nobelpris till den som konstruerar en flasktvätt för hemmabruk!
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

LuckyDuck skrev:Jag hade precis samma problem med FIW och läckande kapsyler.
Jag konstaterade tidigt att den inte pressar jämt. Trycket blir högst längst ut, det syns tydligt på fördjupningen som blir i korken.
Numera pressar jag varje kapsyl tre gånger och vrider flaskan mellan varje tryck så att det blir en jämn fördjupning i kapsylen och jag har inte några problem med läckage.
Ajdå.. så vill man ju inte ha det... inte nog med det.. jag tog bort den där plast/magnetpluppen i mitten av hylsan för att slippa få den där fördjupningen i mitten. Så då har jag gjort läget ännu värre kan man misstänka.

Mycket bra med en förklaring till problemet. Får ta och försöka trycka till kapsylerna på alla flaskor igen..

Undrar om Corona-kapsyleraren har samma konstruktion. Jag vill ha släta kapsyler.. :P
Lindh
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av Lindh »

Mina kapsyler fastnar lite i presshuvudet när jag kapsylerar vilket ger en skön ljudlig smäll varje gång. Har dock inte haft problem med läckande kolsyra från ca 35 backar flaskat.

En variant är ju att köpa det gjutna huvudet istället för medföljande formpressade plåthuvudet. Kostar ju en slant när man tycker att FIW borde fungera out-of-the-box.
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... m-till-fiw
http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... m-till-fiw
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Jag har den "förbättrade" FIW-varianten med gjutna hylsor.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Jag var lite besviken på FIW:en. Den känns lite racklig. Den kostar å andra sidan inte speciellt mycket pengar men man får ingen känsla för när kapsylen är på och det känns som om man behöver pressa väldigt hårt. Så pass hårt att man blir orolig för att man gör fel och att apparaten ska gå sönder någonstans. Första gångerna innan jag tog i riktigt mycket kunde jag ta av kapsylerna för hand.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Jag har en Inart, finns dom kvar i handeln månntro,den påminner om Greta. Den passar 50 cl med hög krage, den har fungerat perfekt i 20 år.

Bo
Användarens profilbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare

Inlägg av assistredo »

LuckyDuck skrev: det syns tydligt på fördjupningen som blir i korken.
Det ska det inte bli - det beror troligen på att den rörliga magneten, som bara ska hålla kapsylen innan den trycks på, inte kan tryckas upp (utan nämnvärt motstånd)hela vägen när man pressar på kapsylen. Kapsylen deformeras därför och läcker sannolikt då. Det kan vara så att det går att justera läget på denna rörliga del genom att skruva på den. Sen ska väl också hela pressarenheten kunna ställas in på rätt höjd.

Säga vad man vill om en gammal handjagare från Inart, jag har alltid kunnat lita på resultatet under alla år. Bordsmodellen som jag också har jag inte kunnat lita på helt. Exempelvis hade flaskorna en tendens att fastna i huvudet och de fick avlägsnas med ett visst våld. Jag visste då inte om detta kunde få kapsylen ur läge och då eventuellt ge upphov till läckage.
Björn Petersson
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Intressant att höra alla erfarenheter.

Jag har tagit bort magnet pluppen på min FIW, så det ska inte vara problemet. Har man sedan tryckt ned hylsan så att kapsylen ligger an mot hylsbotten så ska det ju inte vara några problem tycker man.

Den sista okända parametern är att min bryggpolare kapsylerade mina flaskor när jag tappade och tvärtom. Det kan ju spela roll om den ena är lite försiktigare än den andra... dvs om hans kapsyler tätar men inte mina eller tvärtom.. kan bli en intressant diskussion.. när det rör sig om 120 flaskor.. :)
Nilsen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av Nilsen »

Har också tyckt att vissa kapsyler tidigare suttit på lite dåligt.

Så nu pressar jag kapsylen fyra gånger med en 90° vridning av flaskan mellan varje pressning. Fungerar bra för mig.
Användarens profilbild
Dompan
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Dompan »

Det är ju rätt tråkigt att man ska behöva hålla och pressa kapsylerna 4ggr. Då känns det inte som om konstruktionen nått hela vägen fram.

Är det någon som testat corona-kapsyleraren? Den är relativt svindyr, men om den ger pålitlig kapsylering med en pressning per kapsyl kan jag tänka mig att titta lite djupare i plånboken.. kanske. Den lär ju hålla längre än vad man gör själv.
mathiasbrorson
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av mathiasbrorson »

Jag köpte precis en Corona. Den är väldigt gedigen och kapsylerna sitter mycket bra. Det blir märken i kapsylen men ett ganska snyggt mönster dock. Jag är mycket nöjd med den. Det känns som den kommer att hålla för evigt. Jag har bara haft en Greta fram tills nu.
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Har aldrig haft något som helst problem med min FIW, inte en enda läckande kapsyl. Och jag pressar bara en gång. Däremot har jag insett att kapsyleringshuvudet börjar ge med sig efter några hundra flaskor, eftersom det trots allt bara är plåt. Kanske testa med att köpa ett nytt? http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... m-till-fiw

Det gjutna huvudet är så klart lite bättre men också avsevärt dyrare...
Skriv svar