Hej,
Har en fundering på jästmängden torrjäst jag heller i min vört (tex Safale-05).
Kan man hälla i för mycket jäst?
Jag har hällt i en hel påse jäst trotts att jag bara har 10liter vört. Är det en nackdel?
Enligt Beersmith så borde det varit tillräckligt med en halv påse.
Sökte lite här på forumet och alla jästtrådar jag hittade handlar om för lite jäst.
Mvh
Filip
Jästmängd
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Jästmängd
Rehydrerade du jästen? (löste upp med kokat avsvalnat vatten innan pitch)
har du kontrollerad jästemperatur?
Tror inte att det är någon fara alls även om du överpitchat. Själv har jag bara gjort 13 L som minsta sats och då också pitchat ett helt paket och ölen blev bra.
De två frågorna är mer retoriska då de lär påverka slutresultatet mer än om du överpitchar litegran. Har du gjort bra öl utan att svara ja på bägge frågorna så behöver du inte oroa dig.
//Jim
har du kontrollerad jästemperatur?
Tror inte att det är någon fara alls även om du överpitchat. Själv har jag bara gjort 13 L som minsta sats och då också pitchat ett helt paket och ölen blev bra.
De två frågorna är mer retoriska då de lär påverka slutresultatet mer än om du överpitchar litegran. Har du gjort bra öl utan att svara ja på bägge frågorna så behöver du inte oroa dig.
//Jim
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Nej jag rehydrerade inte jästen eftersom jag fått för mig att man inte behöver det med S-05 (tror det står så på humles webshop). Vilket kanske var bra denna gången eftersom jag hade i så förbannat mycket jäst 
Temperaturen är konstant på 19c, så det tror jag är bra.
Jo jag har gjort bra öl innan, men ingen perfekt. Kanske ska testa att dehydrera nästa gång.
Tack för din hjälp.
Temperaturen är konstant på 19c, så det tror jag är bra.
Jo jag har gjort bra öl innan, men ingen perfekt. Kanske ska testa att dehydrera nästa gång.
Tack för din hjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Jamil Zainasheff och John Palmer pratade om tester som gjorts på torrjäst där man mätte levande jästceller vid tillförande av vört. Tillsatte man torrjäst direkt i vörten dog 50% av cellerna medans upp till 95% överlevde om man rehydrerade jästen först. Enligt dem var det en av de gamla orsakerna till att man skulle tappa om innan "sekundärjäsningen" eftersom så mycket döda celler tillsammans med de överstressade överlevande ökade risken för autolys.
Du har nog mao pitchat en lagom mängd jäst men även tillsatt en del döda celler vilket inte lär skapa några större bekymmer om du inte låter ölet stå på jästkakan en lång tid (månad +).
Många har och gör bra öl med fel mängder jäst och även sprinklar torrjäst direkt på vörten. Du behöver inte oroa dig utan börja istället felsöka när du väl hittar felsmaker i ditt öl
Du har nog mao pitchat en lagom mängd jäst men även tillsatt en del döda celler vilket inte lär skapa några större bekymmer om du inte låter ölet stå på jästkakan en lång tid (månad +).
Många har och gör bra öl med fel mängder jäst och även sprinklar torrjäst direkt på vörten. Du behöver inte oroa dig utan börja istället felsöka när du väl hittar felsmaker i ditt öl
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"