Idag bryggde jag för första gången, hur starkt blev det?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Idag bryggde jag för första gången, hur starkt blev det?
Hej!
Ny här och i bryggarvärlden.
Idag bryggde jag två öl. Tänkte att det var lika bra att börja med två så jag säkrade att ett ölen blev ok (eller båda lika dåliga).
Jag har hittat hit och lärt mig massor men jag började brygga två ipa-ölsatser, en från coopers och en från muntons. Beställde de innan jag läste på "How to brew" av John Palmer, här och i wikin. Tyvärr. Förstod efter att läst på att man borde köpa maltextrakt istället för strösocker så det gjorde jag. Köpte också Cascade-humle som kom i de sista 15 minuterna, fyfan vad det luktade ljuvligt underbart.
Hur som helst, jag blandade ihop min bryggd med 1 ölsats (1.8kg flytande maltextrakt), 500 gr maltspray och 5dl = 400 gr ungefär bryggsocker. Blev tillslut 1040 OG. Tillsatte Safale US-05 (som jag beställde efter att läst på) som jag preppade enligt Palmer (jästen var verkligen levande och igång).
Nu min bryggd på jäsning (bubblar redan efter någon timme) men då undrar jag, hur stark kan den här ölen bli? Hur räknar man ut det? Från OG till FG?
Tack och skål!
Ny här och i bryggarvärlden.
Idag bryggde jag två öl. Tänkte att det var lika bra att börja med två så jag säkrade att ett ölen blev ok (eller båda lika dåliga).
Jag har hittat hit och lärt mig massor men jag började brygga två ipa-ölsatser, en från coopers och en från muntons. Beställde de innan jag läste på "How to brew" av John Palmer, här och i wikin. Tyvärr. Förstod efter att läst på att man borde köpa maltextrakt istället för strösocker så det gjorde jag. Köpte också Cascade-humle som kom i de sista 15 minuterna, fyfan vad det luktade ljuvligt underbart.
Hur som helst, jag blandade ihop min bryggd med 1 ölsats (1.8kg flytande maltextrakt), 500 gr maltspray och 5dl = 400 gr ungefär bryggsocker. Blev tillslut 1040 OG. Tillsatte Safale US-05 (som jag beställde efter att läst på) som jag preppade enligt Palmer (jästen var verkligen levande och igång).
Nu min bryggd på jäsning (bubblar redan efter någon timme) men då undrar jag, hur stark kan den här ölen bli? Hur räknar man ut det? Från OG till FG?
Tack och skål!
Re: Idag bryggde jag för första gången, hur starkt blev det?
(OG-FG)*0,132 = Alkoholhalt
Med ett OG på 1040 så kommer ditt öl att landa på en alkoholhalt på runt 4%
Härliga tider, strålande tider 
Stort tack ska ni ha Kenneth och Mattias.
Återkommer när brygden jäst klart.
Återkommer när brygden jäst klart.
Var och tittade på min brygd idag 2 dagar efter bryggningen och jag tycker det ser bra ut. Utan att öppna upp något kunde jag se att en 4-5cm skumring (krausen?) bildats på toppen och det bubblade dessutom på bra. Inga konstiga lukter eller något.
Än så länge ser det väl bra ut då?
Har stått i ett utrymme med jämn temperatur runt 20C med lite indirekt solljus.
Jag tänkte låta det stå i tankarna i två veckor. Kommer inte göra någon sekundärjäsning utan sen blir det direkt i flaska. Är två veckor för lite då eller ska man vänta lite till?
Än så länge ser det väl bra ut då?
Har stått i ett utrymme med jämn temperatur runt 20C med lite indirekt solljus.
Jag tänkte låta det stå i tankarna i två veckor. Kommer inte göra någon sekundärjäsning utan sen blir det direkt i flaska. Är två veckor för lite då eller ska man vänta lite till?
Använder den här tråden som en liten dagbok. Bubblade på bra idag. Inga konstiga lukter. Temperatur på 19-20C i kärlen (har monterat jästermometer utan på).
Om några dagar borde det sluta bubbla väl?
Om några dagar borde det sluta bubbla väl?
Härligt att det går bra för dig! Peppande läsning för en som är lite nervös inför dennes perimärbryggd om ett par veckor (när arbetsbördan blivit lite lättare).
Tack Beernoob för peppet själv! Än så länge vet jag inte om det går nå bra, ingen uppenbar katastrof iaf.
Så här 5:e dagen kan jag rapportera snäppet mindre bubbelaktivitet men fortfarande 3-4 bubblor i minuten. Idag var det kallare så kärlen var nere på 18-19C som jag kunde se. Inga konstiga lukter eller annat att anmärka. Snart är man halvvägs i primärjäsningen tänkte köra 2v i ursprungskärlen och sen i flaska. Har totalt sett bra flaskor för 20l, behöver kanske 35l, vågar man sig på att fylla på välrengjorda 1.5l PET?
Det är ju inte direkt någon tjusig öl jag bryggt och den kommer inte lagras så länge så det kanske inte spelar så stor roll vilken flaska man har men jag vill inte ha några flaskbomber. Vad tror ni?
Så här 5:e dagen kan jag rapportera snäppet mindre bubbelaktivitet men fortfarande 3-4 bubblor i minuten. Idag var det kallare så kärlen var nere på 18-19C som jag kunde se. Inga konstiga lukter eller annat att anmärka. Snart är man halvvägs i primärjäsningen tänkte köra 2v i ursprungskärlen och sen i flaska. Har totalt sett bra flaskor för 20l, behöver kanske 35l, vågar man sig på att fylla på välrengjorda 1.5l PET?
Det är ju inte direkt någon tjusig öl jag bryggt och den kommer inte lagras så länge så det kanske inte spelar så stor roll vilken flaska man har men jag vill inte ha några flaskbomber. Vad tror ni?
Så där! Då har man tvättat/diskat (låter roligare att säga att man tvättat) 24 bruna 33cl flaskor = 8l. Tvättade också 6l PET-flaskor. Plus det har jag 24st Coopers 0.5l flaskor = 12l. Sammanlagt 8+6+12=26l, behöver alltså en 10l till. Hmmm det får jag försöka ordna, varför bryggde jag 2 satser? Får fundera på det medans jag dricker mer öl på glasflaska (det godaste sättet att få tag i flaskor).
Hade lite tid idag att tvätta flaskor som ska användas nästan exakt om 1v för att tappa upp ölet på flaska. Idag bubblade det på med kanske 2bubblor i minuten vi 18C.
Blir nog bra det här. Återkommer.
Hade lite tid idag att tvätta flaskor som ska användas nästan exakt om 1v för att tappa upp ölet på flaska. Idag bubblade det på med kanske 2bubblor i minuten vi 18C.
Blir nog bra det här. Återkommer.
Kollade till allt idag. Såg bra ut men det var lite kallare idag, kanske 17 i kärlen. Det är här 11e dagen i jäskärlet men det bubblade någon gång under de 2 minuter jag höll uppsikt. På fredag blir det att buteljera!
Dags att börja buteljera! Imorgon ska jag rengöra alla flaskor och på fredag smäller det med buteljering. Fick med två påsar "carbonation drops" som ska räcka till 41l, ska jag bara strunta i dom, har ju läst Palmer som förespråkar att hälla över i ett annat kärl och blanda i socker. Jag kommer ändå tappa över i ett annat kärl eftersom jag inte har någon bra hävert men ett extra kärl med bra tappkran. Känns helt klart smidigare att tappa från tappkran än dålig hävert.
Vad tror ni vågar man lita på carbonation drops? Jag har läst en del bra recensioner på nätet. Så här i efterhand när man lärt sig mer känns carbonation drops mest som dyrt socker. Om jag inte hör något så kör jag med dessa, har ju ändå köpt dom redan.
Vad tror ni vågar man lita på carbonation drops? Jag har läst en del bra recensioner på nätet. Så här i efterhand när man lärt sig mer känns carbonation drops mest som dyrt socker. Om jag inte hör något så kör jag med dessa, har ju ändå köpt dom redan.
hävertar du över till det andra jäskärlet eller har du kran på bägge? Antar att du då använder slang så du inte syresätter
Fyller du över så koka en lag med 2-3 dl vatten och den mängd socker som behövs
Kör du Coopers Carbonation Dropss gäller följande.
1 drop till en 33 cl flaska
1½ drops till 50 cl flaska
2 drops till en 7+ cl flaska
3 drops till en 1 liters flaksa osv
Med andra ord, ca 1 drop per 33 cl
Klyv dem utan att riskera infektion är ett het tips om du har 50 cl:are...
Fyller du över så koka en lag med 2-3 dl vatten och den mängd socker som behövs
Kör du Coopers Carbonation Dropss gäller följande.
1 drop till en 33 cl flaska
1½ drops till 50 cl flaska
2 drops till en 7+ cl flaska
3 drops till en 1 liters flaksa osv
Med andra ord, ca 1 drop per 33 cl
Klyv dem utan att riskera infektion är ett het tips om du har 50 cl:are...
J: Mexican RIS
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
L: Barley Wine,
D: Bel-Iti Apa,Take This Beer, Czech Pilsner, Wai-Iti Apa,
Tack Brandis för bra tips!
Kommer häverta över från jäskärl (som inte har kran) till kärl med kran med hjälp av slanghävert. Tyvärr måste jag suga igång häverten så jag hoppas grönölet smakar gott. Ska göra mitt bästa att torka av slangen efteråt innan slangen släpps över i kärlet, inte optimalt.
Idag har jag rengjort (gjorde en lösning av VWP som allt dränktes och fylldes med):
2st 2l PET = 4l
7st 1.5l PET = 10.5l
24st 0.5l PET (coopers bruna) = 12l
28st 33-35cl bruna glasflaskor = 9.3l
Totalt 4+10.5+12+9.3= 35.8l
Dessutom rengjort utrustning och kapsyler. Nu står allt och väntar med plastfolie runt sig.
Har cirka 40l öl men några liter är ju bottensats som jag gärna slipper dricka.
Imorgon blir det första gången på två veckor jag smakar. Hoppas att det är utjäst och utan mögel eller infektion.
Kommer häverta över från jäskärl (som inte har kran) till kärl med kran med hjälp av slanghävert. Tyvärr måste jag suga igång häverten så jag hoppas grönölet smakar gott. Ska göra mitt bästa att torka av slangen efteråt innan slangen släpps över i kärlet, inte optimalt.
Idag har jag rengjort (gjorde en lösning av VWP som allt dränktes och fylldes med):
2st 2l PET = 4l
7st 1.5l PET = 10.5l
24st 0.5l PET (coopers bruna) = 12l
28st 33-35cl bruna glasflaskor = 9.3l
Totalt 4+10.5+12+9.3= 35.8l
Dessutom rengjort utrustning och kapsyler. Nu står allt och väntar med plastfolie runt sig.
Har cirka 40l öl men några liter är ju bottensats som jag gärna slipper dricka.
Imorgon blir det första gången på två veckor jag smakar. Hoppas att det är utjäst och utan mögel eller infektion.
Uppdaterar under förmiddagen medans jag jobbar hemma =)
08.00:
Smakade av min Coopers Apa som just nu rinner över i hink. Smak: God lättölig smak lite lätt kolsyrad, bra bitterhet, inga konstiga bismaker, dock ganska grumlig. Inte särskilt blommig humle men ändå mer komplex humlesmak, lätt grapefruktig utöver bara bitterhet. FG blev strax under 1010, kanske 1009? Jag mätte OG för varmt så riktigt OG var 1042(+) vilket ger ABV = 4.3-4.4% . Det är jag nöjd med, trevlig styrka!
Nu 09:44 är Coopers upptappad på flaska. Blev 14st 33cl, 3st 1.5l, 1st 2l, 12st 0.5l. Totalt 4.7+4.5+2+6=17.2l
Har haft lite problem med att häverta över Muntons IPA fått starta om häverten. Försöker vara noggran men när man måste suga igång häverten finns det väl stor risk för infektion kan jag tänka mig.
Muntons smakar gott, ingen tydlig jästsmak, bra bitterhet som är lite blommigare. Smakar mer karamell/kola än Coopers APA. FG blev 1007-1008 så ungefär samma ABV. Bra!
10:30 är Muntons upptappad. Blev också bra! Blev totalt 20l. Men hade bara flaskor till dryga 18l. Nu är det mesta rengjort!
Rengjorde och kokade en glasburk som jag hällde över det mesta kompakta av jästslurryn i.
Så här på kvällen kan jag också rapportera att den liter av grönöl jag druckit som inte fått plats i flaskor smakade helt ok och jag har inte blivit sjuk än. Det är dock tydligt att det finns mycket grumlighet i ölet, troligtvis jäst.
Bilder:
Muntons IPA och Coopers Australian Pale Ale, Coopers är den oranga:

Nästan 40l öl:

Länk till bilder: http://imgur.com/a/3ZgaZ
Frågor:
Får ta och skaffa kyl för kallkraschning eller vad är bästa tipset för klarare öl?
Är det någon idé att spara jästen, blir det bra?
08.00:
Smakade av min Coopers Apa som just nu rinner över i hink. Smak: God lättölig smak lite lätt kolsyrad, bra bitterhet, inga konstiga bismaker, dock ganska grumlig. Inte särskilt blommig humle men ändå mer komplex humlesmak, lätt grapefruktig utöver bara bitterhet. FG blev strax under 1010, kanske 1009? Jag mätte OG för varmt så riktigt OG var 1042(+) vilket ger ABV = 4.3-4.4% . Det är jag nöjd med, trevlig styrka!
Nu 09:44 är Coopers upptappad på flaska. Blev 14st 33cl, 3st 1.5l, 1st 2l, 12st 0.5l. Totalt 4.7+4.5+2+6=17.2l
Har haft lite problem med att häverta över Muntons IPA fått starta om häverten. Försöker vara noggran men när man måste suga igång häverten finns det väl stor risk för infektion kan jag tänka mig.
Muntons smakar gott, ingen tydlig jästsmak, bra bitterhet som är lite blommigare. Smakar mer karamell/kola än Coopers APA. FG blev 1007-1008 så ungefär samma ABV. Bra!
10:30 är Muntons upptappad. Blev också bra! Blev totalt 20l. Men hade bara flaskor till dryga 18l. Nu är det mesta rengjort!
Rengjorde och kokade en glasburk som jag hällde över det mesta kompakta av jästslurryn i.
Så här på kvällen kan jag också rapportera att den liter av grönöl jag druckit som inte fått plats i flaskor smakade helt ok och jag har inte blivit sjuk än. Det är dock tydligt att det finns mycket grumlighet i ölet, troligtvis jäst.
Bilder:
Muntons IPA och Coopers Australian Pale Ale, Coopers är den oranga:

Nästan 40l öl:

Länk till bilder: http://imgur.com/a/3ZgaZ
Frågor:
Får ta och skaffa kyl för kallkraschning eller vad är bästa tipset för klarare öl?
Är det någon idé att spara jästen, blir det bra?
Den sista bilden när ölen ligger i flaskor, då är man nöjd med sig själv 
http://glennisbrewingbeer.tumblr.com/ Bryggning i Glenntown