Okej har bryggt ett par lyckade öl nu. Men brygger på tok för mycke mot vad jag har fat att tappa upp ölet på. Så min fråga är om man an låta ölet stå/lagras i en betterbottle. Ska flaskan då ha kvar jäsröret eller ska flaskan slutas tät??
Mycket tacksam för ett par snabba svar
Med vänlig hälsning,
Patrik.
Låta ölet stå i betterbottle flaskan??
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Låta ölet stå i betterbottle flaskan??
Bärs e gott.
- Klas Welin
- Torrhumlare

Re: Låta ölet stå i betterbottle flaskan??
Har du använt BetterBottlen som primär, eller har du tappat över en färdigjäst öl i BB:n? Om du använt den som primär, så bör du nog tappa över den till något annat lämpligt kärl (alltså inte jäshink) innan du låter den stå och lagras. Annars finns risken att felsmaker utvecklas med tiden pga att jästen kan börja dö (det kan iofs ta ett tag, men när det väl har hänt så är det för sent...). Om du tappat över en färdigjäst öl, så borde det vara lugnt.
BetterBottle är ganska idealisk för att lagra öl i, eftersom den är av PET-plast och därför har mycket låg genomsläpplighet av syre. Jag skulle nog låta jäsröret sitta kvar, men det kan säkert funka att sätta i den vita "pluggen" till BB:n också förutsatt att ölen verkligen är färdigjäst.
BetterBottle är ganska idealisk för att lagra öl i, eftersom den är av PET-plast och därför har mycket låg genomsläpplighet av syre. Jag skulle nog låta jäsröret sitta kvar, men det kan säkert funka att sätta i den vita "pluggen" till BB:n också förutsatt att ölen verkligen är färdigjäst.
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Dom står just nu på sekundären i BB'n.
Stått så i 2 veckor. Är det en god idé att tappa över ytterligare en gång på ny bb så sekundär jästen oxo tas ur ?
Det ja bryggt nu är ett par APA. När ungefär pikar dom rent smakmässigt.
Och torrhumlingen i sekundären ska den ur vid lagring ??
Stått så i 2 veckor. Är det en god idé att tappa över ytterligare en gång på ny bb så sekundär jästen oxo tas ur ?
Det ja bryggt nu är ett par APA. När ungefär pikar dom rent smakmässigt.
Och torrhumlingen i sekundären ska den ur vid lagring ??
Bärs e gott.
-
claeseliasson
- Torrhumlare

Torrhumlen ska helst ut efter 5-7 dagar. Iaf enligt Stone Brewery, som är väldigt kunniga på pale ale/IPA.
-
Dogtrash brewing
- Delmäskare

- Kontakt:
Ok tackar för svar.
Humlen ur nu å över på ny flarra. Sen in på lagring med jäsröret på.
Hare gott i vintermörkret.
Humlen ur nu å över på ny flarra. Sen in på lagring med jäsröret på.
Hare gott i vintermörkret.
Bärs e gott.