Beersmithfrågor

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Beersmithfrågor

Inlägg av Mathia5 »

Hej alla!

Första posten på forumet efter att ha hängt och smygläst här ett par veckor. Jag är förstagångsbryggare och tänkte gå All In och börja med helmaltsbryggning direkt. Jag gör det inte lätt för mig inser jag men jag har läst ganska mycket och tror mig ha ganska bra koll på helheten åtminstone. Beersmith och jag pratar inte alls samma språk märker jag även om jag anser mig över snittet på engelska så hänger jag inte med på fackvokabulären...

Kan någon översätta det här till förståelig svenska? Vad exakt ska man göra?

0 min - Mash In (71.7 C for 60 min, 2 min rise)
Add 24.75 l of water at 77.5 C
1:02 hours - Mash Out (72.9 C for 10 min, 0 min rise)
Add 7.62 l of water at 77.6 C
1:12 hours - Mash Out (73.8 C for 10 min, 0 min rise)
Add 7.62 l of water at 77.6 C
1:22 hours - Mash Complete
Batch sparge with 1 steps (Drain mash tun) of 76.7 C water

Med vänlig hälsning,
Mathias
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Beersmithfrågor

Inlägg av gedman »

Häll upp 24.75 liter 77,5-gradigt vatten.
Mäska in malten, som bör landa på 71,7 grader efter 2 minuter.
Håll så i en timme.
Häll i 7,62 liter vatten som är 77,6 grader. Kolla att mäsken blir 72,9 grader.
Håll så i 10 minuter.
Häll i 7,62 liter vatten som är 77,6 grader. Kolla att mäsken blir 73,8 grader.
Håll så i 10 minuter.
Töm laktunnan.

Men det låter väldigt knasigt med de sifforna! Normalt sett mäskar du mellan 65-70 grader, och uppemot 72 grader är väldigt sällsynt. Det blir mycket sötma (sockerarter som inte kan jäsas ut) av det.
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Tusen tack för svaret. Nu klarnade det en smula!
Här är receptet: http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/ ... -hoperandi

Eftersom det är en favoritöl så vore den kul att klona. Men har jag valt ett förvirrat recept anser ni?

/Mathias
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Värdena ovan kom från BeerSmith-Appen för iPhone. Kollar jag i BeerSmith i datorn så står det så här:

Mash In:
Add 24,75l of water at 77.5C,
Step Temperature: 71,7C
Step Time: 60 min

Mash Out:
Add 7,62l of water at 77,6C
Step Temperature: 72,9C
Step Time: 10 min

Mash Out:
Add 7,62l of water at 77,6C
Step Temperature: 73,8C
Step Time: 10 min

Verkar lite vettigare?
Om någon nu kan ge mig eller lära mig skapa equipmentprofilen för en 24l Patina kittel och en dubbel plasttunna (http://shop.humle.se/utrustning/bryggni ... -inkl-lock samt http://shop.humle.se/utrustning/jasning ... grp=295213) så skulle jag vara evigt tacksam. Jag har följt Pats guide, läst manualen och använt Siggis equipment profile calculator men värdena (OG och IBU t.ex.) i BeerSmith blir helt knasiga. Jag skulle ju gärna vilja kunna räkna ut vad OG ska vara efter lakningen så att jag inte lakar för mycket eller för lite...

Tack för hjälpen.
/Mathias
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Jim [skutte] »

Sikta på preboil volymen och strunta i SG måtten då det är ganska lätt att klanta till just det steget. Sen när du har tagit ut din Preboil volym så rör runt så att det blandar sig allternativt låt det koka up innan du tar SG (som du kyler till 20*c).
Beroende på hur ditt SG då ser ut så kan du räkna ut om du måste koka längre för att få rätt OG eller om du måste späda och kan ändra på slutvolymen för att få humleproportionerna rätt.

Det här är ett problem man endast har tills man har räknat ut vilken effektivitet man har vid olika OG värden.

Ett annat IBU värde kan bero på att flera amerikaner använder Rager medans vi använder Thinset för uträkningen av IBU. Jag vet att det var felstavat men endå!
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Mathia5
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Mathia5 »

Tackar för svar igen! Härligt att få hjälp och stöd av experter när jag själv inte satt min första batch ännu... Ni får ursäkta dumma frågor...

Jag ska alltså sätta min första batch i helgen och jag tror mig ha läst att man kan mäta SG under själva lakningen och enkelt omvandla gravityvärdet baserat på temperaturen med t.ex. Beersmith? För mig som inte har koll på hur många gånger jag måste laka för att vara nöjd så tänkte jag att det kunde vara ett bra sätt att göra det på?

Nästa fråga angående receptet ovan (se Beersmithlänk). Mäsktemperaturen ser ju lite varm ut om jag jämför med andra recept och wikin. Är det rätt ändå? Eller ska jag förändra bara den delen i receptet? (Det är alltså inte jag som gjort receptet... :-) )

/Mathias
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Jag tycker du ska ändra mäsktempen, för det kan knappast vara rätt. (Att mäska ut genom att höja tempen en grad känns som finlir i överkant, även om man nu skulle välja att mäska så högt från början.)

/kalle.
Skriv svar