Blivande hembryggares funderingar

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Jim [skutte] » tisdag 2012-07-24 19:24

Håll upponer och snura lätt på spiralen :D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 266
Blev medlem: söndag 2012-06-10 23:28
Ort: Rottne, Växjö

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » tisdag 2012-07-24 19:52

Jim [skutte] skrev:Håll upponer och snura lätt på spiralen :D

lysande.. testa min idag för att se så packningar mm fungera och ja.. nästa gång tackar mina kinder dig :D
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » tisdag 2012-08-14 22:57

Idag fick jag äntligen tid till att brygga, och såklart så hände saker som inte skulle hända. Men men man lär sig av sina misstag så nästa gång lär det gå bättre. Får man hoppas i alla fall.
Nu när jag ser tillbaka på det hela så tror jag inte att jag fick specialmalten krossade tillräckligt mycket. Och det var bara det första av de saker som inte skulle hända. Nästa var att när jag skulle tappa ur mäsken, det kom en deciliter sen tog det stop. Något hade med andra ord hänt med silen. Fanns inget att göra än att hälla över allt till en jäshink. Ta ut silen, rengöra och mixtra lite med den och sen stoppa ner den igen. Hälla tillbaka allt och låta det stå en stund. Temperaturen hade nu sjunkit lite väl mycket och trotts en hel del varmt vatten så vet jag inte riktigt om jag kom upp i de temperaturer jag skulle i mash out och lakning.
J*vla sk*it!
Men resten gick smidigt och flöt på enligt planerna, så jag antar att nästa bryggd kommer att bli aningens smidigare. Dock hoppas jag att denna blir drickbar, om inte så vet jag vad det antagligen beror på. Trist men antagligen lärorikt. Om en fyra – fem veckor får vi reda på svaret.
Nu lägger jag detta bakom mig tillsvidare och börjar planera nästa bryggd, samt läser på hur man ska vara säker på att man krossar malten tillräckligt.
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Foodhead 1 » onsdag 2012-08-15 00:15

Vad fick du för OG, då?
Användarvisningsbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 353
Blev medlem: torsdag 2012-05-10 00:22

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » onsdag 2012-08-15 08:25

typ nått i denna stilen blev det:
2012-08-15 08.23.08 am.png


Actual Mash Efficiency: 42.0 % lät ju inte så bra....men så ska jag erkänna att jag inte har full koll på det där hehe. Mycket kvar att lära, så det får bli mer plugga och mer bryggande i framtiden. :)

börjar dock fundera på om jag inte skrivet fel siffror på pre boild hmmm
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Sv: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Bee » onsdag 2012-08-15 16:55

Ditt OG verkar väldigt högt. Om du hade pre-boil SG på 31 och kokade 25 liter till 21.5, får du ett OG på 36 inte 62.

Har du mätt rätt och korrigerat för temperatur?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » onsdag 2012-08-15 17:12

vet faktiskt inte, mätte en gång till nu (när det jäst ett dygn), dock kom jag på att man kanske ska ta ut ett mått o kasta det och sen ta ett nytt för att mäta på, eller? iaf låg det på 39 som jag mätte nu så nånstans måste jag ha mätt fel igår. inte helt omöjligt då ovan som jag är blev smått stressad o frustrerad över strulet.

en sak att tänka på till nästa bryggd, mät allt ännu en extra gång...

frågan är ju bara om det kommer bli något drickbart av det här.. det bubblar på bra så nått ska det bli, frågan är bara om man kommer kunna kalla det öl hehe

men att pre boild skiljer sig så från target känns ju som nått inte har blivit rätt.. well well första brygden.. många framför mig att lära mig på. ska dock köpa färdigkrossad malt till nästa bryggd och köra på samma recept (kanske flytta runt humlet lite om de inte är hyffsat ok)
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Sv: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Bee » onsdag 2012-08-15 19:15

Qonos skrev:vet faktiskt inte, mätte en gång till nu (när det jäst ett dygn), dock kom jag på att man kanske ska ta ut ett mått o kasta det och sen ta ett nytt för att mäta på, eller? iaf låg det på 39 som jag mätte nu så nånstans måste jag ha mätt fel igår.

Om det var på 39 idag och bubblar friskt, då kan man nog anta att det låg på åtminstone 45-50 igår. Varför ska du kasta det första måttet?. ..
Ta en dl och mät, glöm inte att kompensera för temperatur om vörten är varm. Sen smakar du på eller dricker upp det för smakkontroll. Vörten/Ölet ska smaka friskt och gott, annars kan man tro att det har blivit infekterat.

Qonos skrev:frågan är ju bara om det kommer bli något drickbart av det här.. det bubblar på bra så nått ska det bli, frågan är bara om man kommer kunna kalla det öl hehe

Det kommer det säkert bli, men var inte för ivrig med att dricka upp allt bara. Låt det kolsyrejäsa och mogna i minst 1 vecka per 10 OG dvs 5 veckor för ett öl med OG 50.(en ganska bra tumregel)
Då kommer ölet vara mycket klarare och godare.


Qonos skrev:men att pre boild skiljer sig så från target känns ju som nått inte har blivit rätt.. well well första brygden.. många framför mig att lära mig på. ska dock köpa färdigkrossad malt till nästa bryggd och köra på samma recept (kanske flytta runt humlet lite om de inte är hyffsat ok)

Att det skiljer sig beror på din effektivitet, den får du nog kompensera för med mer malt, eller annan malning. Den är nog högre än 40% då jag inte tror alls på att pre-boil SG är 31 om du idag har 39 i jäskärlet. Du glömde nog att kompensera för temperatur.

Själv har jag en effektivitet på 80%med min BIAB utrustning.
Rekommenderas för nybryggare.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » onsdag 2012-08-15 19:48

Bee skrev:Om det var på 39 idag och bubblar friskt, då kan man nog anta att det låg på åtminstone 45-50 igår. Varför ska du kasta det första måttet?. ..
Ta en dl och mät, glöm inte att kompensera för temperatur om vörten är varm. Sen smakar du på eller dricker upp det för smakkontroll. Vörten/Ölet ska smaka friskt och gott, annars kan man tro att det har blivit infekterat.

doftade riktigt trevligt och smaken var inte fel den heller så det kan vara jag som gjort lite tokigheter. ja det där med att kompensera temperaturen.. det ligger lite i det kanske det glömde jag helt bort :oops: den var ju nog en 50-60 grader eller nått när jag tog provet.. tänkte inte på det.... så det kanske inte är så galet trotts allt...

Bee skrev:Det kommer det säkert bli, men var inte för ivrig med att dricka upp allt bara. Låt det kolsyrejäsa och mogna i minst 1 vecka per 10 OG dvs 5 veckor för ett öl med OG 50.(en ganska bra tumregel)
Då kommer ölet vara mycket klarare och godare.


jag hade tänkte låta det stå o jäsa cirka 2 veckor och sen ner i sekundären och torrhumlas några dagar, sen ska det stå på flaska 2veckor med, så ja en 4-5 veckor hade jag nog räknat med innan jag skulle kalla det klart. fast du rekommenderar 5 veckor i flaskan?

Det verkar finnas hopp trotts allt :) får fylla på med temperatur kompensering i mina anteckningar för denna batchen...
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » onsdag 2012-08-15 19:56

skrev jag in att pre boild var 60 grader varmt fick jag:
Actual Pre-Boil Gravity: 1.044 SG

och då verkar helt plötsligt alla värden stämma ganska bra. även om jag inte förstår riktigt att den kommer bli 3 abv mer än vad det var tänkt.. mycket kvar att lära....

måste dock erkänna att jag inte fattar det där med effektiviten när jag ser på mina nya siffror.. endast 42% eller nått och får ut mer öl än tänkt, och om jag förstår det rätt är kommer det bli starkare och med mer IBU. fast det kanske ändrar sig när jag väl får in FG?
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Sv: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Bee » onsdag 2012-08-15 22:50

Qonos skrev:skrev jag in att pre boild var 60 grader varmt fick jag:
Actual Pre-Boil Gravity: 1.044 SG

Då kan du knappa in en OG på 51 så kommer alkoholhalten stämma lite bättre också.

Du får läsa lite mer på wikin, så förstår du nog bättre hur allt hänger ihop. Bryggmatematik är ganska enkelt.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » måndag 2012-08-27 08:41

Nu verkar det snart vara färdigbubblat där hemma, och jag sitter och funderar på det här med sekundärjäsning.
Ska jag vänta tills det bubblat klart helt eller ska det bubbla lite innan jag lägger över det i nästa kärl? Eller ska jag skippa sekundären och låta det ligga några dagar till i primären och torrhumla det där?
Läst att det lätt infekteras i primären, men det måste väl vara i hanteringen av ölen mellan primär och sekundär som risken ligger?
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav OleFattGuy » måndag 2012-08-27 09:25

Qonos skrev:Nu verkar det snart vara färdigbubblat där hemma, och jag sitter och funderar på det här med sekundärjäsning.
Ska jag vänta tills det bubblat klart helt eller ska det bubbla lite innan jag lägger över det i nästa kärl? Eller ska jag skippa sekundären och låta det ligga några dagar till i primären och torrhumla det där?
Läst att det lätt infekteras i primären, men det måste väl vara i hanteringen av ölen mellan primär och sekundär som risken ligger?
Många med mig skippar sekundären helt. Man kan låta ölen liga på jästkakan i tre fyra veckor utan större risk för felsmaker eller autolys. Det är också helt OK att torrhumla i primären, förslagsvis med en (stor) humlepåse och med iakttagande av striktaste hygien (koka påsen, tvätta händerna, använd gärna gummihandskar osv). Om du inte tänkt återanvända jästen, kan du strunta i påsen, med risk för att du får sila ifrån humlekottar vid flaskning/fatläggning. Använder du pellets brukar dessa sjunka ner i jästkakan.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Qonos » torsdag 2012-08-30 11:01

dags att tappa på flaska i helgen.. hur snabb måste man vara från det att ölen kommit i flaska till man sätter på kapsylen.. dvs.. ska man ta en åt gången eller kan man fylla några flaskor och sen sätta kapsyl på dessa?
Qonos
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 178
Blev medlem: tisdag 2012-07-10 20:46
Ort: Arlöv

Re: Sv: Blivande hembryggares funderingar

Inläggav Bee » torsdag 2012-08-30 14:41

Det tar minst en vecka med kolsyrejäsningen, men jag låter min fru kapsylera i samma takt som jag tappar. ;)
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

FöregåendeNästa

Återgå till Nybryggarhjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 50 gäster