Mäska specialmalt lr ej?

Stöd till dem som just har börjat eller vill börja brygga

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kategoriregler
Innan du startar en ny tråd i denna kategori ska du ha läst Info-meddelandet som berättar vad som hör hemma under Nybryggarhjälp.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Mäska specialmalt lr ej?

Inlägg av ScrotzaN »

Ja hittade ett program på nätet som räknar recept åt en osv, det heter brewtarget.

Det som gjorde mig lite konfunderad var att när jag skriver in ett recept så väljer programmet att INTE lägga med specialmalten i mäsken utan vill istället man ska tillsätta specialmalten senare under koket.

Är det någon som gjort så tidigare? är det bra eller dåligt?

Eller ska jag bara tala om för programmet att mäska allting ändå?

Tack på förhand!
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Mäska specialmalt lr ej?

Inlägg av gedman »

Under KOKET ska du definitivt inte tillsätta specialmalten. Däremot kan mörka sorter tillsättas mot slutet av mäskningen eller kallmäskas. Speciellt chokladmalt och mörkare kan ge en bitter ton om du mäskar dem normalt under hela mäskningen.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

gedman skrev:Under KOKET ska du definitivt inte tillsätta specialmalten. Däremot kan mörka sorter tillsättas mot slutet av mäskningen eller kallmäskas. Speciellt chokladmalt och mörkare kan ge en bitter ton om du mäskar dem normalt under hela mäskningen.
Ok, intressant. Men hur brukar folk göra egentligen? vad jag sett på nätet så brukar man alltid mäska allting på en gång?
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Ifall man nu inte mäskar specialmalten, skulle man kunna låta specialmalten stå i lakvattnet i 30min o sen ha ur malten, värma upp lakvattnet till rätt temp o laka med det som vanligt?

O ska man räkna med att specialmalten suger i sig lika mkt vatten som basmalten?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

Enklaste sättet är att slänga i malten i slutet på mäskningen, 5-10 minuter innan lakningen börjar. Allt sockret är redan omvandlat, så du behöver helt enkelt inte mäska den. Däremot ger det smak- och färgbidrag.

Att ha i det i lakvattnet är dock en dålig idé eftersom pH blir alldeles för högt med mycket vatten och lite malt.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

Men rådet att stöpa ex. karamellmalt i varmt vatten när man satsbrygger med extrakt är ju vanligt förekommande. Har pH verkligen praktisk betydelse i det här fallet?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

brandemannen skrev:Men rådet att stöpa ex. karamellmalt i varmt vatten när man satsbrygger med extrakt är ju vanligt förekommande. Har pH verkligen praktisk betydelse i det här fallet?
Ja, så vitt jag förstår. När du stöper i extraktbryggningar gör du ju det i en vätska som redan har lågt pH (extrakt+vatten). Att stöpa en näve malt i 10-20 liter vanligt vatten borde ju rimligtvis ge samma effekt som om du hade för högt pH i den vanliga mäsken.
brandemannen
Torrhumlare
Torrhumlare

Inlägg av brandemannen »

När jag började brygga stöpte jag innan tillsättning av extrakt. Ganska liten andel men det blir ju inte mycket när det är specialmalter ändå. Jag märkte aldrig av tanniner av det.pH för processens skull är ju inte nödvändigt, det ska vara just för skalsmaker då men det märkte jag som sagt aldrig. En annan faktor är ju temperaturen och den kanske är viktigare i det här fallet eftersom det är lakvattentemp. Vill du vara säker så kallmäskar du om det är rostat eller adderar sent i moskén. Karamellmalten blandar du direkt med övriga mamterdirekt i mäsken.
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inlägg av ScrotzaN »

Ok, så om jag förstått detta rätt. Om jag vill göra det så enkelt som möjligt så mäskar jag allting som vanligt o tillsätter allt rostat malt 15 min innan lakning? Skulle det kunna vara en vettig regel?

O all annan specialmalt som karamellmalt osv mäskar med som vanligt?

Det som ja tänker på är ju om man får med de mörka smakerna o färgen lika bra när man gör så?
gedman
Hembryggarens redaktion

Inlägg av gedman »

brandemannen skrev:Jag märkte aldrig av tanniner av det.pH för processens skull är ju inte nödvändigt, det ska vara just för skalsmaker då men det märkte jag som sagt aldrig.
Det finns annat att oroa sig för också. När du lägger rostade malter i väldigt hög pH kan det börja lakas ur andra smaker du inte vill ha i ölen.
ScrotzaN skrev:Ok, så om jag förstått detta rätt. Om jag vill göra det så enkelt som möjligt så mäskar jag allting som vanligt o tillsätter allt rostat malt 15 min innan lakning? Skulle det kunna vara en vettig regel?
Så gör jag, med få undantag. Kanske ger det lite mindre färg och smak men också mindre av de kärva, bittra tonerna.
Skriv svar