Blivande hembryggares funderingar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inlägg av Foodhead 1 »

Ja, då. Ibland jäser det ut på ett par dagar utan att det är konstigt. Och 1010 tycker jag bara låter trevligt. Vad blev det för öl? Vilken jäst använde du?
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Us05
Ok men då så, ligger då får det åka in i sekundären o torrhumlas några dagar. :)
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

En ipa. Ska brygga en 4-5 ipor innan jag går vidare. En typ i taget.. Sakta men säkert hehe
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ipa är gott. Vi försökte göra en i går, men råkade nog göra en dubbelipa i stället. Fan vet hur. :)

Tappar du om för sekundär? Tänk på att inte ha för bråttom till flaska vara för att det jäst klart. Min (förvisso ganska ringa) erfarenhet är åtminstone att US-05 behöver lite tid att lägga sig ordentligt.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
Kontakt:

Inlägg av Qonos »

Ja tänkte tappa om till sekundären en vecka o torrhumla där. Får se vad mätaren visar imorgon. Denna "ipan" blev mer en pale ale heje fråa mig inte hur :)
Användarens profilbild
benghan
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Inlägg av benghan »

Qonos skrev:Hejsan
Första bryggden jäste i två veckor innan den var klar. Men andra bryggden verkar vara klar efter en vecka. Gravity ligger på 10. Vilket var lägre än beräknat 13 tror jag var beräknat men men. Kan det vara såmatt den är klar redan efter en vecka, trotts det är liknande maltrecept, samma typ av jäst och samma jästemperatur?
Ja, jästen kan vara olika "pigg" och jobba både snabbare och ha högre utjäsningsgrad. Mäskningstemeraturen kan också skilja sig mellan dina bryggningar och påverkar antalet förjäsbara sockerarter.
Skriv svar