SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Fredrik Almgren » tisdag 2012-06-12 13:21

Hej

SM 2012 är så klart över och det kan vi inte i efterhand förbättra så mycket. Däremot kan vi med utgångspunkt i det
se hur vi kan få saker att fungera bättre kommande år. Tanken med denna tråd är att ge alla möjligheten att föreslå
saker de tycker kan förbättras eller förändras.

Mitt startförslag är att lägga ribban riktigt högt på vad som kan föreslås. Det är helt klart ok att diskutera varandras
förbättringsförslag om det skulle vara av intresse.

För att ge lite idéer om vad skulle kunna föreslås förbättringar kring så kastade jag in lite punkter nedan som
ngt slags frö för tankeprocessen.

* Webbinfo till tävlande
* Webbinfo till besökare
* Insläpp
* Skyltning på plats
* Layout på programmet
* Rösträkning
* Prisutdelning

etc
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Henric megen » tisdag 2012-06-12 13:41

Jag tycker att all information som rör kommande sm skall ligga samlat och helt för sig själv på en separat sida under shbf.se både det som gäller tävlande och besökande. Jag vill att det ska vara enkelt att navigera och hitta den infon man letar efter. Sen om det sker viktiga förändringar så kan även de meddelas på SHBFs frontsida.. En FAQ ( vanliga frågor som rör SM skulle också vara najs. Vill även att sidan skall vara inbjudande för den stora massan, så man som hembryggare kan länka dit och därmed skapa ett större intresse. Den information som brukar ligga ute på SHBF nu är inte speciellt inbjundande för allmänheten.
Användarvisningsbild
Henric megen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 31
Blev medlem: måndag 2011-05-09 00:25

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Fredrik Nivert » tisdag 2012-06-12 21:51

Kortare kö till maten vore bra, så slipper man lägga 45 min på köande. De 2 stackars korvkillarna hade det svettigt när 1000+ hungriga besökare ville ha korv. De gjorde en riktig insats, men skulle nog behövt vara 6 eller fler.

När vi pratar om mat är nog snabb mat som korv perfekt. De varma mackorna ställde nog till det för att hinna med.

Vill passa på att tacka ännu en gång för ett super-SM!!!

/Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 346
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:18
Ort: Göteborg, ASKIM

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav mattias hellstrom » onsdag 2012-06-27 15:51

Slänger in en idé till: Scanna alla dommarprotokoll och lägg upp online(sinomtid). Då krävs ju absolut att organisatören kan låna scanner med arkmatare för att det inte skall ta hela dagen. Fördel är att protokollen kommer upp fortare för de nyfikna, mindre stress att sortera och skicka ut protokoll, ingen panik om protokoll försvinner.
Möjlig nackdel är att mina pinsamma misstag kan ses av andra, men protokollen är ju anonymiserade.

(webinmatning är för mycket jobb, man vill ju att dommarna skall koncentrera sig på smaklökarna i första hand)
mattias hellstrom
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 40
Blev medlem: måndag 2011-04-11 21:09

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav martinb » torsdag 2012-06-28 10:15

Det som jag hörde folk tyckte var lite krångligt, och där det blev en liten flaskhals, var brygdregistreringen. Någon kom senare med förslaget att man initialt kunde ha två köer in i lokalen, en för SHBF-medlemmar och en för icke-medlemmar för att minska kötrycket i början på dagen.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav assistredo » torsdag 2012-06-28 16:37

När det blir dags för prisutdelning har ljudnivån i lokalen höjts avsevärt och prisutdelningen eller något annat viktigt kanske är något man kanske missar.

Då kan exempelvis kanske ljuset i lokalen plötsligt sänkas och en viss chockeffekt uppnås samt därutöver att då konferencieren auktoritärt påbjuder största möjliga tystnad. :twisted: :twisted:
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav jakob » måndag 2012-07-02 14:17

Informationen till besökarna bör vara utformad så att den förstås av en intresserad besökare utan förkunskaper om SHBF, SM eller hembryggning. Detta eftersom många av besökarna tillhör denna kategori.

Exempel:
  • Sprid grundfakta om hembryggning (en icke-kommersiell laglig hobby; så här brygger man : ...)
  • Förklara i programmet och från konferencieren att det finns två tävlingar: (1) domartävling och (2) folkets val, där ölet som får pris i domartävlingen ofta inte finns att prova i folkets val
  • Separera webbsajterna för SM-besökare och för bryggare
/Jakob
Användarvisningsbild
jakob
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 76
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 01:27
Ort: Uppsala

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2012-07-04 12:52

Jag har också några grejer som skulle kunna förbättras tills nästa arrangemang:

- Tillgång till mat. Jag hade aldrig tid att äta själv, men hörde att det var ett stort problem för många besökare och deltagare. Alternativt att man åtminstone förvarnar deltagarna att det kommer finnas brister i matserveringen så att man kan ta med egen mat.
- Antalet bord. Jag vet inte hur andra upplevde det, men vi i Källarknut stod som packade sillar och hade gärna haft 2-3 bord till för att kunna presentera vår öl på rätt sätt samt få utrymme att stå. Alternativt att man förvarnar om bristen på bord då man som deltagare för möjlighet att ta med egna bord. Tack dock till de arrangörer som fixade ett extrabord till oss för att vi över huvudtaget skulle ha något att ställa ölen på.
- Utrymme bakom borden. Det vore bra om man hade någon extra meter bakom borden för att ställa utrustning och liknande. I årets SM fanns det gott om plats för besökarna så tror inte det skadat om man flyttat ut borden från sargen en del.
- Tydligare köer för registrering och inträde vore kalas. Det var lite förvirrat och tog lång tid när ölen skulle registreras.
- Höja intresset för domartävlingen. Det kanske är att lägga ribban lite för högt, men det står ju att den ska upp högt så jag drar upp det ändå. I dagsläget känns domartävlingen lite som en fotbollsmatch utan åskådare och där spelarna och lagen är okända men man sedan får resultatet utropat. Som medaljör känns det som att besökarna inte bryr sig så värst och som besökare så är man för upptagen med annat för att bry sig. Det är ett betydligt större intresse för Folkets Val. Mitt förslag är att enbart ha med öl från Folkets Val i domartävlingen, på så sätt tror jag att den tävlingen blir lite mer intressant. Men det kanske är för svårt att genomföra rent praktiskt, eller motverkar något syfte med SM. På den positiva sidan så tror jag chansen att vinnarölen får mer uppmärksamhet och kanske får bryggas kommersiellt ökar.

Några positiva grejer också:
- Kalasbra med kylbilen, det funkade perfekt att man fick ha ölen där under dagen och hämta upp vid bestämda tidpunkter.
- Gott om toaletter och pissoarer var kalas, det var absolut inga problem att gå på toa och man behövde aldrig köa.
- Ishallen var i bra storlek även om alla inte kom in. Luftigt, svalt och skönt.
- Den där hållaren man satte runt halsen var ett bra initiativ, den kommer jag ha stor användning för i framtiden.

Det finns nog fler saker men jag nöjer mig så. Ser verkligen fram emot nästa års SM, jag har redan börjat klura på några öl som jag ska ta med.

Stort tack till alla arrangörer som slet hela dagen och antagligen flera månader innan SM.

/Stefan
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Tummen » onsdag 2012-07-04 19:26

Håller också med om att vinnarna i domartävlingen borde få mer uppmärksamhet. Har dock inget bra förslag på lösning. Kanske, som någon skrev tidigare, att göra det mer dramatiskt med ljuset eller liknande.

Den här gången var det också lite otydligt vilken öltyp som kammade hem hela alltet. Fattade först när jag läste på hemsidan. Men det kanske bara var jag som missade?

Däremot tror jag inte på att domarölen också måste tävla i folkets val. 400-500 olika öl är det nog ingen som mäktar med att prova på en dag. Tycker också att de ska vara ok att bara brygga typ 3 liter att tävla i domartävlingen med.

Annnars, ett kanon-SM!

//Tommy
Användarvisningsbild
Tummen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2009-07-05 23:06

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav fredrik.stahl » torsdag 2012-07-05 13:33

Det är ju också så att domartävlingen och folkets val har lite olika utformning och målsättning. Domartävlingen är av nödtvång helt inriktad på typriktighet, medan folkets val handlar mer om allmän smak och popularitet. Båda har sin plats tycker jag. Sen är det förstås både roligt och allmänbildande om så många typriktiga domaröl som möjligt finns tillgängliga även i folkets val. Men det är också en viktig poäng att ett öl kan vara strålande bra även om det inte är typriktigt!
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Olsvamlarn » torsdag 2012-07-05 17:45

Tummen skrev:Håller också med om att vinnarna i domartävlingen borde få mer uppmärksamhet. Har dock inget bra förslag på lösning. Kanske, som någon skrev tidigare, att göra det mer dramatiskt med ljuset eller liknande.

Den här gången var det också lite otydligt vilken öltyp som kammade hem hela alltet. Fattade först när jag läste på hemsidan. Men det kanske bara var jag som missade?

Däremot tror jag inte på att domarölen också måste tävla i folkets val. 400-500 olika öl är det nog ingen som mäktar med att prova på en dag. Tycker också att de ska vara ok att bara brygga typ 3 liter att tävla i domartävlingen med.

Annnars, ett kanon-SM!

//Tommy


Jag tror inte att alla som kommer in till domartävlingen ställer upp Folkets Val. Det är relativt mycket arbete för att ställa upp Folkets val och många av de som skickar in dyker inte ens upp på SM. Så jag tror inte det skulle bli något större tillflöde till Folkets Val, möjligtvis ett fåtal öl. Men det är förstås bara spekulationer från min sida. Det funkar ju bra på t.ex. Belgofesten.

Nej du var inte ensam om att missa annonseringen, det gjorde jag också, det brukar jag oftast göra. Har t.o.m. missat när jag själv tar medalj båda gångerna. Men har märkt det innan det var för sent att springa upp.

Möjligtvis att man skulle kunna göra någon kosmetisk förändring, men jag tror fortfarande problemet kvarstår att folk som är där oftast inte har någon koppling till ölen som ropas upp. Det kanske iofs inte är ett problem som måste lösas, ville bara dela med mig av min åsikt.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav gedman » torsdag 2012-07-05 23:05

Årets SM var väldigt bra organiserat och genomfört! Stor eloge till hela gänget som planerade och utförde bragden. Men självklart finns det utrymme för förbättringar:

- Se till att program och röstningslappar inte tar slut. Det var en enormt besökartryck och självklart är det svårt att beräkna hur många som ska komma. Men detta har hänt de tre senaste SHBF-arrangemangen jag varit med på. Kanske är det dags att inse att hembryggning är väldigt stort och lockar fler än man tror?

- Vegetarisk mat. Jag stötte på ett 10-tal personer som var vegetarianer och hade svåra problem att få mat. Även här är det ett återkommande problem på SHBF-evenemang. Eftersom jag inte hade tid att gå iväg en timme fick jag äta snacks, brödbitar och andra smakprov från de som hade det vid sina tappar. En ostmacka är inte för mycket begärt. Och som andra påpekat - lite kortare kö till maten hade heller inte varit fel.

- Bra information till framtida hembryggare. Som icke-SHBF-nörd är det ibland svårt att förstå en del av informationen innan och på plats. Bra information för dem som inte är inbitna bryggare kan få fler att dyka upp och bli intresserade av hobbyn. En separat SM-sajt, som föreslagits här, kanske inte är fel.
gedman
Hembryggarens redaktion
 
Inlägg: 556
Blev medlem: söndag 2009-04-19 22:13
Ort: Gnesta

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2012-07-06 12:27

Om man på något vis kunde få till det så att det finns mer mat att tillgå vore det bra.

Ett par korvar och kanske någon toast är inte mycket att stå på efter frukost då man ska gå omkring i flera timmar.

I Göteborg hade man sån tur att det fanns en restaurang i anslutning till lokalen för SM. Kanske kan man avtala med någon som har en flyttbar vagn för matförsäljning?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: SM 2012 - Förbättringsförslag inför kommande år

Inläggav martinb » lördag 2012-07-14 16:33

Eftersom det dyker upp mycket i tråden gällande SM-recepten så ser jag följande som nästan obligatorisk förbättring:
De maltsorter som finns beskrivna i Hembryggaren Nr. 3 / 2011 alt. de som finns att tillgå på t.ex. Humlegården ska finnas i registreringssystemet. Då slipper vi en massa "Annan" malt.

Sekundärt för registreringen:
2. Registrera torrhumling på ett smidigare sätt än via allmänna receptkommentarer.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron