sur och lite kolsyra
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

sur och lite kolsyra
Testade just en öl ur min första batch någonsin. Den var sur och hade väldigt lite kolsyra. vad kan det bero på? Här kommer lite bakgrund:
Det är en Coopers Real Ale, som jag kokat ner lite extra cascade i (gillar amerikansk pale ale). Och torrhumlat med strumpa i slutet av primärjäsningen. Använde vanligt socker eftersom jag inte visste bättre då.
Jäsningen höll på i sju-åtta dagar (i 21 grader).
För mitt otränade öga verkade det som att jäsningen gick bra. Trots att jag hade varit där å stört med humlepåse och hydrometer (skummet försvann visserligen men återkom)
Tappade sedan på 50 centilitersflaskor, primade med ca 4 g socker.
Det såg inte ut som att något hänt i flaskorna idag på fjärde dygnets sekundärjäsning så jag öppnade en (lite tidigt, jag vet) för att kolla. Hörde ett litet pys och visst var det lite kolsyra, men inte mycket.
Mest störande var dock surheten. Besk är den också men det gillar jag, men inte när det kombineras med surhet.
Någon som orkar/kan/vill komma med tips?
Det är en Coopers Real Ale, som jag kokat ner lite extra cascade i (gillar amerikansk pale ale). Och torrhumlat med strumpa i slutet av primärjäsningen. Använde vanligt socker eftersom jag inte visste bättre då.
Jäsningen höll på i sju-åtta dagar (i 21 grader).
För mitt otränade öga verkade det som att jäsningen gick bra. Trots att jag hade varit där å stört med humlepåse och hydrometer (skummet försvann visserligen men återkom)
Tappade sedan på 50 centilitersflaskor, primade med ca 4 g socker.
Det såg inte ut som att något hänt i flaskorna idag på fjärde dygnets sekundärjäsning så jag öppnade en (lite tidigt, jag vet) för att kolla. Hörde ett litet pys och visst var det lite kolsyra, men inte mycket.
Mest störande var dock surheten. Besk är den också men det gillar jag, men inte när det kombineras med surhet.
Någon som orkar/kan/vill komma med tips?
Re: sur och lite kolsyra
Hur ser dina rutiner för rengöring och desinficering ut?
Att det smakar surt kan vara ett tecken på infektion.
Du skriver att du primade med 4g socker. Menar du per liter eller per 50cl-flaska? 4g/liter är inte så värst mycket men en real ale ska ju inte ha spec. mycket kolsyra heller.Det kan ta upp till 3 veckor innan det har bildats tillräckligt med kolsyra och dessutom behöver de flesta öl minst en månad på fat/flaska innan det smakar som det ska.
Att det smakar surt kan vara ett tecken på infektion.
Du skriver att du primade med 4g socker. Menar du per liter eller per 50cl-flaska? 4g/liter är inte så värst mycket men en real ale ska ju inte ha spec. mycket kolsyra heller.Det kan ta upp till 3 veckor innan det har bildats tillräckligt med kolsyra och dessutom behöver de flesta öl minst en månad på fat/flaska innan det smakar som det ska.
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

Tack för snabb respons.
Jag rengjorde med varmt vatten och med ett pulver jag köpte på PGW. Men det är klart, det kanske kom in lite bakterier i samband med att jag tappade med hjälp av sughävert (glömde mellan varven bort vilken ände av sugröret som jag hade haft i slangänden).
Är det illa att lyfta på locket på jäshinken för ofta? Killen på PGW sa att det var okej att mäta med hydrometer direkt i jäshinken, men det kanske var felaktigt?
Jag primade med 4 g per 50cl, läste nånstans att man skulle tänka 8 g/liter.
Aha... tre veckor för att få kolsyra. Iså fall kanske det löser sig. Men surheten lär väl knappast försvinna..?
Jag rengjorde med varmt vatten och med ett pulver jag köpte på PGW. Men det är klart, det kanske kom in lite bakterier i samband med att jag tappade med hjälp av sughävert (glömde mellan varven bort vilken ände av sugröret som jag hade haft i slangänden).
Är det illa att lyfta på locket på jäshinken för ofta? Killen på PGW sa att det var okej att mäta med hydrometer direkt i jäshinken, men det kanske var felaktigt?
Jag primade med 4 g per 50cl, läste nånstans att man skulle tänka 8 g/liter.
Aha... tre veckor för att få kolsyra. Iså fall kanske det löser sig. Men surheten lär väl knappast försvinna..?
Re: Sv: sur och lite kolsyra
Om du kontaminerat vörten med saliv kan du nog få felsmaker.
Köp en autosifon.
Köp en autosifon.
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

Ok. Funderade annars på att köpa en tappkran till jäshinken.
Men är det alltså generellt så att en kontamination ger just sur smak?
Men är det alltså generellt så att en kontamination ger just sur smak?
Det finns ju suröl som normalt sett jäser med "vilda" jäststammar och mjölksyrabakterier. (lambic) Mängden bakterier i din mun är inte något du kan bortse från.
Hygien är a och o i ölbryggning. Det är egentligen det absolut första man bör lära sig. Allt som rör vörten/ölet efter att det svalnat under 60 grader SKA vara desinficerat.
Själv kör jag med StarSan och PBW för rengöring och har både hink med tappkran och hävert med autosifon. Hinken använder jag bara till omtappning inför flaskning, annars är det hävert som gäller.
Jag öppnar endast hinken om jag måste och alla hydrometerprov gör jag i mätglas. Man kan då passa på att smaka på det provet, så man kvalitetskontrollerar ölet under jäsningen. Häll framförallt inte tillbaka det.
Hygien är a och o i ölbryggning. Det är egentligen det absolut första man bör lära sig. Allt som rör vörten/ölet efter att det svalnat under 60 grader SKA vara desinficerat.
Själv kör jag med StarSan och PBW för rengöring och har både hink med tappkran och hävert med autosifon. Hinken använder jag bara till omtappning inför flaskning, annars är det hävert som gäller.
Jag öppnar endast hinken om jag måste och alla hydrometerprov gör jag i mätglas. Man kan då passa på att smaka på det provet, så man kvalitetskontrollerar ölet under jäsningen. Häll framförallt inte tillbaka det.
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

Jo, jag har förstått att hygien är viktigt, det där med hävertslangen var ett misstag. Å andra sidan finns det så många moment där det kan gå fel. Är det hygien på hjärnoperationsnivå så måste det vara jäkligt svårt att klara sig utan infektion.
Varför inte tappkran hela vägen?
Varför inte tappkran hela vägen?
-
brandemannen
- Torrhumlare

Tappkran är guld. Jag hae en på alla mina hinkar och använder inte hävrt alls längre. Bara att koka silikonslangen som jag använder. Min enklaste men bästa investering helt klart.
-
SiggeSahlin
- Helmaltsbryggare

Låter bra. Sticker iväg å köper en tappkran med en gång. Å kör en ny sats...
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Skippa köpesatsen när du ändå är igång. Maltextrakt, jäst och humle är inte alls krångligt att köpa löst.
Vi kör kranar på alla hinkar. Hemskt smidigt.
/kalle.
Vi kör kranar på alla hinkar. Hemskt smidigt.
/kalle.
Jag kör med kranar (humles svarta + passande siliconslang) men har problem att hitta ett bra flöde. Vill inte att ölen splashar vid omtappning så första 10-15 literna kör jag med liite öppen kran, för att sedan dra på fullt när det inte är risk för splash längre, dock funderar jag på om det är optimalt med att köra med lite öppen kran i början då slangen inte fylls med öl utan det finns mycket luft runt ölen.
Hur gör ni andra som använder samma teknik?
Jag har tänkt testa med en slangklämma från en kasserad hävert för att försöka hitta ett optimalt flöde
Hur gör ni andra som använder samma teknik?
Jag har tänkt testa med en slangklämma från en kasserad hävert för att försöka hitta ett optimalt flöde
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
- Foodhead 1
- Vattenbehandlare

Jag använder en så pass lång slang att den ligger i botten på den andra hinken. Så fort den är under ytan är det ju ingen större risk för plask.
Har lång slang, tillräckligt för att den skall ligga knappt ett varv på botten, men splashar det gör det för mig, rätt bra bubblande och splashande fram till jag fått i ca 10-15 liter, det blir rätt bra drag i slangen när man öppnar fullt här...
J: Mexican RIS
-
Jim [skutte]
- Vattenbehandlare

JAg brukar öppna upp mycket först och sedan sänka lite för att bli av med luften i slangen.
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
När man tappar om så släpper kolsyra ur ölet och bildar en gashinna, så jag är inte nämnvärt rädd för oxidation även om det är mycket rörelse i vätskan. (Jag ser såklart till att slangänden är under ytan hela tiden.)