Andra bryggningen, testar nu Biab

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
majesty
Delmäskare
Delmäskare

Andra bryggningen, testar nu Biab

Inlägg av majesty »

Hej! Tänkte testa på att brygga igen nu, första gången var 2009 med coopers extrakt men blev inte så nöjd så intresset dog ut.
Nu har jag blivit sugen igen när jag fått nys om BIAB, har beställt en Bielmeier29l och en del malt och jäst och humle så nu ska det bryggas :)

I utrusustningsväg så har jag nästan allt nu, förutom säck och blindbotten, ska bygga en doppkylare med.
Ja till frågorna då, Jag har nu redan köpt ingredienser och ska försöka få ihop nåt slags recept, kanske kopiera någon annan? men det blir ju lite svårt iom att jag redan har ingredienserna, har hittat recept men jästen är det som skiljer, dumt att följa receptet ändå? eller är det dumt att börja så?

Det jag ha köpt är

Pale Ale malt tysk
Crystal 100
Caraplus 200
Munchnermalt
Carapale

Amarillo samt cascade

Och till det White labs WLP001 California ale, den skulle motsvara 1056 vilket verkar vara en väldigt vanlig jäst. Är det dumt att gå efter ett recept som ska ha 1056 med min jäst?
Hade tänkt mig nån slags Amerikansk pale ale/ipa till att börja med.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Andra bryggningen, testar nu Biab

Inlägg av Foodhead 1 »

Din jäst passar utmärkt till ändamålet.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Re: Sv: Andra bryggningen, testar nu Biab

Inlägg av Bee »

Åk till Ikea, köp sarita tyg på metervara och sy en påse som passar. Passa på att köpa ett stänkskydd för stekpanna, (rund ring med metallnät), som bottenskydd. Lägg något i metall under för att hålla upp skyddet och påsen från botten. Typ en böjd rörstump eller ett par gafflar.

Lycka till!
majesty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av majesty »

Sådärja nu var första bryggningen avklarad!
Det gick väl sisådär :mrgreen:

Receptet blev följande

White labs 001 gjorde förkultur på strax under litern.
4,15Kg Pale malt belgisk, antar att det var lite konstig malt att köpa till en APA men det vart det som fanns där jag beställde.
0.27Kg Carapils
0.25Kg Crystal 100
0.2Kg Munchener

60g Amarillo 15 min
20g Amarillo 5 min
Det var ingen bitterhumle enligt receptet får se hur det blir. Det ska hamna på 45 Ibu enligt beersmith.
BildMna kan ana min fina krokanorning längst upp i bild :) påsen var tyngre 'n jag trodde så det var tur att jag skruvade i alla 4 skruv till hjulet i taket :p
Det bubblade för fullt när jag vaknade 10h efter pitchning så jästen är då pigg! står i ca 20grader just nu.

Mäskningen var lagom spännande med termostaten och våran stektermometerpendlade beersmith sa att jag skulle hålla 73.8 grader innen malten skulle i skulle hamna på 66.7 men blev 70 som sen gick ner till 66 sen upp till 68, mash out från 78 till 74, kommer dom där avvikelserna göra stor skillnad?

Jag har lärt mig att till nästa gång så blir det isolering till bielmeiern (termostaten kan man kasta åt.....) samt ett snöre till termometern, väldigt svårt att försöka fiska upp den under kylningen med kopparslingan i... eventuellt byta kranen på bielmeirn så man slipper bryggarmomentet torka upp vört från golvet pga slangen släppt från den lätt koniska skitkranen :roll:

Kylde även för lite så efter tappning till jäskärlet så låg vörten på 30 grader så jag ställde ut den en liten stund och ruskade lite på den emellanåt, och kom på i panik att kärlet sög i sig uteluft genom jäsröret när jag rörde på kärlet så jag hällde i jästen så det inte ksulle börja spontanjäsa, kanske var överdrivet?

Tyget blev från lokal affär lite väl grovmaskigt kanske, blindbotten samt sil från ikea perfekt :)
Får se om jag tappar hälften till sekundärjäsning samt torrhumling (cascade eller amarillo) och flaskar den andra hälften, kommer iaf bli mer bryggningar, det var roligare än extraktbryggning kändes mer gediget, men det tog sina stadiga 5 timmar :D

Just ja glömde skriva OG det låg på 60 före jäsning beräknat 56 men har då för liten mängd kvar, dags att komma på att koka och kyla kranvatten när man ska till och föra över det till jäskärlet.. har lärt mig väldigt mycket har nog varit och snuddat på det flesta misstag som man kan göra :p Men det jäser iaf och det ganska rejält så helt fel kan det ju inte bli!.
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Vad tyckte du om BIAB metoden då? Personligen tycker jag den är väldigt smidig och bryggdagen blir inte alltför lång. Tycker nog att det som tar mest tid är den noggranna renligheten och diskandet.

Tänkte skriva en checklista för varje steg till nästa bryggd, så kanske man kan minska tiden med en timme. Ibland är man ju lite disträ och osmidigheten smyger sig in i flödet...
majesty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av majesty »

Jag tyckte själva påshanteringen gick riktigt smidigt, tyckte påsen rann ur mycket fortare än jag trodde, men då har jag ganska grovmaskigt tyg. Någon annan helmaltsteknik har jag inte provat men kan tänka mig att det skulle vara mycket bökigare. Som sagt tog mig 5-5.5 timmar men då var det första gången med.
Ja jag kommer nog skriva en lista till nästa gång, om jag orkar, kan det nog vara värt och skriva upp kommaihågsaker tex att blötlägga irish moss några timmar iförväg och inte 15 innan det ska i (visste inte ens att det skulle blötläggas)
majesty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av majesty »

Nu har det jäst i 5 dagar och har börjat lugna ner sig lite. Det jag funderar på att göra är att tappa upp hälften på flaska och torrhumla resten och eventuellt sekundärjäsa det. Räcker det med att koka humlepåsen eller måste man vara försiktig med själva humlen också under vägning mm?
Användarens profilbild
Bee
Munk
Munk

Inlägg av Bee »

Humlen är antiseptisk i sig själv, jag brukar lägga min påse och glaskulorna i kokande vatten eller StarSan innan jag lägger humle och kulor i påsen och sen i hinken.
majesty
Delmäskare
Delmäskare

Inlägg av majesty »

OK ja det låter ju inte så bökigt. Råkade få ner temperaturen till 15 grader häromdan inte så bra kanske, mätte i förrgår då var det 1.020 och idag 1.018 så det händer lite än iaf.
Passade även på att smaka, och det smakar gott till en början men är väldigt torrt och kärvt i smaken, är detta normalt? infektion eller bara omoget? kanske har att göra med att tempen skenade iväg lite högt i mäskningen?

Funderar även på om jag inte ska torrhumla allting då det inte är någon beska alls nästan, eller gör inte torrhumlingen nåt åt beskan?
Skriv svar