Hej!
Jag är en industridesignstudent som gör ett masters projekt där jag har som huvudtema "micro ölbryggning" Anledningen att jag gör detta inlägg är för att ni här på forumet förmodligen sitter på den bästa kunskapen! Mina frågor kommer här under och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp!
1) Är det någon som odlar malt eller humle hemma och hur går detta då till?
2) Ni som "diskar" era flaskor hur gör ni- vilka är er tips?
3) Allmäna tips om vad ni tycker bör utvecklas inom denna "industrin".
Förhoppningsvis så kommer detta projektet att både ställas ut så att det når folk- för att vissa hur många bra små lokala ölbryggare det finns och att det finns mer än storskaliga ölbryggare.
Återigen tack,
Joana Holmström
Industridesignprojekt- Hur gör man?
Moderatorer: martinb, Staffan Ulfberg, Webbgrupp
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Re: Industridesignprojekt- Hur gör man?
Då ingen annan svarat så hugger jag till.
1. Jag har (försökt att) odlat humle på min balkong i två halvtunnor. Två sorters dvärghumle, Golden Tassels och Prima Donna. Bägge tog sig men lämnade första året inga kottar utan fick i stället två olika sorters svamp/mögel den ena vit den andra svart. Nästa år kom bara Golden Tassel upp, men även denna sommar fick den nån slags svart svamp. Nu har jag planterat ut rotklumpen i trädgården då jag misstänker att en av orsakerna till att den blev angripen var att det var för liten jordmängd på balkongen. Vi får se. Nu är den utplanterad på ett halvskuggigt ställe och jag hoppas den klarar sig bättre, rotklumpen var i alla fall ganska stor kanske ett par decimeter i diameter men tillplattad.
Korn har jag ingen möjlighet eller lust att odla, då det ju även krävs rätt avancerade kunskaper och utrustning för att mälta och torka/kölna malten innan man kan göra öl av den. Jag har för mig att jag läste om någon som hade planer på detta, men det kanske var på humle.se forumet...
2. Jag diskar mina flaskor i diskmaskinen, efter att först ha rengjort dem med en sån här:
. Jag sköljer atlltid ur mina flaskor omedelbart efter att jag hällt upp ölen i glas, ser till att få bort jästen i botten innan jag ställer in dem i ett skåp för återanvändning.
3. Hmmm. Svår fråga. Mycket handlar om att göra det själv, givetvis, och för många är det en sport att bygga egna grejer allt ifrån enkla grejer som filter till hela avancerade datastyrda bryggverk. Vissa saker är relativt stora kapitalinvesteringar, t ex valskvarnar, och det leder en del till att hitta alternativa lösningar, antika kvarnar (typ kaffekvarnar eller foderkvarnar), manglar, pastamaskiner osv. Men det är lite av charmen i hobbyn också, att se finurliga lösningar gjorda av hemmapulare, inköpta i akvariebutiker, Kjell&Co, båtutrustning, ClasOhlson osv osv.
1. Jag har (försökt att) odlat humle på min balkong i två halvtunnor. Två sorters dvärghumle, Golden Tassels och Prima Donna. Bägge tog sig men lämnade första året inga kottar utan fick i stället två olika sorters svamp/mögel den ena vit den andra svart. Nästa år kom bara Golden Tassel upp, men även denna sommar fick den nån slags svart svamp. Nu har jag planterat ut rotklumpen i trädgården då jag misstänker att en av orsakerna till att den blev angripen var att det var för liten jordmängd på balkongen. Vi får se. Nu är den utplanterad på ett halvskuggigt ställe och jag hoppas den klarar sig bättre, rotklumpen var i alla fall ganska stor kanske ett par decimeter i diameter men tillplattad.
Korn har jag ingen möjlighet eller lust att odla, då det ju även krävs rätt avancerade kunskaper och utrustning för att mälta och torka/kölna malten innan man kan göra öl av den. Jag har för mig att jag läste om någon som hade planer på detta, men det kanske var på humle.se forumet...
2. Jag diskar mina flaskor i diskmaskinen, efter att först ha rengjort dem med en sån här:
. Jag sköljer atlltid ur mina flaskor omedelbart efter att jag hällt upp ölen i glas, ser till att få bort jästen i botten innan jag ställer in dem i ett skåp för återanvändning.3. Hmmm. Svår fråga. Mycket handlar om att göra det själv, givetvis, och för många är det en sport att bygga egna grejer allt ifrån enkla grejer som filter till hela avancerade datastyrda bryggverk. Vissa saker är relativt stora kapitalinvesteringar, t ex valskvarnar, och det leder en del till att hitta alternativa lösningar, antika kvarnar (typ kaffekvarnar eller foderkvarnar), manglar, pastamaskiner osv. Men det är lite av charmen i hobbyn också, att se finurliga lösningar gjorda av hemmapulare, inköpta i akvariebutiker, Kjell&Co, båtutrustning, ClasOhlson osv osv.
Tack för dina svar!
Gjorde prototyper för odling inomhus, men det kommer att variera för mkt beroende på ljusinsläpp och storlek på bygget för att det ska vara godtyckligt.Har nu istället styrt om och kommit i kontakt med ett antal lokala bönder för att se vad det finns för möjligheter för privatpersoner att arrendera och utveckla den lokala bryggningen på så sätt.
Vad gäller flaskrening är jag nu igång och testar för att kunna göra lite prototyper som underlättar processen för både mindre skalor upp till större mängder. Ska skicka iväg till labb för att se hur resultaten varierar också.
Återigen tack!
Gjorde prototyper för odling inomhus, men det kommer att variera för mkt beroende på ljusinsläpp och storlek på bygget för att det ska vara godtyckligt.Har nu istället styrt om och kommit i kontakt med ett antal lokala bönder för att se vad det finns för möjligheter för privatpersoner att arrendera och utveckla den lokala bryggningen på så sätt.
Vad gäller flaskrening är jag nu igång och testar för att kunna göra lite prototyper som underlättar processen för både mindre skalor upp till större mängder. Ska skicka iväg till labb för att se hur resultaten varierar också.
Återigen tack!
Tack för dina svar!
Återigen tack!
Återigen tack!
-
Årsta-Holger
- Helmaltsbryggare

1. Nej. Jag har "svarta fingrar" - motsatsen till gröna. Alla växter dör så fort de ser mig.
2. Jag diskar en del för hand, och en del i min lilla bänkdiskmaskin, som bara rymmer ca 23 flaskor, sedan sköljer jag dem med star san i flasksköljare: http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... sinfektion.
3. Håller helt och hållet med Ole ang. maltkrossar. De flesta på marknaden är vansinnigt dyra, och då är de inte ens elektriska! Det måste gå att få fram en kraftfull och effektiv elektrisk maltkross till ett bättre pris!
Mitt "drömbryggverk" skulle innhehålla en inbyggd tank för lakvatten. Jag tycker det är svårt och ganska jobbigt att värma så stora volymer lakvatten som krävs på en vanlig köksspis. Dessutom skulle mäskkärlet vara isolerat, så man inte behöver ngt liggunderlag. Och sist med inte minst: temperaturstyrning! De bryggverk med termostat som finns på marknaden idag verkar inte hålla måttet. Jag har själv inte provat, men flera hembryggare vittnar om att termostaten slår på och av hela tiden vid helt fel temperatur. Det finns tydligen ngt som kallas PID-regulator. Jag vet inte hur en sådan fungerar, men det lär tydligen vara mycket bättre än en termostat.
2. Jag diskar en del för hand, och en del i min lilla bänkdiskmaskin, som bara rymmer ca 23 flaskor, sedan sköljer jag dem med star san i flasksköljare: http://shop.humle.se/utrustning/flaskta ... sinfektion.
3. Håller helt och hållet med Ole ang. maltkrossar. De flesta på marknaden är vansinnigt dyra, och då är de inte ens elektriska! Det måste gå att få fram en kraftfull och effektiv elektrisk maltkross till ett bättre pris!
Mitt "drömbryggverk" skulle innhehålla en inbyggd tank för lakvatten. Jag tycker det är svårt och ganska jobbigt att värma så stora volymer lakvatten som krävs på en vanlig köksspis. Dessutom skulle mäskkärlet vara isolerat, så man inte behöver ngt liggunderlag. Och sist med inte minst: temperaturstyrning! De bryggverk med termostat som finns på marknaden idag verkar inte hålla måttet. Jag har själv inte provat, men flera hembryggare vittnar om att termostaten slår på och av hela tiden vid helt fel temperatur. Det finns tydligen ngt som kallas PID-regulator. Jag vet inte hur en sådan fungerar, men det lär tydligen vara mycket bättre än en termostat.
-
AlfredsHus
- Satsbryggare

Håller med att maltkrossar är dyra, vi gjorde som så att vi köpte ett valsverk från Crankandstein i USA, runda slängar 800 kr inkl frakt. Sen kopplade vi på en tvättmaskinsmotor, svetsa ihop en tratt. Och nu krossar vi runt 10kg malt på 6 minuter.
Finns bilder på vår hemsida
http://alfredshus.wordpress.com
Finns bilder på vår hemsida
http://alfredshus.wordpress.com