Lakningsanordning

Saker som är bra, var man köper eller hur man bygger

Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp

johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Lakningsanordning

Inlägg av johnny_dove »

Kör BIAB men går i lakkärlsfunderingar. Detta eftersom jag nu kör med Biab och får väldigt grumlig vört...kommer med en hel del skal och kornrester i koket om man inte silar. Vet inte om skalen ger garvämnen och annat elände vid kokning? Iofs har ju vörten man kokar hög OG och borde ha lågt PH. Dessutom har man ju massor av skal när man gör avkok - "dekoktion". Kanske inget att bry sig om grumlig vört? Men det ser ju så fint ut med klar vört :) Silar man riskerar man "hot side aeration" suck... Silade sist fram och tilbaka med kökssil klädd i humlepåse. Ölet blev jättegott men en del påstår att ölet plötsligt kommer självförstöras? Vet inte om det är sant(?)...Börja smaka papplåda sägs det...Vore synd för det är supergott nu :)

Jag funderar på hink med kran och biab-påsen som sil. Eller hink med hål, i hik med kran? Eller en kombination? Någon som testat att ha biabpåsen som sil. Dvs påsen istället för hink med hål, bazooka eller "manifold"? Kanske stekskydd i hink med kran kan vara något? Vet att en del kör med en kombination men det borde ju räcka med antingen eller?

Har också funderat på kylväska men verkar inte vara säsong för dessa nu. Inte sett på ÖB, Claes Ohlson, Maxi eller någon av mackarna.

Frågor:

Borde man inte kunna sätta Biabpåsen i hink med kran, "vorlauf" - recirkulera tills maltbädden lagt sig, så man får ut ren vört? När man fått ut "first runnings" kan man lyfta ur hela påsen med malt hälla i nytt vatten, sänka ner påsen, röra om och börja om. Dvs man satslakar. Enkelt och sedan är det ju bekvämt när man skall slänga maltresterna. Risk för för högt PH vid satslakning? Bor på Gotland, hårt vatten... Vilken temp bör man ha på det vattnet man kör i för second running? Enligt Palmer skall man försöka få ut lika mycket vört i båda omgångarna.
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Re: Lakningsanordning

Inlägg av bohumle »

Hej

Silar man riskerar man "hot side aeration" suck... Silade sist fram och tilbaka med kökssil klädd i humlepåse. Ölet blev jättegott men en del påstår att ölet plötsligt kommer självförstöras? Vet inte om det är sant(?)...Börja smaka papplåda sägs det...Vore synd för det är supergott nu :)

Va nöjd med att det smakar supergott, det finns så mycket som kan gå fel här och där, "hot side aeration" tvistas det väl om det överhuvudtaget dyker upp vid hembryggning. Om man läser om allt som kan gå fel så vågar man nästan inte överhuvudtaget brygga.

Du verkar va nöjd med ditt öl, alltså har du lyckats, med dom volymer vi brygger så hinner knappast dom "fula" sakerna dyka upp innan ölet är konsumerat.

Kör hink i hink med stekbotten samt vacuumrör, funkar alldeles utmärkt,

Bo
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Re: Sv: Lakningsanordning

Inlägg av johnny_dove »

Ja haha, så mycket att oroa sig för. Egentligen blir det gott eller jättegott :) Var hittade du stekskydd med rätt dimensioner, kran, etc?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Någon som har trix för att få klarare vört med Biab? Trippel påse? Slå ut småmjöl från påsen innan mäskning ? Inte bry sig om skal och kornmjöl i koket ? Eller är det helt enkelt värt besväret att hoppa över Biab?

Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Hur grov påse har du egentligen? Min vört är disig, men det lägger sig efter kylning och whirlpool. Brukar vara mycket klar vört jag tappar i hinken.

Kör saritatyg från Ikea.
Ale Bundy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
Kontakt:

Re: Lakningsanordning

Inlägg av Ale Bundy »

Att använda påsen som sil med tappkran i botten funkar utmärkt. Du recirkulerar en del innan det är dags för lakning.
Sen måste du laka på traditionellt sätt (helst flödes).
Under tappkranen får du lite "dead space" med mycket grums som du inte vill ha i vörten, så det åker i toan eller silas separat, men jag tror inte det är speciellt mycket socker kvar efter lakning.
En viss temperaturförlust blir det när man recirkulerar, men man kan ju kompensera lite med lakvattnet om det drar iväg för mycket.
Annars håller påsen med malt i en hink värmen ganska bra, men någon sorts isolering bör man nog ha under mäskningen iallafall.
Att hissa påsen under lakningen släpper nog ut ganska mycket grums.

/Fredrik
johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Bee skrev:Hur grov påse har du egentligen? Min vört är disig, men det lägger sig efter kylning och whirlpool. Brukar vara mycket klar vört jag tappar i hinken.

Kör saritatyg från Ikea.
Ja efter kok är vörten klar. Mycket korn kvar bland grumset efter whirlpool. Har inte Ikea på Gotland.Köpte tyll i tygbutik. Kan skicka bild. Undrar om det är bra att koka med så mycket korn och skal?

johnny_dove
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av johnny_dove »

Ale Bundy skrev:Att använda påsen som sil med tappkran i botten funkar utmärkt. Du recirkulerar en del innan det är dags för lakning.
Sen måste du laka på traditionellt sätt (helst flödes).

/Fredrik
Måste testas :grin:
Skriv svar