Hej!
Jag har bryggt ett par öl nu men den generella besvikelsen är att det inte jäser ut tillräckligt. Ölet upplevs som lite för sött. Mellan 1015-1020 tycker jag är förjäkla sött.
Vad gör man för fel då?
Sen så brygger jag med Biab och tycker att jag har lite dålig effektivitet. Kan det vara att jag krossar malten för fint/grovt?
Beskan upplever jag också oftast som att den är för liten. Det känns som alla humlebeska och smak bara hamnar i bottensatsen.
Det senaste receptet så vräkte jag i med 60 ibu och det var ändå för klent.
Hjälp! Dålig utjäsning och effektivitet. BIAB
Moderatorer: martinb, Webbgrupp
Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
Re: Hjälp! Dålig utjäsning och effektivitet. BIAB
hej
Svårt att ge råd med så liten info.
Hög mäsktemp ger högre FG.
Vilken mäsk temp hade du?
Kommer du åt att mäta tempen överallt.
Du värmer inte under en falskbotten, där det blir för varmt?
För hög mäsktemp ger mer dextriner som gör FG högt.
Dock ger dextriner inte direkt någon sötma, snarare kropp.
Sötman kan bero på att jästgivan var för liten eller svag så att jäsningen stannar i förtid.
Kan också komma av karamelisering.
När jag var nybörjare så hade jag ingen stor kastrll.
Kokade ihop vörten i flera mindre kastruller och hällde tillbaka till den storsta när det blev plats.
Det gav en sötaktig smak, som inte var så lyckad.
Om du krossar för grovt får du sämre utbyte, har dock inget med sötman/FG att göra.
/Kjell
Svårt att ge råd med så liten info.
Hög mäsktemp ger högre FG.
Vilken mäsk temp hade du?
Kommer du åt att mäta tempen överallt.
Du värmer inte under en falskbotten, där det blir för varmt?
För hög mäsktemp ger mer dextriner som gör FG högt.
Dock ger dextriner inte direkt någon sötma, snarare kropp.
Sötman kan bero på att jästgivan var för liten eller svag så att jäsningen stannar i förtid.
Kan också komma av karamelisering.
När jag var nybörjare så hade jag ingen stor kastrll.
Kokade ihop vörten i flera mindre kastruller och hällde tillbaka till den storsta när det blev plats.
Det gav en sötaktig smak, som inte var så lyckad.
Om du krossar för grovt får du sämre utbyte, har dock inget med sötman/FG att göra.
/Kjell
Jag har en "falskbotten" Dvs ett uppochnervänt lock som ligger lite snett i botten eftersom handtaget är spetsigt.
Jag försöker röra så att vätskan under locket skall röra sig.
Påverkar hög halt av dextriner mätvärdet?
För mitt mätvärde är väll ganska högt om det hamnar mellan 1015-1020?
Jag har ju en kastrull jag kokar i, men den är ganska stor och det är svårt att få det att koka riktigt ordentligt.
Jag mäskar först på 62 i en halvtimme och sen höjer jag till 72 i en halvtimme.
Borde jag ändra där kanske?
Jäst har jag tillräckligt.
Har du något failsafe primningstips?
Jag tycker inte riktigt att jag får till rätt känsla och mängd kolsyra.
Jag brygger ju en apa typ.
Kan man krossa för fint egentligen?
Jag försöker röra så att vätskan under locket skall röra sig.
Påverkar hög halt av dextriner mätvärdet?
För mitt mätvärde är väll ganska högt om det hamnar mellan 1015-1020?
Jag har ju en kastrull jag kokar i, men den är ganska stor och det är svårt att få det att koka riktigt ordentligt.
Jag mäskar först på 62 i en halvtimme och sen höjer jag till 72 i en halvtimme.
Borde jag ändra där kanske?
Jäst har jag tillräckligt.
Har du något failsafe primningstips?
Jag tycker inte riktigt att jag får till rätt känsla och mängd kolsyra.
Jag brygger ju en apa typ.
Kan man krossa för fint egentligen?
Hej
Ja, OG mätaren visar maltos o dexrtiner
Maltosen jäses bort, men inte dextrinerna.
Man får bättre utbyte med mer finkrossad malt.
Däremot kan lakningen sätta igen om man krossat för fint.
Helst ska krossningen vara så fin som möjligt men med skalen hela.
Vid en normalbrygd med normal mycket karamellmalt och inget socker brukar FG ligga på ca 25% av OG.
Så hade du ett OG på ca 80 är det inte onormalt att få ett FG på strax under 20.
Har du mest basmalt o inga stora mängder specialmalt typ karamellmalt?
Mycket karamellmalt ger sötma o högt FG
Du har inte överdrivet varmt under locket utan en jämn temp 62 i 30 min o 72 i 30 min i hela kastrullen?
Mycket jäst i fin form ordentligt syresatt?
Mätfel kan det förstås vara, men troligen inte om ölen smakade sött.
Ingen överdriven upphettning så troligen inte karamellisering.
Du mäskar BIAB, har du en påse?
Mäter du temp i påsen eller utanför.
Kan du kanske ha stora temp skillnader i o utanför påsen?
Har du kollat att termometern stämmer.
Du har sött öl och dålig kolsyra,
Både sakerna kan orsakas av dålig jäst.
Jag antar att du mätte FG innan socker tillsatsen?
Smakade ölet sött vid buteljeringen också, innan socker tillsatsen?
Hur mycket socker använde du?
Gör ett experiment.
Öppna en flaska lägg i några korn torrjäst, ställ varmt och se om det börjar jäsa igen.
Om det gör det så är det jästen som var för dålig, annars inte.
Öppna en flaska o häll i lite socker, om det börjar jäsa är det inget fel på jästen.
/Kjell
Ja, OG mätaren visar maltos o dexrtiner
Maltosen jäses bort, men inte dextrinerna.
Man får bättre utbyte med mer finkrossad malt.
Däremot kan lakningen sätta igen om man krossat för fint.
Helst ska krossningen vara så fin som möjligt men med skalen hela.
Vid en normalbrygd med normal mycket karamellmalt och inget socker brukar FG ligga på ca 25% av OG.
Så hade du ett OG på ca 80 är det inte onormalt att få ett FG på strax under 20.
Har du mest basmalt o inga stora mängder specialmalt typ karamellmalt?
Mycket karamellmalt ger sötma o högt FG
Du har inte överdrivet varmt under locket utan en jämn temp 62 i 30 min o 72 i 30 min i hela kastrullen?
Mycket jäst i fin form ordentligt syresatt?
Mätfel kan det förstås vara, men troligen inte om ölen smakade sött.
Ingen överdriven upphettning så troligen inte karamellisering.
Du mäskar BIAB, har du en påse?
Mäter du temp i påsen eller utanför.
Kan du kanske ha stora temp skillnader i o utanför påsen?
Har du kollat att termometern stämmer.
Du har sött öl och dålig kolsyra,
Både sakerna kan orsakas av dålig jäst.
Jag antar att du mätte FG innan socker tillsatsen?
Smakade ölet sött vid buteljeringen också, innan socker tillsatsen?
Hur mycket socker använde du?
Gör ett experiment.
Öppna en flaska lägg i några korn torrjäst, ställ varmt och se om det börjar jäsa igen.
Om det gör det så är det jästen som var för dålig, annars inte.
Öppna en flaska o häll i lite socker, om det börjar jäsa är det inget fel på jästen.
/Kjell
-
Ale Bundy
- Vattenbehandlare

- Kontakt:
Jag mäskar ofta, 90min 65C sen 10-15min 75C, sedan "lakar" jag(silar över ca 10-15L 75C vatten över BIAB'en) för att få ut så mycket socker som möjligt.
Jag har kran i botten på grytan så jag släpper ut i jäshinken allt eftersom, tills dom 10-15L är slut. Då är det så lite socker kvar i malten att man kan skicka ev rester i avloppet.
Under stegningen till -> 75C så recirkulerar jag vörten för att få den blank samt hålla jämn temperatur.
Jag tror mäsktiderna är ditt största problem.
Har du underliggande värmekälla kan det vara vettigt att recirkulera vörten under upphettningen för att få bättre spridning(om kran finns).
Jag upplever det som att när man uppnått tänkt temperatur så stiger ofta ännu mer "värme stiger uppåt", jag har ändå termometern ca 25cm ner i maltbädden.
Resultat=bra/bästa utbyte med BIAB. Jag ligger nästan alltid runt 85% + En vört som är blank och fin utan grums.
Högt FG har jag själv problem med så där har jag inget tips
Tror jästemperaturen och dåligt förberedda förkulturer är min största bov.
Bästa primen har jag fått från någon här på forumet, koka 1dl vatten med 1 dl socker. Sen peta i 7,5ml till 50cl och 5ml till 33cl.
Min senaste förbättring på det området är att ta hem ett par gratis medicindoseringssprutor från apoteket (låtsas ha sjukt barn hemma om du inte har) . Dessa går att få in 6ml i. Så jag blandar då 55%socker/45%vatten istället för 50/50 och skjuter i. Dra lite Starsan i sprutan innan bara.
Mvh Fredrik
Jag har kran i botten på grytan så jag släpper ut i jäshinken allt eftersom, tills dom 10-15L är slut. Då är det så lite socker kvar i malten att man kan skicka ev rester i avloppet.
Under stegningen till -> 75C så recirkulerar jag vörten för att få den blank samt hålla jämn temperatur.
Jag tror mäsktiderna är ditt största problem.
Har du underliggande värmekälla kan det vara vettigt att recirkulera vörten under upphettningen för att få bättre spridning(om kran finns).
Jag upplever det som att när man uppnått tänkt temperatur så stiger ofta ännu mer "värme stiger uppåt", jag har ändå termometern ca 25cm ner i maltbädden.
Resultat=bra/bästa utbyte med BIAB. Jag ligger nästan alltid runt 85% + En vört som är blank och fin utan grums.
Högt FG har jag själv problem med så där har jag inget tips
Bästa primen har jag fått från någon här på forumet, koka 1dl vatten med 1 dl socker. Sen peta i 7,5ml till 50cl och 5ml till 33cl.
Min senaste förbättring på det området är att ta hem ett par gratis medicindoseringssprutor från apoteket (låtsas ha sjukt barn hemma om du inte har) . Dessa går att få in 6ml i. Så jag blandar då 55%socker/45%vatten istället för 50/50 och skjuter i. Dra lite Starsan i sprutan innan bara.
Mvh Fredrik
Kanske lite långsökt men har du kollat att din temperaturgivare är rätt kalibrerad? Enklast är att koka lite vatten och visar inte tempen 100C vid kokpunkten då är det något som är fel. Som sagt lite långsökt.
-
brandemannen
- Torrhumlare

I första hand skulle jag kontrollera att din termometer fungerar som den ska. I andra hand temperaturvariationer i mäsken. en normaltjock mäsk ska absolut vara konverterad efter en timme men om du är osäker kan du göra ett jodtest. Sen vet jag inte hur stor del jästgiva spelar i det hela. Även om du skulle pitcha lågt så kommer jästen att fortsätta äta om än lite långsamt kanske men ffa tror jag det skulle märkas i smaken om jästgivan var så toklåg att den inte jäste ut ölet. Jämför med när du bakar finbröd. Med lite jäst tar jäsningen lite längre tid men oas gör det att brödet får mer smak och det blir inte platt för det.
Temperaturen är min starkaste gissning, i första hand i msäken, möjligen också i jäsningen (du har inte skrivit något om vilken jäst och vilken temp du jäser i). Att ölet inte känns så beskt som du önskar beror säkert på restsötman som balanserar dina teoretiska 60IBU.
Temperaturen är min starkaste gissning, i första hand i msäken, möjligen också i jäsningen (du har inte skrivit något om vilken jäst och vilken temp du jäser i). Att ölet inte känns så beskt som du önskar beror säkert på restsötman som balanserar dina teoretiska 60IBU.