Hej!
Jag är en industridesignstudent som gör ett masters projekt där jag har som huvudtema "micro ölbryggning" Anledningen att jag gör detta inlägg är för att ni här på forumet förmodligen sitter på den bästa kunskapen! Mina frågor kommer här under och jag skulle verkligen uppskatta er hjälp!
1) Är det någon som odlar malt eller humle hemma och hur går detta då till?
2) Ni som "diskar" era flaskor hur gör ni- vilka är er tips?
3) Allmäna tips om vad ni tycker bör utvecklas inom denna "industrin".
Förhoppningsvis så kommer detta projektet att både ställas ut så att det når folk- för att vissa hur många bra små lokala ölbryggare det finns och att det finns mer än storskaliga ölbryggare.
Återigen tack,
Joana Holmström
Industridesignprojekt- Hur gör man?
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Industridesignprojekt- Hur gör man?
Nyfiken, hur refererar man till foruminlägg i en masters?
Think globally. Drink locally.
Hej studenten!
1) Man odlar inte malt.
Man mältar säd till malt.
Man kan använda olika sädesslag, det vanligaste är korn, men även vete, havre och råg förekommer.
Hur man mältar är en lång historia.
Kortfattat är att man fuktar säden, låter den gro lite grann, sedan torkas säden.
Se mer på http://www.shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4ltning
Humle: http://www.shbf.se/wiki/index.php/Humle
2) Hur man diskar? Är det ett skämt eller?
3) Förbättringar inom öltillverkningsindustrin.
Primärt skulle jag säga att återvinna energi och kolsyra/koldioxid i processen.
Det är en ganska energiintensiv industri och det försvinner en hel del spillvärme som skulle kunna tas till vara mera än vad som görs idag.
Kolsyran/koldioxiden som utvecklas under jäsningen tas tillvara av en del bryggerier, men jag tror inte att alla bryggerier gör det.
Blir det inte en väldigt tunn avhandling om det bara är dessa tre frågor?
1) Man odlar inte malt.
Man mältar säd till malt.
Man kan använda olika sädesslag, det vanligaste är korn, men även vete, havre och råg förekommer.
Hur man mältar är en lång historia.
Kortfattat är att man fuktar säden, låter den gro lite grann, sedan torkas säden.
Se mer på http://www.shbf.se/wiki/index.php/M%C3%A4ltning
Humle: http://www.shbf.se/wiki/index.php/Humle
2) Hur man diskar? Är det ett skämt eller?
3) Förbättringar inom öltillverkningsindustrin.
Primärt skulle jag säga att återvinna energi och kolsyra/koldioxid i processen.
Det är en ganska energiintensiv industri och det försvinner en hel del spillvärme som skulle kunna tas till vara mera än vad som görs idag.
Kolsyran/koldioxiden som utvecklas under jäsningen tas tillvara av en del bryggerier, men jag tror inte att alla bryggerier gör det.
Blir det inte en väldigt tunn avhandling om det bara är dessa tre frågor?
Härliga tider, strålande tider 
- Fredrik Almgren
- Maltrostare

Det måste inte vara ett skämt. Jag skulle svara så här:Kenneth skrev:2) Hur man diskar? Är det ett skämt eller?
Förr brukade vi köpa returglas på ICA/Konsum och diskningsprocessen var ungefär följande.
* Lägg i badkar med varmvatten för att lösa upp etiketter och skit i flaskorna
* Försök skölja ur fimpar, snus och mögel ur flaskorna
* Byt vatten i badkaret + häll i hushållsoda, fylla nog alla flaskorna med soda+vattenlösning
* Låt dra 20-60 min
* Skölj alla flaskor med flaskskölj i kökskranen
* Fyll på med öl
Numera är processen mera:
* Undvika flasktappning
* Spara använda 50 cl-flaksor och skölj ur dem genast efter tömning
* Rengör genom att skölja vatten i dem
* Sätt på aluminiumfolie på halsarna
* Kör i ugnen i 150 grader i 20 min
* Låt svalna
* Fyll på med öl
My hope is hops
-
OleFattGuy
- Vattenbehandlare

Svarade i din andra (identiska) tråd.
Haha, man referar inte utan man inspireras och sen testar man själv och gör prototyperpeps skrev:Nyfiken, hur refererar man till foruminlägg i en masters?
Tack för ditt svar Fredrik!
Ja, jag vet många som har "diskat" glasbehållare av olika slag hemma och det var därför jag undrade hur folk brukar göra med ölflaskor. Ska testa det du skrev och se om jag kan testa i ett labb här i Malmö sen.
Allt gott,
Joana
Ja, jag vet många som har "diskat" glasbehållare av olika slag hemma och det var därför jag undrade hur folk brukar göra med ölflaskor. Ska testa det du skrev och se om jag kan testa i ett labb här i Malmö sen.
Allt gott,
Joana