Kunde inte hålla mig längre..

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
newbee
Satsbryggare
Satsbryggare

Kunde inte hålla mig längre..

Inlägg av newbee »

Hej, vill passa på och pressentera mig själv (vet inte om detta är rätt tråd, men jag gör ett försök). Bor i stockholm öl intresset har varit stor sedan man blev byxmyndig, nu en så där 20år senare tänkte jag göra ett hyfsat seriöst försök att brygga dessa ädla drycker på egen hand (med lite hjälp från er kanske). Jag som så många andra har väl gjort en eller ett par ölsatser och öst i något kg socker eller två, gott nja.. men det gjorde vad det skulle på den tiden.

Idag tog jag iallafall beslutet att sluta fundera och la en beställning på lite grejor, blev lite dyrare än jag tänkt mig men inser att jag vill köra på fat med kolsyra osv.. bottensats är inget för mig :) får bli en "flaskfyllare" vid ett senare tillfälle... gick mycket pengar idag oavsätt.

Detta är vad som beställdes ikväll, gryta, slev och lite annat plockar jag från den kungliga hovleverantörden Biltema i veckan :)

http://biltema.se/sv/Hem/Kok/Skalar-kas ... ran-88423/ <-ser sjukt prisvärd ut om man jämför med andra jag sett på "speciallist sidorna"

Corneliusfat 19 l (NY) x 1
TKKS Tappkran med kulkoppling & sytråd x 1
SPGAS Slangpaket "Gas" till regulator x 1
Regulator med Trapetzgänga (det står att det är adapter så jag hoppas att det är det, annars blir jag besviken)
Mätglas till hydrometer 250 ml x 1
Hydrometer x 1
Termometer -10 - +110°C x 1
Jäshink 30 liter (komplett) x 2
Hävert - Auto Siphon inkl slang x 1

Spraymalt - Light (1 kg) x 2
Spraymalt - Amber (500gr) x 1
Styrian Goldings 100 gr kottar x 1
Perle 100 gr kottar x 2

Klarningsmedel - Irish Moss 50 gr x 1

Chemipro Oxi 1000 x 1

Safale S-04 x 1

Något förutom kunnande som jag missat för att starta en sats nästa helg?
Jim [skutte]
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Kunde inte hålla mig längre..

Inlägg av Jim [skutte] »

Välkommen!
Ser bra ut men jag har alldrig brygt med extrakt, Däremot kan jag garantera att du vill skaffa mer saker till bryggningen och det ganska snart :D
"Öl byggde kanske denna kropp, Men jag bryggde ölet!"
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Hej!

Jag är också riktigt grön här men tar mig ändå friheten att hälsa dig välkommen hit. :)

Biltemakastrullen har stötts och blötts på forum, men just att den är billig kommer man ju inte ifrån. Vi valde att köpa dyrare, men jag vet att folk använder den med framgång. Har du plats för den på spisen eller separat kokplatta?

Annars ser jag faktiskt inget jag saknar. Vi valde att gå flaskvägen, så det där med fat vet jag inget om.

Lycka till!

/kalle.
Fogsvans
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av Fogsvans »

Hej och välkommen

Är själv ny i den här otroligt roliga hobbyn (3 bryggningar). Vi körde på med Biltema-grytan och tycker det har fungerat jättebra som nybörjargryta (har isolerat med liggunderlag och bryggt på vanlig hällspis (ej induktion) och på fristående elplatta utan några problem).

Vi förbrukade dock 2 vanliga, digitala stektermometrar under de första bryggningarna (japp lite kris blev det ;)) - våra termometrars displayer gillade uppenbart inte fukt och jag har hört att fler haft liknande erfarenheter. Utökningen av vår nybörjarrustning till en s.k. ip65-klassad "labbtermometer" från Kjell känns nog därför som en av de klokare investeringarna hittills (http://www.kjell.com/sortiment/hus-hals ... 101-p48668).

En annan "utrustningsdetalj" jag tycker det var väldigt roligt och lärorikt att börja med från början är programmet BeersSmith (http://beersmith.com) - men det kanske du/ni redan tittat på?

/Johan
newbee
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av newbee »

Tja!
Har inte blivit något mer inhandlande i helgen, börjar bli lite tveksam till hur mycket effekt man behöver för att koka. Men testade lite i beersmith och för att göra en 19liters så krävs det bara att koka ca 9liter och sedan tillsätta ~10liter vatten innan jäsning eller kanske jag som tolkar beersmith fel där..

men oavsätt så blir det en biltema gryta och en kokplatta 2000W det borde räcka för mig ett tag framöver, kan toppa av med en grilltändare om så behövs.

Jag la in mitt tänkta recept i beersmith, skall läsa på lite ang mängd av humle till aromen även lite osäker hur temperaturerna påverkar.. ligger ett par grader över vad beersmith anser..

Type: Extract Date: 2012-08-05
Batch Size (fermenter): 18,93 l Brewer: Johan
Boil Size: 8,71 l Asst Brewer:
Boil Time: 60 min Equipment: Pot ( 3 Gal/11.4 L) - Extract
Final Bottling Volume: 17,98 l Brewhouse Efficiency: 72,00
Fermentation: Ale, Two Stage Taste Rating(out of 50): 30,0
Taste Notes:
Prepare for Brewing

Clean and Prepare Brewing Equipment
Total Water Needed: 24,61 l

Mash or Steep Grains

Remove grains, and prepare to boil wort

Boil Wort

Add water to achieve boil volume of 8,71 l
Estimated pre-boil gravity is 1,115 SG
Boil Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1,75 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 1 63,6 %
1,00 kg Amber Dry Extract (24,6 EBC) Dry Extract 2 36,4 %
45,00 g Perle [8,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 24,8 IBUs
1,00 tsp Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 4 -

Steeped Hops
Amt Name Type # %/IBU
20,00 g Styrian Goldings [5,40 %] - Aroma Steep 10,0 min Hop 5 0,0 IBUs

Estimated Post Boil Vol: 7,87 l and Est Post Boil Gravity: 1,053 SG
Cool and Prepare Fermentation

Cool wort to fermentation temperature

Transfer wort to fermenter

Add water to achieve final volume of 18,93 l

Fermentation Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1,0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23,66 ml] Yeast 6 -

Measure Actual Original Gravity _______ (Target: 1,053 SG)
Measure Actual Batch Volume _______ (Target: 18,93 l)

Fermentation
2012-08-05 - Primary Fermentation (4,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C)
2012-08-09 - Secondary Fermentation (10,00 days at 19,4 C ending at 19,4 C)

Dry Hop and Prepare for Bottling/Kegging
Measure Final Gravity: _________ (Estimate: 1,014 SG)
Date Bottled/Kegged: 2012-08-19 - Carbonation: Keg with 86,48 KPA
Age beer for 30,00 days at 18,3 C
2012-09-18 - Drink and enjoy!
Skriv svar