Hej Hop
Har prövat att tvätta jäst från mina egna bryggningar och har lyckats alldeles utmärkt. Nu skulle jag vilja pröva att ta jäst från köpeöl och odla fram. Men hur gör man då? Tvättar först? Slänger ner flaskslurryn direkt i en sötvört och gör förkultur för att odla fram fler celler?
Vilka steg brukar ni köra?
Tack på förhand
Odla upp jäst från flaska?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
-
math_dummy
- Torrhumlare

Re: Odla upp jäst från flaska?
Jag brukar börja med en svag vört för att inte chocka jästen.
OG på c:a 1020, dessutom inte någon stor mängd, kanske ett par deciliter.
Bra syresättning, omskakning och rumstemp för att jästen ska må bra.
Först när jag ser att jästen kommit igång ordentligt så matar jag på med mer och starkare vört.
Se till att ha väl rengjorda grejor så att inte någon annan otäck bacill tar över så brukar det gå bra.
Flaskan ska helst vara inte så gammal.
Kolla bäst föredatum och eventuellt tillverkningsdatum, ju äldre desto tröttare är jästen.
Det är inte alla flaskjästa öl som innehåller samma jäst som när man jäste ölet, men det är i regel undantag.
Engelska och belgiska ales går i regel utmärkt att odla fram jäst ur, samt även belgiska veteöl.
Man kan nog också prova andra flasköl.
Lycka till.
OG på c:a 1020, dessutom inte någon stor mängd, kanske ett par deciliter.
Bra syresättning, omskakning och rumstemp för att jästen ska må bra.
Först när jag ser att jästen kommit igång ordentligt så matar jag på med mer och starkare vört.
Se till att ha väl rengjorda grejor så att inte någon annan otäck bacill tar över så brukar det gå bra.
Flaskan ska helst vara inte så gammal.
Kolla bäst föredatum och eventuellt tillverkningsdatum, ju äldre desto tröttare är jästen.
Det är inte alla flaskjästa öl som innehåller samma jäst som när man jäste ölet, men det är i regel undantag.
Engelska och belgiska ales går i regel utmärkt att odla fram jäst ur, samt även belgiska veteöl.
Man kan nog också prova andra flasköl.
Lycka till.
Härliga tider, strålande tider 
Re: Odla upp jäst från flaska?
Har precis bryggt en best bitter på uppodlad jäst från Fullers ESB. Det är ganska lätt. Jag brukar ta en flaska och hälla upp ölen i ett glas och spara sista typ matskeden i flaskan. Sen häller jag i ca en matsked vört med og 45. Och lägger över lite plastfolie. Detta får stå några dagar. Första steget brukar vara lite segt så ha tålamod.
Sen kokar jag upp 1 dl vört på og 40 och kyler den och häller i flaskan. Låt jäsa några dagar och gör sedan en vört på 5 dl med og 45 och låter denna jäsa ut. Nästa steg gör jag 1 liter vört med og 50. När den har jäst ut så har jag jäst som räcker till 20 liter.
Hoppas det jag rätat ut nåt frågetecken.
Sen kokar jag upp 1 dl vört på og 40 och kyler den och häller i flaskan. Låt jäsa några dagar och gör sedan en vört på 5 dl med og 45 och låter denna jäsa ut. Nästa steg gör jag 1 liter vört med og 50. När den har jäst ut så har jag jäst som räcker till 20 liter.
Hoppas det jag rätat ut nåt frågetecken.