Hej
Jag har bryggt ett 10-tal ölsatser i min ungdom, och nu provade jag igen efter 20 år.
Men samma bismak finns idag som för 20 år sedan, vad är tokigt?
Jag har efterjäst på flaska med lite socker tillsatt innan kapsylering.
Är det denna jäsning som ger bismak?
Om jag jäser ut ölet och filtrerar det för att sedan kolsyra med patron, blir det annan smak då?
Ölsatserna jag provat är Cooper och nu senast Homebrew. Både lager och ale är provade, samma bi-smak.
Jag vill gå vidare till hemmarecept, men måste veta att det inte smakar lika skumt även då...
Smaken på ölsatser vid kolsyrning via jäsning
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

Re: Smaken på ölsatser vid kolsyrning via jäsning
svårt att svara på med så lite information, vad är det för "bi"- smak du känner?
Vilken/vilka temperaturer jäser du i och hur länge? använder du jästen som kommer med? Låter du ölet mogna ?
Jag skulle rekomendera att köra på extrakt bryggning (om du ej vill köra helmalt) och humla själv, sedan använda en bra jäst. Det går att brygga riktigt bra öl hemma.
Vilken/vilka temperaturer jäser du i och hur länge? använder du jästen som kommer med? Låter du ölet mogna ?
Jag skulle rekomendera att köra på extrakt bryggning (om du ej vill köra helmalt) och humla själv, sedan använda en bra jäst. Det går att brygga riktigt bra öl hemma.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Smaken på ölsatser vid kolsyrning via jäsning
Jag tycker också att ölsatser smakar på ett visst sätt. Inte äckligt men det finns en viss karaktär som inte är helt bra.
Problemet tror jag är detta:
En ölsats består av
Bryggarwikin har en bra sida med steg-för-steg-instruktioner i hur man kan göra en s.k. satsbryggning. Läs den och testa att följa instruktionerna nästa gång och se om det blir bättre (skulle tro det).
Problemet tror jag är detta:
En ölsats består av
- Flytande extrakt
Torrjäst
Instruktioner
- Slänga instruktionerna (som vanligtvis rekommenderar strösocker, ingen kokning osv felaktigheter)
Byta ut torrjästen (eftersom den lagrats under locket i okänd tid och temperatur och kan anses som i bästa fall halvdöd)
Koka om extraktet med tillsättande av kompletterande aromhumle
Bryggarwikin har en bra sida med steg-för-steg-instruktioner i hur man kan göra en s.k. satsbryggning. Läs den och testa att följa instruktionerna nästa gång och se om det blir bättre (skulle tro det).