Kalciumsulfat/Magnesiumsulfat 1g = 1ml?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kalciumsulfat/Magnesiumsulfat 1g = 1ml?
Är det någon som vet om man kan omvandla g rakt av till ml när det gäller o måtta kalcium- och magnesiumsulfat?
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Kalciumsulfat/Magnesiumsulfat 1g = 1ml?
Nej, till att börja med väger 1 ml långt ifrån 1 g - dessutom är koncentrationen i flytande form inte heller 100%.
Men en sak jag aldrig fått ett exakt svar - om man har 3 gram flytande kalciumklorid som är 33%-igt, är det samma sak som 1 gram kalciumklorid i fast form?
Men en sak jag aldrig fått ett exakt svar - om man har 3 gram flytande kalciumklorid som är 33%-igt, är det samma sak som 1 gram kalciumklorid i fast form?
Ang. Kalciumkloriden så stämmer det. Inte exakt men ungefär. Dock så var det pulverform som var intressant för mig.
Om 1ml pulver är ungefär 1g eller inte.
Om 1ml pulver är ungefär 1g eller inte.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
Re: Sv: Kalciumsulfat/Magnesiumsulfat 1g = 1ml?
Vad det gäller vatten så är 1l =1kg=1000g --> 1ml =1g
Hur är skiljer sig densiteten i 33%-ig kalciumkloridlösning mot vatten?
Hur är skiljer sig densiteten i 33%-ig kalciumkloridlösning mot vatten?
Man späder i stort sett alltid lösningar så att man kan använda volymen på lösningen, då det är snabbt och enkelt.
Märks ibland WBV (weight by volume) eller W/V.
Dessutom brukar man låtsas att vatten väger 1g per ml, den lilla felmarginalen spelar sällan roll. Vill man vara petig får man kyla vattnet till 4C för att det skall stämma.
Alltså kan man ta 1ml 25% lösning för att få 0.25g av den lösta substansen.
Märks ibland WBV (weight by volume) eller W/V.
Dessutom brukar man låtsas att vatten väger 1g per ml, den lilla felmarginalen spelar sällan roll. Vill man vara petig får man kyla vattnet till 4C för att det skall stämma.
Alltså kan man ta 1ml 25% lösning för att få 0.25g av den lösta substansen.
Jag har använt mig av:
http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/
Skriv bara in antal gram under "brewing salt additions", då får man det i ml (tsp)
http://www.brewersfriend.com/water-chemistry/
Skriv bara in antal gram under "brewing salt additions", då får man det i ml (tsp)