SM 2012 - Folkets val

Allt om Svenska Mästerskapen i Hembryggd Öl 2011 i Uppsala

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

SM 2012 - Folkets val

Inläggav Fredrik Almgren » onsdag 2012-04-25 12:28

Hej

Det kommer frågor om detta via email så jag tänkte att det fick bli en egen tråd om detta.

Om man bara vill tävla i Folkets val - hur gör man då?

Jo - man anmäler sin öl via webbregistreringen. Just nu har webbregistreringen stängt. Rent
tekniskt skulle det funka att idag öppna den för anmälan enbart till folkets val. MEN vi
tror att det är bättre att vänta tills i nästa vecka när vi passerat sista inlämningsdag av
ölen som skall vara med i domartävlingen. Detta för att det skall vara tydligt att det inte
längre går att anmäla öl till domartävlingen.

Så omkring 5 maj kan ni vänta er att det går att anmäla öl som enbart skall vara med i
folkets val. Hur länge registreringen kommer att hålla öppet beror på när den som skall
sätta ihop SM-programmet behöver skicka sina original till tryck. Så det datumet kommer
att meddelas senare.

Oklarheter? Ställ din fråga i denna tråd!
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav assistredo » onsdag 2012-04-25 12:58

Jo, det gäller klassificeringen, d.v.s vilken av de tre grupperna ens öl kommer att tävla. Det här brukar ju variera med åren och frågorna kommer också då.

När det gäller öl som också deltar och registrerats i domartävlingen så kan man inte välja vilken vilken grupp ölet ska tävla, eller...? Om jag inte minns fel kunde man på något sätt välja vid något tidigare år, eller...?

Hur som helst, årets indelning - underjästa, överjästa och unika öl - hur kommer denna att relateras till typindelningen i definitionerna i domartävlingen vad avser öl även deltagande i domartävlingen? Jag utgår då ifrån att man då inte bestämmer själv.

Hur kommer frågan hanteras i övrigt vad gäller öl endast deltagande i Folkets Val?
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Fredrik Almgren » onsdag 2012-04-25 15:41

Jag vet inte för jag har inte bestämt reglerna och men inte heller fått ngn begäran om ngt
speciellt. Därför tror jag att det kommer att gå till så att man när man registrerar sitt öl
väljer bland de klasser som finns enligt typdefinitionerna och att det sedan är de tävlingsansvariga
för SM som manuellt sorterar in ölen i de tre grupperna beroende på vad man har anmält ölet som.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Fredrik Almgren » fredag 2012-05-04 11:00

Så - nu kan den som vill regga sina öl som bara skall vara med i folkets val iom att inlämningen
av öl till domartävlingen nu är klar.
My hope is hops
Användarvisningsbild
Fredrik Almgren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1408
Blev medlem: lördag 2006-10-07 17:54
Ort: Stockholm, Årsta

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Olsvamlarn » onsdag 2012-05-09 16:15

Angående själva SM-dagen. Jag har hört att det kommer finnas en kylcontainer i lokalen. Kan man hämta öl därifrån under hela dagen? Eller kommer den bara vara öppen nån timma innan SM börjar? Jag tänkte att det vore fint om man kunde hålla sin öl kyld där under dagen.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Jonas » torsdag 2012-05-10 16:03

För närvarande är det uthämtning när bryggarna får tillgång till lokalen som gäller.
Dvs man kommer inte att kunna hämta öl under tävlingens gång, dels beroende på personalbrist, men också beroende av utrymningsskäl.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav VsX » torsdag 2012-05-10 17:15

En kort fråga: Tänkte ha bryggprotokoll på ölet jag ställer upp med på plats. Är det krav på att man använder det som går att få ut via anmälningssidan? Det fungerar nämligen inget vidare med mitt recept. Kombinationen av för långt namn och för många humlegivor gör att det ser riktigt konstigt ut.
VsX
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 150
Blev medlem: söndag 2010-09-19 18:43
Ort: Stockholm

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Uffe H » torsdag 2012-05-10 18:39

Här kommer svar på några frågor.
Kylcontainern kommer inte vara tillgänglig under hela tävlingsdagen då den kyls med Co2-is finns allvarliga hälsorisker när man ställer in/tar ut saker. Vi kommer försöka lösa detta om det går att ha några tillfällen under dagen som vi kan "lämna ut fat/flaskor".

Förtydligande av folketsvalklasserna
Tävlingsklasser kommer att vara/följa 2012 års typdefinitioner ,
Klass 1xx underjästa öl klass 1 och 2 samt övriga underjästa öl utom klass 10 och 11.
Klass 2xx överjästa öl klass 3-9 med undantag för underjästa öl som smugit sig in i dessa klasser
Klass 3xx unika öl oavsett jäst- och/eller bakterier i klasserna 10 och 11 vilket kan vara krydd-, frukt-, grönsaks- och andra finurliga öl.

Protokoll/Recept Det är naturligtvis jättetrevligt om det finns protokoll på ölen som serveras i Folkets val men detta är inte något krav under SM-dagen. Krav är det däremot att man lämnar alla uppgifter i samband med registreringen på hemsidan.

Väl mött på SM
/Uffe Henryson
SM/SKM-General 2012
Uffe H
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 21:26
Ort: Uppsala

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Tummen » torsdag 2012-05-10 20:59

Om man vill bjuda på något tilltugg i FV är det något man behöver tänka på, eller är det bara att tuta och köra?

/Tommy
Användarvisningsbild
Tummen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: söndag 2009-07-05 23:06

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Uffe H » fredag 2012-05-11 08:37

Brukar vara populärt med tilltugg, tänker du dig en hel buffe ska du nog komma tidigt så du får plats. Möjligen bör man vara tydlig när det gäller innehåll (allergier) annars är det nog bara att köra.

/Uffe
SM/SKM-General 2012
Uffe H
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 21:26
Ort: Uppsala

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Jonas » fredag 2012-05-11 13:02

VsX skrev:En kort fråga: Tänkte ha bryggprotokoll på ölet jag ställer upp med på plats. Är det krav på att man använder det som går att få ut via anmälningssidan? Det fungerar nämligen inget vidare med mitt recept. Kombinationen av för långt namn och för många humlegivor gör att det ser riktigt konstigt ut.


Ett vettigt bryggprotokoll som är enkelt att läsa är fullt tillräckligt.
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare
 
Inlägg: 390
Blev medlem: måndag 2006-10-23 16:25
Ort: Nyköping

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Tomas J » lördag 2012-05-12 18:00

Jag har anmält till folkets val, en IPA som är något beskare än vad reglerna förskriver 69 istället för max 60.

Den hamnar då i klassen 11 c specialöl och i folkets val klass 3.

Där vill inte jag att den skall vara utan den borde ligga i klassen överjästa öl.

Hur göra?

/Tomas
Tomas J
Tomas J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2007-11-15 18:27
Ort: Svenljunga

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav assistredo » måndag 2012-05-14 00:52

Jag har inte varit inne i webbregistringen bara för folkets val ännu men den är väl inte annorlunda än den "vanliga" eller...?
Matar du in ölet som en IPA hamnar väl den där även om IBU är lite högre än gränsen i definitionerna. Ölet "hoppar" väl inte automatiskt över till 11C om IBU är lite "för högt".

Dessutom lär du väl inte ha gjort någon avancerad kemisk analys för att bestämma värdet. Det finns ju olika metoder (Rager, Tinseth, Gareth etc.) att beräkna det här utifrån de uppgifter om alfa på humlen som man och de kan ge rätt så olika värden sinsemellan. Därtill kommer att du kan inte vara helt säker om siffrorna på humlepåsen stämmer med tanke på lagringstid- och -sätt. Till slut gäller väl också vad vörtkokningen verkligen har resulterat i. På hembryggarnivå faller väl 9 punkter inom felmarginalen.
Björn Petersson
Användarvisningsbild
assistredo
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Linköping

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav PeO » måndag 2012-05-14 09:19

I folkets val tävlar men i helt andra klasser, se inbjudan. Det är därför inte så viktigt i vilken klass man registrerar ölen, bara den blir registrerad.
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla

Re: SM 2012 - Folkets val

Inläggav Tomas J » måndag 2012-05-14 17:16

Jag tackar för tipsen.
Jag har kollat hur systemet fungerar vid inmatning av öl till fokets val.
OG, FG och alkoholhalt måste ligga inom gränserna för öltypen, däremot så släppts öl igenom som låg utanför med beskan.
Jag kan tycka att detta borde framgå vid inmatningen av receptet till folkets val, annars "lurar" ju systemet mej!
Undrar också om det var så när dommarölen matas in??

Tomas J
Tomas J
Tomas J
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: torsdag 2007-11-15 18:27
Ort: Svenljunga

Nästa

Återgå till SM 2012

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst