Sådärja nu var första bryggningen avklarad!
Det gick väl sisådär
Receptet blev följande
White labs 001 gjorde förkultur på strax under litern.
4,15Kg Pale malt belgisk, antar att det var lite konstig malt att köpa till en APA men det vart det som fanns där jag beställde.
0.27Kg Carapils
0.25Kg Crystal 100
0.2Kg Munchener
60g Amarillo 15 min
20g Amarillo 5 min
Det var ingen bitterhumle enligt receptet får se hur det blir. Det ska hamna på 45 Ibu enligt beersmith.

Mna kan ana min fina krokanorning längst upp i bild

påsen var tyngre 'n jag trodde så det var tur att jag skruvade i alla 4 skruv till hjulet i taket :p
Det bubblade för fullt när jag vaknade 10h efter pitchning så jästen är då pigg! står i ca 20grader just nu.
Mäskningen var lagom spännande med termostaten och våran stektermometerpendlade beersmith sa att jag skulle hålla 73.8 grader innen malten skulle i skulle hamna på 66.7 men blev 70 som sen gick ner till 66 sen upp till 68, mash out från 78 till 74, kommer dom där avvikelserna göra stor skillnad?
Jag har lärt mig att till nästa gång så blir det isolering till bielmeiern (termostaten kan man kasta åt.....) samt ett snöre till termometern, väldigt svårt att försöka fiska upp den under kylningen med kopparslingan i... eventuellt byta kranen på bielmeirn så man slipper bryggarmomentet torka upp vört från golvet pga slangen släppt från den lätt koniska skitkranen
Kylde även för lite så efter tappning till jäskärlet så låg vörten på 30 grader så jag ställde ut den en liten stund och ruskade lite på den emellanåt, och kom på i panik att kärlet sög i sig uteluft genom jäsröret när jag rörde på kärlet så jag hällde i jästen så det inte ksulle börja spontanjäsa, kanske var överdrivet?
Tyget blev från lokal affär lite väl grovmaskigt kanske, blindbotten samt sil från ikea perfekt

Får se om jag tappar hälften till sekundärjäsning samt torrhumling (cascade eller amarillo) och flaskar den andra hälften, kommer iaf bli mer bryggningar, det var roligare än extraktbryggning kändes mer gediget, men det tog sina stadiga 5 timmar
Just ja glömde skriva OG det låg på 60 före jäsning beräknat 56 men har då för liten mängd kvar, dags att komma på att koka och kyla kranvatten när man ska till och föra över det till jäskärlet.. har lärt mig väldigt mycket har nog varit och snuddat på det flesta misstag som man kan göra :p Men det jäser iaf och det ganska rejält så helt fel kan det ju inte bli!.