Frågor kring mäsk- och lakvolym

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
hallbeck
Satsbryggare
Satsbryggare

Frågor kring mäsk- och lakvolym

Inlägg av hallbeck »

Hej!

Vi är ett gäng med glada nybryggare som är ganska oerfarna men har höga ambitioner.Vår andra batch står på jäsning och verkar väldigt lovande. Vi skulle dock behöva få lite förklaring kring inmäskningsvolym och mängden lakvatten som ska användas. Tack på förhand till er mer erfarna bryggare som tar sig tiden.

Vi brygger i en 29l plastis från MM och mäskar in drygt 5kg malt. Grytan har en hålighet kring elementet i botten som tar upp drygt en liter vatten. Sedan så når inte silinsatsen (falskbotten) hela vägen ner till grytans botten. Detta gör att om vi försöker mäska in med 2,5l vatten per kg malt (13l) så är det väldigt lite vatten som kommer i kontakt med malten. Även om vi försöker "vända" ner malten så är den till synes väldigt torr med 13l. Vid 18l ser det bra ut. 18l ger ett förhållande på 3,6l/kg malt. Jag kan inte se att det går att komma runt den högre volymen. Med lätt modifiering av utrustningen kan vi nog komma ner till 16-17l inmäskningsvolym. Min fråga är hur heligt detta ratio på 2.5 egentligen är? vad är baksidan med att mäska in med mer vatten?

Sedan när vi kommer till totala volymen på mäsk+lakvatten så önskar vi också lite förklaring. På bryggarwikin står att läsa:
"Det finns enligt uppgift en tumregel om att mängden mäskvatten+lakvatten inte bör överstiga sex gånger mängden maltens vikt."
Om jag kör vårt recept med 5kg malt i beersmith eller iphone-appen spargepal så får jag volymer på långt över 30l för en batch på 20l. Vi körde igår med de värden som spargepal gav 33l total mäsk + lakvolym och det gav oss en jäsvolym på prick 20l. Hur viktig är denna tumregel på 6l per kg malt och vad är nackdelarna med att överskrida den?

Tack på förhand!

/
David
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Frågor kring mäsk- och lakvolym

Inlägg av Jim [skutte] »

Räkna bort deadspacen från mäskvolymen och recirkulera lite mer innan du börjar laka. När det gäller effekten av att mäska tunnare så finns det i regel 3 effekter som brukar tas upp,
1 effektiviteten kan sjunka eftersom det blir mindre koncentration av enzymerna samt att PH värdet påverkas.
2 har hört bryggare prata om att tjockleken på mäsken även påverkar utjäsbarhetsgraden på liknande sätt som försockringsrasten gör beroende på temp. Om det är sant eller inte vet jag ej.
3 det är lättare att "hålla" tempen på en tunnare mäsk.

Men innan du grottar ner dig och börjar oroa dig för mycket för en tunn mäsk så tänk på att BIAB bryggare mäskar med HELA sin vattenvolym och det verkar juh funka bra.

När det gäller 6L/kg malt så är det just en tumregel gjord för att man inte ska överlaka malten. Kan du hålla koll på PH och SG så kan man givetvis använda en hel del mer. Fast jag skulle nog säga att du utan problem kan ta ut 6-7 liter VÖRT /kg malt från lakningen. 1 kg malt / 5 liter 1050 vört efter kok brukar jag ha som tumregel och det skulle inte funka med 6 liter endast.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av bohumle »

Hej

Enligt boken Ölbryggning av Ekelin&Lundgren så står det att man kan använda 1,5 - 2 * inmäskningsvattnet

Bo
hallbeck
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av hallbeck »

Jim [skutte] skrev:Räkna bort deadspacen från mäskvolymen och recirkulera lite mer innan du börjar laka. När det gäller effekten av att mäska tunnare så finns det i regel 3 effekter som brukar tas upp,
1 effektiviteten kan sjunka eftersom det blir mindre koncentration av enzymerna samt att PH värdet påverkas.
2 har hört bryggare prata om att tjockleken på mäsken även påverkar utjäsbarhetsgraden på liknande sätt som försockringsrasten gör beroende på temp. Om det är sant eller inte vet jag ej.
3 det är lättare att "hålla" tempen på en tunnare mäsk.

Men innan du grottar ner dig och börjar oroa dig för mycket för en tunn mäsk så tänk på att BIAB bryggare mäskar med HELA sin vattenvolym och det verkar juh funka bra.

När det gäller 6L/kg malt så är det just en tumregel gjord för att man inte ska överlaka malten. Kan du hålla koll på PH och SG så kan man givetvis använda en hel del mer. Fast jag skulle nog säga att du utan problem kan ta ut 6-7 liter VÖRT /kg malt från lakningen. 1 kg malt / 5 liter 1050 vört efter kok brukar jag ha som tumregel och det skulle inte funka med 6 liter endast.
Hej och tack för ditt svar. Det var precis vad jag behövde höra!
Du bekräftar det jag egentligen gissade, att det inte är så kritiskt med 2.5l/kg malt. Vi fick ett utbyte på 70% vilket känns rätt ok för karriärens andra bryggning men det är klart att det är inte fel om man kunde höja den lite. Att det sedan är lättare att hålla temperaturen känns som en positiv effekt...
Skriv svar