Första buteljeringen och primningen

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Hej!

Det är alldeles strax dags tappa vår första öl på flaska, och jag har ett par undringar:

För det första har vi hoppat över omtappning för sekundärjäsning för att undvika risker med syresättning och infektion så här i början. I botten ligger alltså jästen och lurar, antagligen ganska tryggt, och högst upp skvimpar en massa torrhumle. Vi har en tappkran i jäshinken några cm upp från botten. Problemet: Hur får vi ut så mycket öl som möjligt utan att få med så mycket skräp? Eventuellt kommer ju humlebladen att hopas vid tappkranen och fungera som ett improviserat filter, men är ölen högst upp där humlen flyter för humlig? Ja, ni förstår. Man kan verkligen grubbla på allt. ;)

För det andra har jag vridit och vänt på primningen och efter en vända i sockerlagsland landat hos mockabitsocker. Fråga: Några invändningar mot metoden? Jag tycker ju att den borde öka infektionsrisken en del eftersom sockret inte direkt är sterilt, men det kanske inte är nån fara?

Tack på förhand för eventuella svar!

/kalle.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

ImageUploadedByTapatalk1338939439.685122.jpg
:)
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Re: Första buteljeringen och primningen

Inlägg av OleFattGuy »

Jag kör utan sekundärjäsning och med mockabitsocker och tycker att det funkar bra. Det har hänt att jag fått "gushers" dvs flaskor som sprutar vid öppnandet, men vet inte om det beror på infekterade mockabitar, bristande hygien eller nåt annat. Iakttag sträng hygien, nyöppnat mockabitsockerpaket och inget slabbande med hävert (inte suga på den!), så ska det nog gå bra.

Ang torrhumlingen; Har inte ens tänkt tanken att det skulle vara för mycket humle (förekommer det?;)) i toppskiktet. Jag tycker att du inte ska bekymra dig om det, försök i stället att märka åtminstone en flaska från bottenlagret och en från topplagret som du kan köra ett A/B-test på?
Om det verkligen bekymrar dig, kan du ju använda en omtappning (med sockerlag å allt) till en flaskningshink där allt blandas... så slipper du även ev risk med infekterade mockasockerbitar.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Tack för svaret!

Ölet är förstås redan på flaska, som synes ovan. Det gick bra, även om humleblad på villovägar emellanåt ställde till det genom att fastna i flaskfyllaren så ventilen inte slöt tätt. Just på grund av humlen blev det antagligen mer spill än nödvändigt. Nästa gång prövar vi nog med humlepåse, även om jag spontant tycker det _känns_ bättre att lägga i humlekottarna direkt i kärlet. Kanske också att vi tappar om, antingen för sekundärjäsning eller inför buteljering. Det kom en del jästklumpar i början som antagligen hopat sig i kranen, som jag gärna i möjligaste mån undviker bästa gång.

Försökte filtrera med silduk mellan kran och slang, men avbröt efter några enstaka flaskor eftersom det nog syresatte ölet alldeles för mycket. (Jag märkte varken de flaskorna eller de närmast botten/toppen, som jag hade tänkt göra. Det gick liksom lite för snabbt för det.)

Nu har den långa väntan på att kolsyrejäsningen ska bli klar inletts. Och på att få sätta nästa brygd. Otålighet är bara mellannamnet.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

PS. Nyöppnat socker varje gång? Jag kommer att drunkna i oanvända sockerbitar! ;)
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Foodhead 1 skrev:PS. Nyöppnat socker varje gång? Jag kommer att drunkna i oanvända sockerbitar! ;)
Heh. Ja om du bara använder mockabitsocker till flaskning, så är det ju inte nödvändigt. Jag tänkte mer på om du hämtar ditt sockerpaket från fikabordet bland lagårdsdrängarna vid elvakaffet efter mockning, typ :P ...
Stäng till ordentligt (plastfolie kanske?) och ställ undan på dammfri plats, så kan du nog använda samma paket.
Användarens profilbild
bjolu340
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av bjolu340 »

En fördel med att tappa om till en ren jäshink med kokt sockerlag i är ju att sockret då är steriliserat av kokningen och att du lättare kan se till att du slipper partiklar i flaskfyllaren.

Det var väl två fördelar förresten.
Användarens profilbild
Foodhead 1
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av Foodhead 1 »

Ja, nåt kommer att ske annorlunda nästa gång. Inte för att det gick helt åt skogen, inte alls, men för att pröva lite vad som känns bäst.

Återstår nu att komma på ett bra recept på en ganska lätt och ljus, somrig och frisk apa, som kontrast till den här som blir åt det mörkare och starkare hållet. Inte helmalt riktigt än, dock. Ljust maltextrakt och stöpning av ljus karamellmalt. (Carapils?) Kanske Simcoe, antagligen Nelson. Vad roligt det är, det här. :)

Tack för svaren!

/kalle.
Skriv svar