Nu till mina frågor: (Viktigast överst)
1) Finns det några problem/risker med att låta ölen primärjäsa/sekundärjäsa väldigt lång tid?
Den lyckade brygden primärjästa några veckor bara och sen sekundärjäste i 5 månader. En av de misslyckade primärjäste i 3 månader och när jag flyttade över den till sekundärjäsning smakade den riktigt bra (ingen sötma). Sen fick den sekundärjäsa i 4 månader och smakade slutligen sött i munnen (eftersmaken mkt god). Min teori är att den blev infekterad vid överflyttningen till sekundärjäsningen.
2a) Desinficering med Star San.
Behöver man låta den torka bort helt och hållet alternativt skölja med kokt vatten? Hur mycket kan man få med ner i ölet, smakar den av sig? T.ex när jag sanerat cornerliusfatet så är det svårt att bli av med allt skum.
2b) Desinficering med Star San.
Den behöver verka 3 minuter enligt förpackning, 1 minut enligt http://www.howtobrew.com/section1/chapter2-2-3.html. Hur länge behöver den verka, och beror det på hur man tar bort det? Typ om det får torka bort eller om man sköljer av med kokt vatten?
3) Desinficering med hett vatten.
Måste man verkligen låta verktyget koka med i 15 minuter (enligt wikin)? Är det för att sterilisera, och om i så fall finns det några riktlinjer för hur länge som räcker för random verktyg osv (då man inte behöver utrota bakterierna)? Tål vanliga pvc-slangar att kokas långa tider?
4) Syresättning kontra smittorisk efter kylning.
När man kylt klart, har en grönöl på 25 grader, och luftar den av bara attan, ökar inte det smittorisken markant? Ska man kanske använda samma luft till hela satsen? Räcker syret i luftfickan över ölet i en vanlig jäshink om man skakar ordentligt? (brygger 25 liters-satser) Finns det några siffror på exakt hur många syremolekyler som ska ner?
5) Flaskrengöring
Jag vill börja få ut mer öl på flaska, och undrar då var man lätt kan få tag på bra verktyg till flaskrengöring. Typ kransprutmunstycke och borste, något annat bra som är grymt?
6) Flaskdesinficering
Är det bättre/lättare att köra med star san eller diskmaskin utan disk/skölj-medel? Jag antar att diskmaskinens vatten måste vara jävligt varmt, räcker t.ex 65 grader? Jag har läst nånstans att det är under 71 grader som bakterier lever.
7) Humlekokpåsens vara eller inte vara.
Jag är skeptisk till att smälla ner all humle i en påse under koket, blir det verkligen effektivt? T.ex så i den lyckade satsen hade jag drygt 100 g challengerhumle i beskgivan utan att ölen blev överdrivet besk, bara gudomligt god.
Finns det något speciellt att tänka på? Ska den förvaras i kylskåp under tiden eller funkar rumstemperatur? Borde det inte bildas en ny jästkaka? Någon som har länk till bra tabeller och info om hur mkt som ska i beroende på OG och FG, samt co2-volym/volym.
9) Hur snål kan man vara vid omtappningar?
Hur noga ska man vara med att inte få med av bottensediment/jästkaka för att inte ölen ska smaka jäst? Helt enkelt, kan man se till att få nästan varje droppe öl eller smakar jästen lätt jäst?
10) Kallkrascha innan primning?
Såg bara snabbt i någon tråd att nån rekomenderade att "kallkrascha" ölen i några dagar vid typ 2-3 grader varmt för att döda av all jästen innan primningen för att ölen inte skulle smaka jäst. Jag tänker bara det att det behövs ju jäst för att primningen ska fungera. Hur går det ihop?
Lång text och många frågor, hoppas att det finns vänliga snubbar som ger hjälpande svar.
Edit: Grammatik