Dry Stout med APA-ingridienser

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

StefB
Satsbryggare
Satsbryggare

Dry Stout med APA-ingridienser

Inlägg av StefB »

Hej. För någon månad sedan blev min allra första bryggning klar, en APA som blev klart över förväntan. Nu har flaskorna börjat tömmas och jag börja fundera över nästa sats. Jag passade på att köpa lite extra av alla ingredienserna, vilket gör att jag nu har en del över. En tanke jag har är att försöka brygga en helt annan typ av öl och enbart byta ut några få ingredienser mot vad som användes till APAn. Detta dels för att passa på att använda råvarorna jag har, men även för att jag tycker det är ett spännande experiment, se om smakerna känns igen etc.

Jag har använt BeerTools och tagit fram detta recept på en dry stout:

2.7 kg Pale Ale Malt; Weyermann info
0.38 kg Black Malt; Castle Malting info
0.29 kg Crystal 100; Bairds Malt info
0.18 kg Oat Flakes; Gilbertson & Page info
20 g Amarillo® (Whole, 8.5 %AA) boiled 60 min. info
15 g Amarillo® (Whole, 8.5 %AA) boiled 15 min. info
10 g Cascade (Whole, 5.50 %AA) boiled 1 min. info
Yeast : Fermentis US-05 Safale US-05 info

Predicted Dry Stout
Original Gravity 1.049 1.036 - 1.050
Terminal Gravity 1.010 1.007 - 1.011
Color 30.77 °SRM 25.00 - 40.00 °SRM
Bitterness 41.3 IBU 30.00 - 45.00 IBU
Alcohol (%volume) 5.1 % 4.00 - 5.00 %

Skillnaden i ingridienser mot APAn är att Carapale-malt bytts mot Black Malt, oat flakes har lagts till plus att proportionerna mellan ingredienserna har ändrats.

Tror ni att detta recept blir bra? Några förslag på förbättringar?

Jag är inte helt låst på att det måste bli en stout. Det vore även intressant med förslag på andra öltyper som kan göras med liknande ingredienser. Förslag?
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Re: Dry Stout med APA-ingridienser

Inlägg av Punisher »

Nu har jag själv inte använt black malt, men är det inte bara en "färggiva" som man använder den till, då den kan rubba smakgivan oerhört mycket. Andra vet säkert mer än mig om detta, men har för mig att man ska vara ganska sparsam med black malt, då den som sagt ger en stor smak.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inlägg av OleFattGuy »

Punisher skrev:Nu har jag själv inte använt black malt, men är det inte bara en "färggiva" som man använder den till, då den kan rubba smakgivan oerhört mycket. Andra vet säkert mer än mig om detta, men har för mig att man ska vara ganska sparsam med black malt, då den som sagt ger en stor smak.
Hittade följande citat:

"The key ingredient in a classic Irish Stout is Roasted Barley. Roast Barley gives Irish Stout its classic dry coffee-like flavor, deep dark color, and white foamy head. Unlike other dark malts, Roast Barley is made from unmalted barley grain that is roasted at high temperature while being lightly sprayed with water to prevent it from burning. Roast Barley is intensely dark, around 500-550 L, but amazingly the unmalted barley produces a white head on the beer as opposed to the darker head made by other malts.

In many commercial dry stouts, Roast Barley is the only specialty grain used. For a Dry Irish Stout, Roast Barley makes up around 10% of the grain bill. Those that don’t use Roast Barley will almost always used Black malt as a substitute."

Så det funkar nog med black malt, upp till 10% kanske?

Om du vill göra en typisk dry stout så är nog inte de amerikanska humlesorter du tänkt använda ett bra val. Klassiska sorter är snarare East Kent Golding eller Fuggle eller så. Sen tror jag att man traditionellt har bara en sparsam bittergiva, inget mer, då typen inte skall framhäva humlearomer. Det hindrar ju inte att du experimenterar och får fram en ny variant, men typisk blir den inte,
Punisher
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
Kontakt:

Inlägg av Punisher »

OleFattGuy skrev: Hittade följande citat:

"The key ingredient in a classic Irish Stout is Roasted Barley. Roast Barley gives Irish Stout its classic dry coffee-like flavor, deep dark color, and white foamy head. Unlike other dark malts, Roast Barley is made from unmalted barley grain that is roasted at high temperature while being lightly sprayed with water to prevent it from burning. Roast Barley is intensely dark, around 500-550 L, but amazingly the unmalted barley produces a white head on the beer as opposed to the darker head made by other malts.

In many commercial dry stouts, Roast Barley is the only specialty grain used. For a Dry Irish Stout, Roast Barley makes up around 10% of the grain bill. Those that don’t use Roast Barley will almost always used Black malt as a substitute."

Om du vill göra en typisk dry stout så är nog inte de amerikanska humlesorter du tänkt använda ett bra val. Klassiska sorter är snarare East Kent Golding eller Fuggle eller så. Sen tror jag att man traditionellt har bara en sparsam bittergiva, inget mer, då typen inte skall framhäva humlearomer. Det hindrar ju inte att du experimenterar och får fram en ny variant, men typisk blir den inte,
Se där, fick man fel ändå :lol: Black malt är nog helt ok att använda då.
StefB
Satsbryggare
Satsbryggare

Inlägg av StefB »

OleFattGuy skrev:"The key ingredient in a classic Irish Stout is Roasted Barley. Roast Barley gives Irish Stout its classic dry coffee-like flavor, deep dark color, and white foamy head. Unlike other dark malts, Roast Barley is made from unmalted barley grain that is roasted at high temperature while being lightly sprayed with water to prevent it from burning. Roast Barley is intensely dark, around 500-550 L, but amazingly the unmalted barley produces a white head on the beer as opposed to the darker head made by other malts.

Aha, tror att jag byter ut svartmalten mot rostat korn istället då. Var osäker på vad som normalt brukade användas.

Jag kommer antagligen även dra ner på de senare humlegivorna för att hålla tillbaka humlearomerna som du är inne på. Kanske enbart köra med Amarillo, och enbart tillsatt relativt tidigt i koket. Det blir väl inte helt traditionellt med amerikansk humle, men förhoppningsvis ändå gott.

Tack för tipsen!
Skriv svar