Lagrings tid på malt

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
jösse
Nybryggare
Nybryggare

Lagrings tid på malt

Inlägg av jösse »

Hej..
jag har inte hitta en sån här tråd så jag tänkte att jag skulle öppna en.. :roll:

jag tänkte att jag skull börja brygga mera från scratch.. ni vet malt humle jäst o vatten..men jag tänkte inte göra så mycket åt gången..
saken är att jag har beställt ca 6 kg blandad malt, men allt kommer ju inte gå åt på en gång så frågan är..
Hur länge kan man ha malet i skafferiet/garderoben utan att det blir dåligt..räcker det med att det är mörkt och torrt eller måste man tänka på gradantal?
Humlen går den att frysa? eller räcker det med kyl? lika med jäst hur länge är genomsnittliga livslängden på den(torrjäst)? i kylskåp? :?:
Vattnet...äsch onödig fråga :)

Tacksam för svar
Jösse
Användarens profilbild
Jonas
SHBF - Bryggkursledare

Re: Lagrings tid på malt

Inlägg av Jonas »

Även om färskkrossat är det bästa klarar sig nog din malt 6 månader i garderoben. Humlen packar du så lufttätt som möjligt och lägger i frysen. På torrjästen står bästföredatum, brukar väl ligga minst ett år framåt när man köper den hos Humle.
Vattnet ja... Bäst du fryser in en ordentlig laddning så du har till flera bryggningar :D
/J
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Lagrings tid på malt

Inlägg av gedman »

Om malten är okrossad håller den sig i upp till ett år, medan krossad börjar förlora i smak redan efter några månader. Mörkare malt håller sig kortare än ljus malt.
Skriv svar