klent med IBU
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
klent med IBU
Hejsan
Jag har bryggt två bryggningar nu på 25 liter och får inte fram den IBU jag önskar, påtok förlite beska i ölen. Kan det bero på att jag inte har tillräckligt med rullande kok? Det är vad jag har kommit fram till och tänkte testa brygga en 20 liters batch nästa gång och se om det hjälper till, isf får jag kanske skaffa mig en doppvärmare eller vad det heter till nästa gång jag tänkt brygga en 25 liters batch.
Vad tror ni problemet kan vara?
Jag har bryggt två bryggningar nu på 25 liter och får inte fram den IBU jag önskar, påtok förlite beska i ölen. Kan det bero på att jag inte har tillräckligt med rullande kok? Det är vad jag har kommit fram till och tänkte testa brygga en 20 liters batch nästa gång och se om det hjälper till, isf får jag kanske skaffa mig en doppvärmare eller vad det heter till nästa gång jag tänkt brygga en 25 liters batch.
Vad tror ni problemet kan vara?
Re: klent med IBU
Hej
För dåligt rull i koket kan ge sämre beska beroende på hur dåligt det är.
Som du sa så kokar det säkert bättre med mindre mängd.
Eller så sätter du bara ett liggunderlag runt kastrullen.
/Kjell
/Kjell
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Använder du humlepåse av något slag?
Sen kan det påverkas av hur humlen har behandlats innan, är det "slattar" som legat i öppna påsar osv.
Sen kan det påverkas av hur humlen har behandlats innan, är det "slattar" som legat i öppna påsar osv.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
just ja liggunderlag fundera jag också på ett sånt får det bli nästa gång med.. mindre vört + liggunderlag kanske rättar till mitt problem.bersabira skrev:Hej
/Kjell
tack
/magnus
fick en kommentar på bloggen om att han endast räkna första givarens IBU på hela brygden, mitt program räknar med alla givarna, vilket jag har gått efter.. har jag gjort rätt eller fel? hur gör ni med det där?
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Det beror på vad du är ute efter, jag ser personligen fördelar med att räkna med alla givorna för att få koll på de gånger man använder stora sena givor och vill ha som referens vid senare bryggningar. Däremot så måste man tänka till när man vill efterlikna någon öl med utsatt IBU, eftersom man kanske inte alltid vet vilken modell de har räknat med. Thomas har ett bra sätt att förlara de olika modellerna i ett av bryggradio avsnitten (humle och slottskällan tror jag det var.)
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Ska lyssna på det där..
Senaste bryggden räkna jag
60 min = 31 IBU
30 min = 23,7 IBU
0 min = 0 IBU
Totalt: 54,7 IBU
Men känner knappt någon bitterhet, kanske beror på att koket är lite för dåligt? Eller nått annat. Ska som sagt var testa med mindre vört samt isolera kastrullen med liggunderlag och se om det hjälper men är det nått annat hade det var schysst att komma fram till det innan jag brygger i helgen
Senaste bryggden räkna jag
60 min = 31 IBU
30 min = 23,7 IBU
0 min = 0 IBU
Totalt: 54,7 IBU
Men känner knappt någon bitterhet, kanske beror på att koket är lite för dåligt? Eller nått annat. Ska som sagt var testa med mindre vört samt isolera kastrullen med liggunderlag och se om det hjälper men är det nått annat hade det var schysst att komma fram till det innan jag brygger i helgen
- Thomas Fransson
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Lyssnar gärna på episoden - http://bryggradio.com/?p=1013
Smakar ölet bra i övrigt så skulle jag annars kort och gott rekomendera att öka bittergivorna.
Skulle du sedan ha hopplöst "blaskigt" vatten som ex. min bror har får man ta till andra metoder.
Ang. koket så vill du se en tydlig "rotation" av vörten i grytan. Dvs. att skit/druv etc. åker upp i en del av grytan och dras ner i en annan.
Gärna en liten "knöl" på ytan där skiten virvlar upp. Man behöver inte alls ha ett kok som stänker vört över hela spisen.
Liggunderlag som tidigare nämnts är en bra ide då det hjälper till att hålla koket igång och dess utom skalar av ett par minuter på uppvärmningen av vörten.
Smakar ölet bra i övrigt så skulle jag annars kort och gott rekomendera att öka bittergivorna.
Skulle du sedan ha hopplöst "blaskigt" vatten som ex. min bror har får man ta till andra metoder.
Ang. koket så vill du se en tydlig "rotation" av vörten i grytan. Dvs. att skit/druv etc. åker upp i en del av grytan och dras ner i en annan.
Gärna en liten "knöl" på ytan där skiten virvlar upp. Man behöver inte alls ha ett kok som stänker vört över hela spisen.
Liggunderlag som tidigare nämnts är en bra ide då det hjälper till att hålla koket igång och dess utom skalar av ett par minuter på uppvärmningen av vörten.
Att använda en grilltändare måste jag varmt *hepp* rekommendera. Det har gjort susen för rullet i vår nybörjarutrustning i alla fall. Den fungerar ju även bra för att tvinga upp tempen i en hederlig kylboxmäskning om man bara passar sig för att smälta ner boxens väggar:). På egen risk brukar folk säga om detta tips så jag för väl säga det samma och naturligtvis rekommendera att använda en jordfelsbrytare för denna manöver!
/Johan
/Johan