Jag körde igång en hink med ale och använde mig av en utgången California V ale (White Labs rör). Bäst före-datum var 6:e mars, men den såg frisk ut och jag chansade på att det skulle funka. Jag gjorde alltså ingen odling på den. Dumdristigt, kanske nån säger, men det är också en tjusning att se vad som händer när man prövar sig fram i öltillvaron. Jag hade spätt alen till ett OG på 1040. Nu, efter två dygn, är det inte mycket av aktivitet i hinken. Den är inte helt livlös, men i jämförelse med "brorsan" (OG 1050) som står bredvid och jäser med torrjäst, är det en avsevärd skillnad. Kan jag tillsätta torrjäst nu efter två dygn i hinken och "rädda" den på så vis, eller ska jag ta det lugnt och vänta ut den? Vad kan hända om man blandar två olika jästkulturer?
Mvh Erik
Dubbel jästgiva i seg bytta?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Dubbel jästgiva i seg bytta?
Vänta minst 5 dagar och lita inte på bubblorna från jäsröret, det kan vara otätt så att kolsyran smiter ut andra vägar. Jag tror det kommer fungera, jästen är inte så himla gammal och du har ett ganska lågt OG, så vänta innan du häller i en annan jäst.
Nästa gång gör du en förkultur så slipper du ligga sömnlös på natten
Nästa gång gör du en förkultur så slipper du ligga sömnlös på natten
-
brandemannen
- Torrhumlare

Mät iaf innan du häller ner ny jäst. Eftersom den var så låg i vörtstyrka så är det ju inte omöjligt att den jäst ner sig en hel del.
Tackar för snabb respons!
Jag väntade och fick min belöning, nu bubblar det så fint i båda hinkarna. Jag ska prova att sekundärjäsa den här gången, det kanske kan bidra till ett klarare öl. Nästa gång blir det förkultur, som sagt.
Jag väntade och fick min belöning, nu bubblar det så fint i båda hinkarna. Jag ska prova att sekundärjäsa den här gången, det kanske kan bidra till ett klarare öl. Nästa gång blir det förkultur, som sagt.